Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
danielsan123

Montera ny elektronik

Rekommendera Poster

Har köpt en 660 wa och har lite begränsat med plats för instrument. Följde med en äldre lowrance elite 5 hdi och lowrance x510c. Har skaffat en garmin echomap UHD 92sv som jag tänkt montera. Till aktergivaren har jag fått hjälp med en profil som jag limmar med sikaflex för att slippa fler hål under vattenlinjen. I pulpiten är jag kluven hur jag vill göra. Ev vill jag spara på elite 5 hdi som extra instrument bredvid echomapen. Kan vara skönt att köra alla ekolodsfunktionerna på full skärm på den ibland gissar jag. Men eftersom jag är kluven på placering och ogillar borra hål likt en schweizerost. Ev kan det bli frågan om ramfästen senare. Gamla borrhålen till elite 5 hdi sitter rätt centralt. Har sågat ur en formplyva som distans så jag kan montera echomapen utan att göra nya hål. Men får lite svårt att få plats med flera instrument än den på ytan om de skall sitta monterade dikt an formplyfan.  Med ramfästen blir det enklare förstås. Men formplyfan är i vilket fall fortsatt tänkt att bara vara tillfällig, tror jag. 

Har kört gamla båtar förr där jag varit mer bekväm med att sätta borret men nu har jag lagt stor del av alla besparingar på en nygammal båt och fegar lite :-). 
Vad kör ni gamla rävar med för tips gällande att hålla instrumenteringen ren från alla hål? Enkla sätt att plugga gamla hål, distanser/adaptrar, ramfästen? Försöker klura ut något att nyttja 3D-skrivaren men kan inte cadda själv än tyvärr. 
Kanske är jag bara en fegis? :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känner igen det där med rädslan att såga/borra/skruva i ny båt. Men har inget bra tips hur man löser det förutom att själv lära sig hur man plastar en ny ”instrumentbräda”.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...