Gå till innehåll
söndag 12 oktober 2025
SegelBruce

Tekno Materiel

Rekommendera Poster

:tantNågon som känner till något om Tekno Materiel i Strängnäs AB, som ligger i Västervik. Ämnar kontakta dessa för att bygga en stålbåt. Dom bygger sina båtar i Baltikum. Verkar vara bra priser då. Har funderingar kring en större Bruce Roberts seglare. (53 fot) Spännande med synpunkter, om ni känner till något.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte kontakta bruce-roberts direkt dom är otroligt snabba å svar å kan säkert tipsa dej om ett bra varv i baltikum. Jag har nyss köpt cutting files till 495an å dom är kanon snabba å leverera,Ligger å på nya ritningar till en R53 radius chine De är bara å maila Bruce han brukar svar inom 1dygn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vill kolla rep. i Sverige för kvalitet mm. Hört att Tekno materiel skulle jobba med ett Baltiskt företag. Sen kanske det är bäst med någon som har koll på bygget, och kan alla turerna. Själv vet man inget om båtbyggeri och inrednings snickeri. Sen ska vågar man inte ens tänka på elbiten. Har du byggt en 53:a eller? Såg att du ville sälja ritningar. Vet du någon som man kan titta på i södra Sverige? Blir väl beslut om köp om ett par år kan jag tänka. Har under flera år tittat på denna båt men ej fått tillfälle att studera den närmre. Vi är stor familj så vi behöver stor båt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag var i kontakt med Tekno för några år sedan och det stämmer att de samarbetar med ett baltiskt varv, åtminstone gjorde stämde det då. Jag upplevde den person jag talade med som seriös och mycket hjälpsam - bara som information! Lycka till med kontakten.

Vänligen,

Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tar gärna emot fler synpunkter, om det finns ang. Tekno Materiel. Ringde Rolf Eliasson och pratade bygge i Baltikum. Han var väl positiv till detta, men huuu! vilken prisskillnad på 53 fots båt. 5.5 mil mot 1.7 mil från Tekno Materiel. Båten är kanske gjord i guld, vad vet jag? Tycker det är lite väl stor skillnad i pris för att motivera en Långedrag. Skulle vara kul med synpunkter på BR 53:an modell G. Verkar vara ett bra val tycker jag.

post-5638-1394234459,0836_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, Kul med folk som vill bygga egen båt ! Ett bra råd är att börja med nåt som är lite mindre. Det blir billigare, du kan sälja den med vinst och du lär dig mycket. Att bygga en 53-fotare tar oerhört lång tid om man är ensam och kostar oerhört mycket pengar. Bara rigg och segel hamnar på 600.000:- Att bygga skrovet i Baltikum är OK men det stora jobbet är att göra klart resten. Har själv byggt tre båtar tidigare, (19, 28 och 42 fot) och bygger nu en 55-fotare. Har hållt på i 6 år och har 3-4 år kvar ! MVH, Johan http://www.toan.nu

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Togge

Hej Johan! Har inte tänkt göra ett jota själv. Dom ska göra allt. Vill att den ska bli tipptopp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sture

Hej

Kontakta Rolf Modig i Långedrag är ett bra tips. Han har nu medverkat i bygget av en stålbåt i Estland och utrustats i Lettland eller tvärt om? Detta har redovisats i Praktiskt båtägande under ett helt år. Beställaren är Milo Dahlman som ensamseglade runt sydamerika för ett par år sedan.

Hej hopp

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej i Estland går det bra att bygga, även Bruce Roberts båtar. Men kolla nogrant alla avtal,detaljer så ni inte blir uppkörda på pris. Såg att Milo betalade hutlöst för transporten till Estland. Hon hade kunnat göra detta för 1/3. Är någon intresserad av byggen däröver så hjälper jag gärna till.

Mvh

Formula

Mail northoffshore@hotmail.com

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...