Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
JOHJAN

Kolla motornummer Volvo Penta för historik

Rekommendera Poster

Hej!

Är spekulant på en båt med en Volvo Penta D6 årsmodell 2007 och är lite nyfiken på om det går att kontrollera vad som är gjort när det gäller de fel som var från början, att de bulletiner som Penta har gått ut med är gjorda.

Även att motor och drev är de som levererades ihop från början.

Är det något annat som bör kontrolleras?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det enda sättet jag vet att kolla om saker är gjorda är att titta i service-pappren. Vilka som ska vara gjorda kan jag inte lista helt men en sak jag fick gjort på min D4:a var att man monterade en backventil någonstans i bränsleflödet eftersom maskinen annars var omöjlig att starta när den var halvvarm. En annan sak är att det rekommenderades att man bytte locket till sjövattenfiltret.

Vad gäller drevet har jag ingen ingen koll då jag har rak axel.

 

Om det är original-motor och -drev kan man nog bara kolla via köpehandlingarna i original.

 

Välkommen till MG! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Christer! Tack för ditt svar.

Den historik som finns är att den är servad varje år utav Penta folk. Locket till sjövattenfiltret är bytt.

Går backventilen på bränsleledningen att se?

Det sitter en riser på avgassidan och den var vad jag förstår en svag länk på från början, går det att kolla den?

 

Tack för ditt välkomnande, jag har varit medlem tidigare men jag kommer inte åt inloggningen på mitt gamla konto, jag har skickat in till "supporten" men har inte fått återkoppling. 

Vi har träffats i Rassavikar när vi båda åkte Nimbus 29 men det är några år sedan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan skrev JOHJAN:

Vi har träffats i Rassavikar när vi båda åkte Nimbus 29 men det är några år sedan

Aha! Då vet jag!
Välkommen tillbaka säger jag då!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...