Ankan24 0 Postad 18 Juli , 2005 Hej Vi har en Ancas Queen 24 som vinu haft glädjen att ha vari´t ute i Sthlms skärgård med i ett par veckor. Vi har försökt mäta hur mycket bensin hon drar och det hamnar på mellan 1,5 - 2,0 liter/distans. Verkar det vettigt? Vad styr benisnåtgången - vad kan vi göra för att hon ska dra mindre? Vi har kylskåp som drar massor (håller inet ett dygn) och har varit tvugna att låta motorn gå på tomgång - troligen är det detta som petat upp åtgången. Tips? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 18 Juli , 2005 En bränsleflödesmätare som visar Nautisk mil/liter eller Liter/nautisk mil skulle ge besked (kopplad till GPS för fartuppgift). Dock rätt dyra. Eller en som bara visar liter/timme kan duga. Ganska billiga om du har bensinmotor i alla fall. Annars gäller väl att som vanligt veta i vilka farter/varvtal din båt drar minst. Uppe i planing (nånstans) kan du räkna med bäst bränsleekonomi förstås dvs att du kommer längst på varje liter bränsle. Frågen är bara i vilken fart/varv det är för din båt med olika last. Vad motorn du har drar på tomgång har jag ingen aning om, men en bränsleflödesmätare skulle nog ge visshet. Har du plats för solcellspanel på din båt? Det kanske är en bättre lösning på batteriladdningsproblemet? Eller om det är ett gammalt kylskåp så spara till ett nytt strömsnålt. Har själv bränsleflödesmätare i min båt (Navman Fuel 3100). Har ett litet bärbart kompressorkylskåp i båten, (Waeco Coolmatic CF-18) som är ganska strömsnålt så jag har inte några problem med strömåtgången egentligen (har bara ett 75 Ah batteri). Men så är jag bara ute på dagsturer. Lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ankan24 0 Postad 18 Juli , 2005 Tack! Snårigt det här - men ack så kul... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser