Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Gäst Christian

Köpa båt i Tyskland

Rekommendera Poster

Gäst Christian

Hej, Någon som har erfarenhet av att köpa en ny båt i Tyskland? Fördelar, naktdelar, problem?? Båtarna jag är intresserad av är Bavaria 39 eller Hanse 371.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Pelle

En fördel kan vara att köpa båten med tysk moms. Efter en tid (tror det är 6, el 12 månader) kan du ta hem den utan att betala svensk moms. Ta reda på vad som gäller exakt. När det gäller båt hade jag köpt Hanse 371 som jag tycker är en mycket attraktivare båt än Bavarian, estetiskt, seglingsmässigt, bör även ha ett bättre andrahandsvärde. Jag tror Hanse släpper en ny modell, Hanse 37, inom kort vilket verkar vara en höjdare. Hanse är kända för bra seglingsegenskaper och intressanta inredningslösningar. Mina föräldrar har köpt en ny Hanse 342 och är jättenöjda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Christian

Tack för ditt svar, Jag gillar också Hanse båtarna av samma anledningar som du men Bavarian är väldigt prisvärd svårt val. Det var den Tyska momsen jag var intresserad av, får kolla det närmare men vart? Några förslag på andra intressanta båtar i prisklassen 1 till 1,2 Mkr? Har inte hittat några andra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Dealer

Sie vergessen Dehler! Kvalitetsbåtar, bra & effektiva layouts både externt och internt. D36 (J&V) är en fin historia, som borde gå att få till et bra prix. För- och nackdelar med tysklandsköp då? Prist måste vara bra, annars är det meningslöst. Tänk på att det tyska båtlivet är helt annorlunda än det svenska: även fetr muren så har de liten kust och mycket inland / mycket befolkning. VIlket lede4r till stort tryck på båtarna, så att uthyrning är mäkta popis. Dessutom så ligger ofta båtarna i året om. Slits hårdare än vad vi 'är vana vid. - därmed: mycket koll!!!!! /Dealer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Christian

Okey, Tack för dina tips. Min tanke var dock att köpa en ny båt och betala Tysk moms 16% istället för Svensk 25% en besparing på ca 100 000kr Har inte så bra koll på Dehler vad får man för 1 - 1,2 mkr ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Dealer

Mja, Dehler 36 borde var inom räckhåll. (Annars tycker jag att Hanse också har fina båtar, men ... D är vassare! kolla bilderna på nätet! Det finns ju större Dehler också ...). Med en ny båt så måste man använda den inom Tyskt Vatten under viss tid - kolla noga reglerna, lita inte på vad som sägs. Det är inte så kul att sitta där med svartepetter hos sv tullen. Ett alt är ju ta en båt som är använd blott en säsong (Tyskland är stort, händer mycket där), så löser sig momsfrågan samtidgt som du får en färdig båt. Titta på tillverkarnas hemsidor (Dehler.com osv ), kontakta dem per tele/email och fråga. Berätta gärna vad du kommer fram till ... /Dealer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Christian

Jag har kollat Dehler och den är fin och sportig, tyvärr så skriver tillverkarna aldrig ut listpriser. En ett år gammal båt är intressant, dom är ju offta extra utrustade också. Tips på bra beg handlare i Tyskland?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Pelle

Hej Christian. Jag har kappseglat både Dehler 36 (Judel &Vroljik) och Dehler 39 SQ (Judel&Vroljik) och kan intyga att det är kanonbåtar. Vi har vunnit Öland Runt och Gotland Runt, kvalitén är mycket god. Båtarna är mycket välbyggda. Tyvärr får du inte mycket Dehler för de pengarna. En ny Dehler 36 landar på minst 1.5 Mkr. Det finns en begagnad Dehler 34 (2004) i Sverige för ca: 1.4 Mkr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Dealer

Christian, sök på nätet! Enklast -fast lite omständigt- är att bara slå in Dehler 36 på Google. En site som innehåller många länkar är www.udkik.dk - det är bara att leta upp några av de båtar som säljs i Tyskland, ofta är det tyska mäklare som satt in annonserna. (behöver alltså inte vara just Dehler, detta är bara ett sätt att hitta länkar). Går man in på www.Dehler.com så finns det länkar till mäklare i Tyskland, som också har begagnat. Just nu har de en 36 och 39 Dehler, bägge till 175' Euro - mer än du angett, men det kanske går att diskutera? Säsongen är ju nästan över ... Svårt att sia om hur lättsåldda de är, det är kanonbåtar, men också mycket pengar. Själv har jag tidigare tittat runt lite på mäklarna i Heiligenhafen och Greifswald (stavning ...), vilka kanske inte alltid imponerat med sina båtbeskrivningar. /Dealer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Roger

Christian Kolla på scanboat.com, boats-for-sale.com eller http://www.best-boats24.net/werftenliste/Y/YACHTZENTRUM GREIFSWALD/1.html Jag köpte själv en 2 år gammal Hanse 371 i Tyskland i våras. Hade kollat runt mycket innan,jag sparde en hel del på att köpa i Tyskland. Gällande nyare båt så måste den minst vara minst 3 mån eller ha 100 driftstimmar för att kunna nyttja tyskmoms. Ett tips är att ha någon som är duktig på tyska, Engelska kontrakt är det ont om. Men dom använder sig att ett kontrakt som påminner om våra kontrakt i sverige. Lycka Till //NABOO

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

annars kan man köpa båt i USA o ta den till tyskland för vidare transport till sverige, bättre införelse regler i tyskland om den kommer från usa än direkt till sverige....gäller visst bilar oxå...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Christian

Har kollat en del på USA tidigare men skippat det pga allt CE krångel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...