Dan-Dan 0 Postad 28 Juni , 2021 (redigerade) Hej! Jag och sambon har börjat kika på båt med övernattningsmöjligheter, har själv spenderat stora delar av livet ute i skärgården men då framförallt kört mycket transportbåtar med utombordsmotorer. När vi kikar nu på båtar av DC-modell med övernattningsmöjligheter, främst SeaRay 260-290 så är det ju inombordare och min kunskap känns ännu inte riktigt där. Båtar med motorer från 80 och 90-talet känns som att det går bort generellt, att man köper sig huvudvärk. Visst - det är väldigt generaliserande och det finns säkert otroligt fina båtmotorer från dessa eror men jag är mest nyfiken på hur ni andra resonerar/skulle resonera om ni skulle köpa ny båt. Vad tittar ni på, hur många driftstimmar på motorn anser ni vara okej? Lite allmänna köpråd skulle uppskattas väldigt mycket! Jag resonerar att jag vill undvika dubbla maskiner så mycket det bara går, mest för bränsleförbrukningen. Rätt/fel? Märker också att begagnatmarknaden inte alls har så bra koll på servicehistorik, känns som att det alltid saknas och detta ger mig en varningsflagg. Är det normalt att man inte har koll på såna saker? Du kanske vet nån båtmodell jag borde kika mer på? Våra generella önskemål är; - Övernattningsmöjlighet, främst för 2 pers men för kortare perioder med 4. - Bra utrymme i aktern bakom förarplats så man kan äta middagar ganska rymligt. - Toalett som inte är under sängen utan eget utrymme - Mellan 7-9 meter Redigerad 28 Juni , 2021 av Dan-Dan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johan_sjobjorn 212 Postad 28 Juni , 2021 Ungefärlig budget ? vad gäller drifttimmar måste det ställas i relation till motorns ålder. 40-50 h per är normalt i en fritidsbåt, bör varken vara för lite eller för mkt. Bensininombordare (US 8:or) bör ge mellan 1000-1500 h innan det är dags för större åtgärder ”renovera”. Sea ray gör bra båtar men en sak man bör se upp med hos US båtar är att de kan vara vattensjuka. Detta då flytskum används för att fylla mellanskrovet samt att trä ofta används i balkar, motorfästen samt akterspegel. Så hittar du ett bra exemplar som är fint och torrt i skrovet, dynor mm i bra skick men med tveksamt skick på maskinen kan du alltid köpa om priser är rätt och sedan lägga undan för ett motorbyte när den dagen kommer. En ny insprutnings V8 på 300hp med sötvattenkylning kostar ca 120’-130’. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Freez 133 Postad 28 Juni , 2021 Hur ser din budget ut? Min personliga favorit i denna storleks klass är Aquador 26 DC. Andra alternativ kan vara Chaparral 270 eller Bavaria 25/28 sport. Men som sagt hänger lite på budgeten. Singelmontage är att föredra enligt min mening. I alla fall kommer din plånbok tycka det🙂. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dan-Dan 0 Postad 28 Juni , 2021 Budget är väl max runt 300k, lägger mig såklart gärna runt 200k men inser väl att det är fel månad att köpa båt för att kunna göra ett riktigt bra klipp.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johan_sjobjorn 212 Postad 28 Juni , 2021 6 minuter sedan skrev Dan-Dan: Budget är väl max runt 300k, lägger mig såklart gärna runt 200k men inser väl att det är fel månad att köpa båt för att kunna göra ett riktigt bra klipp.. Troligen inte bästa timing men du kan ju alltid hålla ögonen öppna. Kanske finns det något "corona köpare" som snabbt insett att båtlivet inte var för denne. Med tanke på budget är det väl US DCs som ligger närmast ifall du vill ha tillräcklig storlek. Jag tittade själv på en Sea Ray 270 OV förra våren som jag gillade skarpt. Den har en helt ok ruff och trevliga propotioner. Dessa är dock lite ovanliga jämfört med Sun Dancer modellerna. Sun Dancer är mer som "husvagnar", så kanske bättre "bobåtar" än OV = overnighter modellerna men jag gillar själv inte Sun Dancer så mkt då jag anser att en DC skall vara sportig och rolig att köra. Men det är bara min åsikt som sagt. Du bör kunna hitta ett exemplar för 250-300 bland US båtarna men det är inte fel att ha lite över ifall något måste repareras eller renoveras. Bäst är om du kan få tag på en båt där ägarna bytt limpor och knän samt bälgar hyfsat nyligen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dan-Dan 0 Postad 28 Juni , 2021 15 minuter sedan skrev johan_sjobjorn: Troligen inte bästa timing men du kan ju alltid hålla ögonen öppna. Kanske finns det något "corona köpare" som snabbt insett att båtlivet inte var för denne. Med tanke på budget är det väl US DCs som ligger närmast ifall du vill ha tillräcklig storlek. Jag tittade själv på en Sea Ray 270 OV förra våren som jag gillade skarpt. Den har en helt ok ruff och trevliga propotioner. Dessa är dock lite ovanliga jämfört med Sun Dancer modellerna. Sun Dancer är mer som "husvagnar", så kanske bättre "bobåtar" än OV = overnighter modellerna men jag gillar själv inte Sun Dancer så mkt då jag anser att en DC skall vara sportig och rolig att köra. Men det är bara min åsikt som sagt. Du bör kunna hitta ett exemplar för 250-300 bland US båtarna men det är inte fel att ha lite över ifall något måste repareras eller renoveras. Bäst är om du kan få tag på en båt där ägarna bytt limpor och knän samt bälgar hyfsat nyligen. Tack Johan! Snackade lite med Eriksson Marin i pampas för att kika deras utbud men säljaren där var ganska negativ till att köpa en båt som är över 15-20 år gammal, på honom lät det som att man skulle räkna med 50% meck-tid och 50% nyttja-båten tid. Tycker det låter otroligt mycket och överdrivet, sen vill ju dom såklart sälja nyare dyrare båtar Givetvis lär det ju bli meck med en äldre båt, men 50% av nyttjandetiden... Har ni några bra tips på båthandlare som brukar sälja Sea Ray i sthlmsområdet? Är fortfarande väldigt osäker på att gå privata vägen via blocket, ser framför mig att man kör i nån timme efter köpet och att motorn rasar direkt.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johan_sjobjorn 212 Postad 28 Juni , 2021 1 timme sedan skrev Dan-Dan: Tack Johan! Snackade lite med Eriksson Marin i pampas för att kika deras utbud men säljaren där var ganska negativ till att köpa en båt som är över 15-20 år gammal, på honom lät det som att man skulle räkna med 50% meck-tid och 50% nyttja-båten tid. Tycker det låter otroligt mycket och överdrivet, sen vill ju dom såklart sälja nyare dyrare båtar Givetvis lär det ju bli meck med en äldre båt, men 50% av nyttjandetiden... Har ni några bra tips på båthandlare som brukar sälja Sea Ray i sthlmsområdet? Är fortfarande väldigt osäker på att gå privata vägen via blocket, ser framför mig att man kör i nån timme efter köpet och att motorn rasar direkt.. Tja, om du skall få en hyfsad båt för 200-300 kommer den vara 15-20 år gammal eller mer. Så du måste nästan trippla din budget ifall du skall ha 7-8 meters DC som är "ny", d.v.s bara några säsonger gammal. Köper du en 15-20 år gammal DC finns det nog en risk för att motorn inte kommer vara problemfri (du kan ju ha tur). Därför skulle jag försöka hitta ett äldre ekipage som har friskt skrov, kanske blivit renoverad genom åren. Och sen ha pengar över till att fixa drivlinan. Den 270 OV (årsmodell 99 om jag minns rätt) som jag kikade på hade jag kunnat köpa för ca 200´ . Den hade ett nybytt drev, netto för ett motorbyte hade kostat ca 100´. Därtill lite småfix, såsom upprustning av kapell, bottenmålning, uppdatera elektronik kanske 50´. För dryga 350 ´hade jag alltså haft en 8 meters DC med ny motor som jag inte behövde skruva med. Tyvärr föll det på att den båten var vattensjuk. Men ovan är ju något att överväga ifall man känner att man kan göra en vettig bedömning av båtens skick. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dan-Dan 0 Postad 7 Juli , 2021 Hej igen! Jag har ändrat min budget nu lite efter mer efterforskningar, resonerar att det är billigare i längden att inte vara dumsnål till en början utan att kräma på lite mer. Däremot är värderingar nåt som jag märker skiftar väldigt hårt, men jag har ett objekt som jag gärna skulle vilja ha lite input från er som kan era saker. En Sea Ray Sundancer 275, -06. Bra skick på båten, 6,2mpi 320hk Mercruiser. Vad är ett rimligt pris för denna ungefär? Ibland känner jag att säljarna försöker med fantasipriser, vilket kanske lyckas men jag vill ju betala marknadsvärdet och inte känslovärdet från säljaren Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Freez 133 Postad 7 Juli , 2021 Det är säljarens marknad för tillfället men runt 500 Ksek skulle jag säga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser