Gå till innehåll
lördag 27 december 2025
Claes71

Värmenyp?

Rekommendera Poster

Hej,

har en Tohatsu 25hk som stannar efter ca 5 minuters körning. Det går väldigt bra på tomgång länge. Men när man åker iväg så lägger den av efter som sagt ca 5 min. Går snabbt ned i varv för att sen direkt dö. Provade direkt att dra i startsnöret men det gick trögt så misstänker nån form av värmenyp. Efter mindre än en minut så gick det att dra runt motorn med snöret igen, då vred jag på nyckeln o motorn startade hur fint som helst? Med anledning av det inträffade så åkte jag direkt hem till bryggan. Det kommer bra med vatten ur skvallerröret. Motorn känns inte ” glödhet” men det kanske inte är nån bra indikator😀

Jag plockade av drevet innan provkörning o det var dåligt med växelhusolja men det är nu påfyllt. Impeller såg OK ut. Plockade även ur växelhuset, såg också fräscht ut.

Vad kan det vara? Tacksam för alla tips

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter som värmenyp. Prova plocka ur termostaten och se om det fram kylvatten dit. Montera tillbaka termostathuset utan termostat och provkör motorn och se om den fortfarande värmenyper utan termostat.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok tack för tipset, ska prova.

Om det fungerar utan termostat skulle det då vara ett tecken på att den måste bytas?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
12 timmar sedan skrev Claes71:

Ok tack för tipset, ska prova.

Om det fungerar utan termostat skulle det då vara ett tecken på att den måste bytas?

Ja det är i så fall ett tecken på att termostaten inte gör sitt jobb. Det går även att prova termostaten i ett glas med varmt vatten, men då behöver du ta reda på vid vilken temperatur som den ska öppna och stänga vid. Det brukar framgå i verkstadsmanualen, ibland kan man hitta dessa på nätet. Gissningsvis ligger det på runt 60gr, men det är nog säkrast att kolla upp det mer exakt.

I värsta fall så är det en kylkanal som är igensatt någonstans i kylsystemet, och då är det ganska mycket skruvande för att hitta och åtgärda felet.

Redigerad av Craycoat

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

nu har jag skruvat av locket till termostathuvudet och det visade sig att det satt ingen termostat monterad! Jag körde motorn på tomgång med locket demonterat och då sprutar det vatten ur sätet där termostaten ska sitta?

Hur är termostatens funktion? Öppna o släppa på kylvatten när motorn blir varm? Då bordduk en icke monterad termostat släppa på kylvatten konstant eller tänker jag galet?🤣

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan skrev Claes71:

Hej

nu har jag skruvat av locket till termostathuvudet och det visade sig att det satt ingen termostat monterad! Jag körde motorn på tomgång med locket demonterat och då sprutar det vatten ur sätet där termostaten ska sitta?

Hur är termostatens funktion? Öppna o släppa på kylvatten när motorn blir varm? Då bordduk en icke monterad termostat släppa på kylvatten konstant eller tänker jag galet?🤣

Hej!

nej du tänker helt rätt. Det du nu vet är att du har vatten fram till termostaten och att termostaten inte är boven i dramat. Då är det nog tyvärr något som blockerar kylkanalerna efter termostaten i motorn. Du får googla lite på ”cleaning water passages outboard” och se om det är någon som du vill ge dig på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...