Jump to content
Wednesday 20 October 2021
Mathias1981

polera repigt plexiglas!

Recommended Posts

Ngn som vet något bra medel eller tillvägagångssätt att polera upp rutor. köpte hem en flaska med duk och våtslippapper men tanke på att jag har 5 "större" rutor på båten och två sidor på varje att polera. resultatet blev väl helt ok, men tycker det borde finnas ett smidigare sätt. har googlat och kollat men allt som handlar om båtar är gammalt.  MIna rutor är väldigt smårepiga så när solen ligger på ser man inte ett skit. Ha ha. SÅ tänkte om någon är uppdaterad med de senaste på marknaden så att säga. 

MVH bekymrad man

Är det plana ytor så köp glas istället går då även få tonat och lite värme avstötande. Finns även företag som gör härdglas på mått om man inte vill köra laminat. 

Edited by Eile

15 minuter sedan skrev Eile:

Är det plana ytor så köp glas istället går då även få tonat och lite värme avstötande. Finns även företag som gör härdglas på mått om man inte vill köra laminat. 

Ok, men nu är de så att ja helst inte vill byta

Utan fixa det jag har. :)

Gnodde av några framlysen en tid sedan tog 2000 papper hade lånat rubbing vax och maskin, blev som nytt.  På båten hade jag däremot blandat med plexi och härd,  plexi ersattes med vanligt lamell  google nät pris:  Glaspris: 790 kr (1 m2) Härd ligger nog på det dubbla.    

2021-02-05 vid 22:05 skrev Mathias1981:

Ok, men nu är de så att ja helst inte vill byta

Utan fixa det jag har. :)

I princip samma metod som när man slipar, rubbar, och polerar båten.

Slipa ned till minst 2000 papper (gärna finare), sedan rubbing och sedan polish.

Se till att allt är helt rent, annars får du lätt repor.

Använd inte etanol (eller andra alkoholer tror jag) på plexiglas! 

Stor risk för förtida åldrande, ofta genom krackelering.

Fotogen funkar bra om inte vanligt rengöringsmedel (utan slipmedel) räcker för rengöringen.

Edited by Mackey