Jump to content
Tuesday 20 August 2019

geronimo_sweden

Medlemmar
  • Content Count

    4
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

2 Neutral

About geronimo_sweden

  • Rank
    Landkrabba
  1. Jag kan kanske ge lite info i detta ämne efter 10 år runt jorden. Först av allt , ta reda på ALLT om din båt o motor. Du måste , framför allt , kunna veta hur man reparerar saker o ting ombord. Du måste kunna Murphy´s law ,[den kan alla cruisers]. Tycker man om elektronik , lacka alla kretskort. Watermaker , låt motorn driva den. Och dom går garanterat sönder då o då. Jag kallades the rainman för jag seglade gärna in i en squall när alla försökte undvika den .När det regnar där nere så kommer det mycket , och då fyller man snabbt tanken via däcket. Avsalta , öppna kranen . fyll tanken , stäng kranen [3-vägsventilen]. En dunk på ett par tre liter sötvatten med småhål i korken blir en dusch för att rensa kroppen från saltet efter att ha tvättat sej i saltvatten. Vad gäller proviantering så hade vi alltid en rejäl bas av ägg, lök o potatis ombord. Resten är utfyllnad. Men efter Panama ser man inte mycket av potatis, o vid den tiden kan man hur det går till att leva som en cruiser o proviantera därefter. När man kommer in på en ankring , dinga över till en salty [man känner snart igen dom ]o fråga vad som gäller på det stället. Sparar mycket bekymmer o kostnader. Den första andhämtningen blir på Kanarieöarna , några månader, o många dränerar då skeppskassan för att gå med ARC- en över. 250 båtar med samma waypoint!! Gå in på sailors bar en fredagkväll .Ägaren , själv lever han ombord i marinan över gatan, ställer upp ett långbord för skandinaviska cruisers o där ventileras allt om cruising.Välbesökt !! Många av mina seglarvänner bor i marinan efter många o långa år av seglatser. Lyssna på år av erfarenheter där. Lena o jag är varje år där o vi står alltid tillsammans med alla salties på bryggan o ser när dom ger sej iväg . Ett par veckor senare ger sej även dessa iväg en o en. När man hör slussportarna slå igen efter dej vid Mira Flores , Panama, då börjar äventyret!! I Västindien kliver du iland på en sandstrand efter en överfart o går upp till strandbaren o ser då tre grupper av seglare. Först är det dom som ,lite snobbigt, betraktar alla andra lite från ovan.Kaptener på charterbåtar eller båtar där ägarna flyger in då o då o sen är det gruppen som chartrar en båt eller som är paying crew o betraktar kaptenerna med beundran. Dom som seglar på egen köl är en grupp som luktar lite mögel o pratar om brödrecept. Där har ni cruisern! Vad gäller ängslighet ,förlåt säkerhet, så gäller min regel. Fall inte överbord!! O nästa är gå upp i livflotten aldrig ner i den. Vår senaste långsegling till N.Zealand kan man se på youtube, sailing with geronimo sweden to NZ. Pröva dina vingar så ses vi på sailors bar i november en fredagskväll. Cheers
  2. Så här ska det gå till. Gå in på internet , hitta en snäcka, inbjud henne till en ,efter Svenska mått, långsegling . I detta fall Göteborg Stockholm Göteborg via skillsmässodiket . Sen har du fått svar på många frågor. Nästa fas är jorden runt om fas ett är ok . Om fas två går bra har du en själsfrände för livet. Detta gjorde jag , inte i en Swan 70 utan i en Ohlson 35 . Hon hade aldrig seglat förut men litade på mej som seglat sedan 50 talet o under 6 år rundat jorden innan vi träffades. Det är nu 11 år sedan o vi seglar numera bara runt västkusten. Långsegling blir Danmark! Numera är jag bara kapten ombord ,hon är Amiral!! Någon nyfiken på min snäcka kan ju se filmen på youtube , Sailing with Geronimo. Cheers Geronimo
  3. Hej Detta är väl mer kuriosa, men här kan man se hur tiderna förändras. Gick ut 1998 o kom tillbaka 2010.Var hemma ett par år under den här tiden.Hann besöka 37 länder( ett år i USA) o hade enbart kryssarklubbens gula regbevis med mej .Detta bevis gick ju ut efter ett par år , men ingen noterade detta under hela denna tid. På Maldiverna fick jag frågan om jag hade något dokument att uppvisa för min kompetens att hantera ett flytetyg som min Ohlson 35 .Visade då upp mitt körkort (klassat AB) Svarade att A betyder automobil och B står för boat. Detta var ok. (har skepparn men inget dokument med på resan). Men en stämpel var väldigt uppskattat här o där , med båt namn o konstuktion på. Skickar med en hälsning jag ofta hörde runt världen : May you always have water under your keel!! PS Känner Hasse o Pia sedan många år . DS Geronimo
  4. På youtube finns en svensk film om ett par som seglar från Göteborg till New Zealand. Filmen innehåller både segling och upplevelser längs vägen. Den heter: Sailing with Geronimo Sweden to New Zealand. Obs! Kan bara ses på stationär dator. Dvs ej platta eller mobil.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy