Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

Airtune

Företag
  • Innehålls Antal

    5
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Airtune

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Ber om ursäkt rent reklammässigt om det blir tokigt. Är ju en direkt lösning på frågeställningen så tänkte att det kanske var ok. Ekonomiskt så går det att bygga själv och komma undan billigare såklart. Men det tar ju oftast ett par timmar som man kan jobba istället :) Man betalar ju för smidigheten.
  2. Hej. Vet att detta inlägg är rätt många år gammalt, men har tagit fram en mätare för just detta och eftersom inlägget kommer fram när man söker på det så gissar jag att det kan vara av intresse. http://marinturbo.se/product.php?id_product=77 Med vänlig hälsning Airtune
  3. Om du har lite tid över så kan det vara värt att ta bort luftfilteranslutningen till turbon och kontrollera att den snurrar som den skall och inte glappar för mycket. Om den går trögt eller sitter fast så har man problemet där (ej på din båt om den presterar som den skall) Känn även om den glappar onormalt. Du skall ha ett litet spel sida till sida, men inget in/ut. Vanligt på Volvo Penta 2003 turbon är att axeln sätter fast sig pga koks på avgassidan, men det kan även bildas koks internt vilket gör att den läcker ut olja ur avgashuset ner i avgasröret.
  4. Hej. Skillnaderna beror delvis på hur frisk din originalturbo är, men den stora skillnaden är att avgashuset är mindre och kompressorhjulet nyare och något större. Detta gör att du sänker hela vrid & effektmomentet så laddtrycket och då effekten kommer tidigare än med originalturbon. De flesta blir väldigt nöjda med en uppgradering men resultatet beror mycket på skick innan och storlek på båt mm, men ja, räkna med att du sänker ner varvtalet för planing med 500rpm iallafall vilket kan betyda mycket för körbarheten. Om det är värt det beror på plånboken främst. Om din gamla turbo är i bra skick så är det kanske inte superprisvärt då det ligger runt 7500kr ink moms för en utbytesuppgradering, men dessa turboaggregat behöver översyn till och från så om den har varit med ett tag och det ändå kanske är dags för en renovering/service snart så kan det vara en ide att ligga steget före och uppgradera/byta ut redan denna säsong. Du kan hitta en enklare guide på hur du kontrollerar skicket på din turbo på www.marinturbo.se Mvh Stefan Airtune AB www.airtune.se Senast ändrad av Airtune | 04 juli 2011 | 14:34
  5. Hej. Olika uppgraderingsturbos passar olika motorer olika bra och kommer ge olika karaktär. Det finns en uppgraderingsturbo som passar de flesta, men beroende på vilken turbo du hade innan så kommer det att bli en större eller mindre uppgradering från den befintliga. De faktorer som påverkar främst förutom cylindervoylm och karaktär på motorn den sitter på är följande. Storlek och utformning kompressorhjul samt storlek på avgashuset. Turbinhjulet, alltså den sida som drivs av avgaserna är samma på hela K26 serien turboaggregat så här är det ingen skillnad på varken trim eller original. 2.4L till 3.7 Liter har samma turbinaxel. Det som skiljer är storleken på avgashusen internt. Detta mäts med ett mått som berättar hur stort eller litet loppet där avgaserna passerar i huset är. Litet diameter fylls snabbt med avgaser och får turbon att bygga laddtryck snabbare. Stor diameter tar längre tid att fylla men ger istället mindre avgasmottryck och mer effekt på högre varv. Husen finns i storlekarna 6,71cm2 8,71cm2, 10,71cm2, 12,71cm2 Ibland har Penta valt bättre, ibland lite sämre. Trim turbon är 8cm2 (8,71). Om du byter till denna turbo från tex 53269706492 (tamd40 1980-) som har 12cm2 i avgasstorlek så blir det en stor skillnad på respons bara där. Sen så är kompressorhjulet (det i aluminium där luften från luftfiltret går in) förutom nyare och modernare större vilket betyder att den kan levererar mer och kallare luft jämfört mot ett mindre. Skillnaden mellan vissa modeller är dock bara ca 2mm. Detta medför att du med en uppgraderad turbo kan ställa upp bränslet mer utan att avgastempereturen sticker iväg eller att det svartryken och med mer bränsle så kommer maskinen leverera mer effekt. De flesta är dock ute efter att komma upp i plan samt ner i varv något och därför är det viktigt att ha koll på storleken på avgashuset. Man bör även ha i åtanke att många av turboaggregaten inte riktigt går som när de var nya och skulle må bra av en renovering. Även här blir det skillnad beroende på hur turbon man utgår från var. Kan även tipsa om att praktiskt båtägande kommer i nästa nummer med en artikel om just turbo i två delar. Det skall inte handla om trim men om hur man kollar skicket på det aggregatet man har. Mvh Stefan Airtune AB www.airtune.se
×
×
  • Skapa nytt...