Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

maneri01

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    69
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om maneri01

  • Placering
    Löjtnant

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. vill du återkomma med (ca) pris då det kan vara intressant för framtida besöjare här
  2. har nu fortsatt att läsa på lite, dock ej provat. men kan det vara värt att prova att byta batteri? Har läst i många trådar att är det något knas med batteriet så springer spänningen lätt iväg uppåt....
  3. Hej! http://www8.garmin.com/manuals/GFS10FuelSensor_InstallationMulti-lingual.pdf Här finns manual på sidan 43 börjar svenska delen.
  4. Hej igen! Har nu bytt regulator och varit ute och provkört båten. Tyvärr så kryper laddningen sakta upp till 16,7 v efter en stunds längre körning. På tomgång ligger jag fint kring 13 volt men när jag kör fullt så kryper den sakta, sakta uppåt. Vad ska man hitta på? Skita i det är ett alternativ, hur säkrar jag upp utrustningen mot hög spänning? trditionellt är det ju att man sätter säkringar för styrka (A) eller finns det något annat sätt?
  5. en kamrat ägde en äldre Örnvik 485 som har samma lösning på skrovet och plan som sin lillebror 441. En mycket stadig och pålitlig båt som inte bangar för ruskväder. Skrovet kom 1983 har jag läst. En styrpulpetklassiker såg också dagens ljus i början av 80-talet. Det var Örnvik 485, ritad av John HV Lindblom och producerad till bara för ett par år sedan om än med förändrad inredning. I samband med förvärvet köptes även formset till den av mig konstruerade Örnvik 481. Detta var en av de mest sålda båtarna på Örnvik. Denna modell såldes även som Örnvik 481 under Utterns regi. Denna båt förändrades sedermera till att heta Örnvik 485. Skrovet modifierades, klövs och förkortades enligt mina instruktioner. Båten heter idag bl a Örnvik 441 och inte minst den mycket välkända modellen Uttern 4602. Denna baskonstruktion 481 är en av mina mest framgångsrika och har producerats i alla möjliga varianter i tusentals exemplar och också tyvärr kopierats av mindre seriösa producenter. Denna Örnvik 481 inte enbart konstruerades av mig, utan jag byggde med egna händer i Västervik både pluggar och formar som jag sedan sålde till Bröderna Börjesson. citat ; http://www.pslsystem.com/ornvik/main.htm Bild visar örnvik 441 Senast ändrad av maneri01 | 13 april 2012 | 17:07
  6. Såhär ser en voltregulator ut till mariner (den jag äger) årsmodell -95. återkommer med bild när den är monterad, vart man hittar den osv. Som sagt. den första bilden visar likriktare (den enheten som har flänsar)
  7. Hej! Hjälper min tråd http://www.maringuiden.se/forum/;thread=397526
  8. Låter klokt. Beställde en regulatorsatts idag. reservdelsnummer 84125M Köpt från marinshoppen, får hoppas den passar, men de verkar kunna sina grejor priset låg på 1400 moms.
  9. Hej igen och tack för alla svar! Kan börja med att de i framtiden som har problem med hög spänning mariner inte behöver bry sig om mitt första inlägg. Den delen som jag har fotat med flensar är bara likriktare. Övrigt så fattar jag inte Hur Ni menar med spänning på hemvägen!? Har som sagt ett nytt batteri och mätt spänningen direkt på det. I övrigt så har jag två kablar som går till motorn ( och -?) Mitt största problem är inte initialt att eventuellt krascha ett batteri utan att jag inte kan köra varken GPS eller ekolod då de klipper vid för hög spänning. Vart kan jag köra dioder? Om jag inte köper dioder bör man då satsa på en ny orginaldel (spänningsregulator) Eller om man bör satsa på en CTEK 250S http://www.battericentrum.se/marinladdare/306-ctek-smartpass.html Förslag och motiv tages tacksamt emot. PS hoppas kunna presentera en slutlig lösning inom 2 veckor. Den kommer givetvis att redovisas med bilder.... Senast ändrad av maneri01 | 07 juni 2011 | 17:57
  10. Hej igen. Tack! Skulle man kunna sätta dioderna före batteriet då? Vart får jag tag i sådana?
  11. låter som de du är inne på. fel soppa/luft blandning. Har du kollat förgasarna (gissar att det är det på motorn)?
  12. Om jag skulle välja det. Vart skulle jag då koppla till panel från regulatorn? skulle de gå till min generator? Skulle inte detta kunna medföra att CDI boxen tar stryk? skickar med en bil på typsika laddningssystem, vet ej om mitt ser ut exakt så, men vart ska jag sätta panel ut?
  13. Jag fortsätter själv. Jag tror att denna motor är byggd av Yamaha. Tittade i deras handbok och hittade följande bild. verkar som sagt vara regulatorn och/eller likriktare. Nu skalla man bara identifiera dem också. Någon som vet om det är samma enhet på denna motor och om det är vad jag har fotat i första inlägget?!
  14. ingen annan som har en lösning på detta problem? Motorn kastar alltså aldrig upp volten till 40 eller 50 utan slutar vid 16,8....
  15. Hej! Tack för ditt svar, men det känns som en fullösning. Fanns det ingen regulator på motorerna 92-95?! Som det är nu kan jag inte köra GPS då den klipper när laddningen når 16 v varpå jag inte har haft den inkopplad mera. Har mätt spänningen med riktiga instrument direkt på batteriet. Ingen annan lösning!?
×
×
  • Skapa nytt...