Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

Fantomax

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    9
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Fantomax

  • Placering
    Kadett
  1. Hejsan! Funderar på att sätta på en 115hk evinrude motor på min Bayliner 1802 som idag har en 85hk force motor. Är ute efter powertrim och tilten mestadels men undrar vad ni tror det kan göra i effektökning? Båten går idag ca 34-35 knop. (båten är ca 5,4m lång och 2,2m bred) Med vänlig hälsning Jesper
  2. Många skulle hävda att de tappat en propeller utan att gjort det för att få en ny.
  3. ta skrovnummret och skicka till bayliner och fråga vad det är för modell! Detta sitter någonstans på skrovet, oftast på aktern! Senast ändrad av Fantomax | 18 juli 2011 | 18:46
  4. Hejsan! Blev tidigare i sommar ägare till en bayliner 1802 årsmodell 89. Är mycket nöjd med båten som är mycket välbevarad. Däremot så börjar den se lite trist ut på utsidan. Den är helvit med ett relativt tunnt blått sträck som går kring hela båten. Tanken är att göra något åt denna linje som har blivit ganska urblekt och frågan är då om man skall lämna in den så någon får lacka om den alternativt göra den lite bredare, eller om man skall köpa hem dekaler/tejp från ebay och låta någon duktig stripa upp båten. Vad tror ni är lättat blir bäst? Mvh Jesper
  5. Kolla om tändspolen är dålig och blir överhettad. Inte helt ovanligt på gamla utombordare om jag förstått det hela rätt! Då går den inte på alla cylindrar. Mvh Jesper Senast ändrad av Fantomax | 09 juni 2011 | 22:45
  6. Hejsan! Har en fråga angående färgning utav kapell. Finns det några firmor som gör detta? Hade tänkt att försöka låta bli att göra det själv då jag läst att resultaten kan bli väldigt varierande. Det är ett blått kapell som jag vill få mörkare. Med vänlig hälsning Jesper
  7. Tusen tack! Skall testa detta och hoppas på förbättring! Med vänlig hälsning Jesper Thorell
  8. Jo, det är förgasare!(motorn är en 3cylindrig tvåtaktare). Skall man kolla efter smuts i förgasarna då? Om man leker med tanken att den får för mycket soppa, kan det då i teorin hjälpa att köra utan kåpa för lufttillförseln? Och borde detta kunna lösas med att man stryper ner soppatillförseln? Tack för svar! Senast ändrad av Fantomax | 06 juni 2011 | 14:35
  9. Fantomax

    Hjälp!

    Hejsan! Har nyligen blivit med båt(första) och har redan stött på lite problem som jag hoppas några kunniga inom området skulle kunna hjälpa mig med! Vi har köpt en bayliner 1802 capri med en force 85 motor från 1989. Den går jätte bra när du kommer ut på vattnet och kör men strular vid tomgången. Problemet: Båten dör efter ett tag (30sek-3 minuter ungefär) på tomgång samt när du skall åka iväg när den lägger i växeln såvida man inte ger fullt gaspådrag vilket kan hjälpa och du kommer iväg. Dock så blir det problem när man skall parkera då båten väldigt lätt slår av när du tuffar på tomgången och sedan gasar lite lätt(både fram och bak). Detta är inte så roligt om det finns båtar tätt intill eller att du kommer lite för snabbt in mot bryggan och vill lägga i backen och motor lägger av. Det känns som att det kan vara ett sopparelaterat fel då den bolmar och luktar mycket bensin på låga varv. Tändstiften är väldigt blöta. Sedan är det en sak till som är konstig. Den vill knappt starta med motorkåpan på men oftast utan problem med kåpan av? Detta kanske har någon koppling? Då den får för mycket soppa och för lite luft med kåpan på? Tacksam för svar! Med vänliga hälsningar Jesper Thorell Senast ändrad av Fantomax | 06 juni 2011 | 12:07
×
×
  • Skapa nytt...