Gå till innehåll
tisdag 23 juni 2026

J-bro

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    272
  • Gick med

  • Besökte senast

Allt postat av J-bro

  1. Helt rätt ekipage, dock lite för nytt & dyrbart för min del. kan gissa att den fantastiska sommarvärmen har hjälpt till när det gäller antalet badtimmar, vi hade som bäst en toppnotering på hela 26grader (25 på 1,5m djup) vilket jag inte kan minnas att jag någonsin upplevt tidigare (dvs i stockholms skärgård).
  2. Ganska okay men jag föredrar den landbaserade sorten
  3. Denna båt har jag både sett & kört en hel del i sommar... men den kanske inte räknas Sorr har ännu inte fått ihop någon bra lista.
  4. En mäktig vy över nämdöfjärden in mot ingarölandet
  5. köp bara ingen propulse jag provade och det verkade bra då man kunde justera stigning & skifta blad osv men efter några år så plötsligt i princip exploderade den (nej har aldrig varit på några stenar eller dylikt) plasten var helt slut. Till råga på allt så gick båten bättre när jag skruvade tillbaka min gamla alu-propp så nja jag gick på det en gång men gör inte samma miss som mig. Jag pratade även vid ett tillfälle med en seriös propellerhandlare som bara skrattade och sa om aluminium är billiga varianten gentemot stål vad tror du då att plast är...ingen prollerer i alla fall
  6. Jag har en likadan motor & någonstans på landet en manual (om jag bara kunde komma på var den finns) är det något speciellt du önskar för jag har minne av att det är en hel del sidor (om man skall ta hela) dvs inte så kul att sitta o mata in.... om jag nu hittar den förstås...
  7. Jag har en likadan motor från samma år sittande på en ockelboT16. Rekomenderat maxvarav har jag för mig var 4700-5500, och du bör nog ligga närmare den över delen vid fullgas. Självklart måste du våga ge fullt gaspådrag så länge som du inte övervarvar dvs kan du passera 5500 så ska du nog låta bli fullgas eller om du vet att motorn är riktigt risig men då skulle jag reparer eller byta maskin. om man ser ser på att byta propeller för o få ner bensinförbrukningen så är jag tveksam, om du lyckas få fram en propeller som driver båten på ett bra sätt så är det att rekommendera sen får du nog leva med bensinförbrukningen. Alternativet är ju som vissa rekomenderar att byta motor men det är ju som sagt 80 000:- och det är väldigt många liter bensin som omöjligt lönar sig om man inte kör väldigt mycket (dvs bortsett från miljöaspekten). Eller så byter du båt till en flat & väldigt lättdriven båt (typ Solvigg) och därmed får du ner förbrukningen. eller så skaffar du ytterligare en lite planande båt med 15-20 hk motor, så använder du den till dom dagliga korta resorna & den andra när den behövs (så gör alla min vänner som är bofasta i skärgården & beroende av båt dagligen).
  8. Medhåller att det är ett riktigt trevligt ställa att äta på som omväxling, har dock samma erfarenheter som UVEK att boka bord är ett måste. eller varför inte som fikastopp på vägen med ett besök på utkikstornet och krokodilen...ska se om jag hittar något kort på den..
  9. Nu är det semesterdags för min del & fortfarande strålande sol, helt underbart & helt perfekt för små mysiga båtturer kring kobbar & skär. tillsvidare blir det i en saga-roddbåt med yamaha 8 men det fungerar det också om än i lite makligare tempo. Blir det lite mer blåsigt så får man väl plocka fram vindsurfingbrädan...det var ju några år sedan den blöttes ner.... Så glad sommar på er alla nämdö-skärgårds-diggare vi kanske syns därute bland öarna med kameran i högsta hugg, för jag skall ta en hel hög nya vackra bilder att ha till hösten när det blir mörkt & kallt.... o bara njuta av.... hur underbart det kan vara..... att bara åka där..... med ett glittrande hav omkring sig... o så ska jag klura på vilken ny båthistoria som kan läggas upp..
  10. Tjenix Jag kör T16 från -69 sedan 13år tillbaka & har varit riktigt nöjd. Köpte en gammal rishög, bytte till en nyare bra 85hk utombordare, satte i fast tank, hydralstyrning & elektrisk länspump så hade jag en ful båt men väl fungerande. lagom stor för att smita in i lite trånga utrymmen men fortfarande ganska tung så det känns trygg i lite sjö (för att vara relativt liten alltså). Den gör en bit över 30knop kanske 35 men går som en dröm runt 20-25 knop. Dom flesta är ganska gamla så leta efter bubblor i botten (böldpest), jag fick slipa ner min och lägga på ett antal lager skydd så har den hållt sig riktigt bra. Sen är det klassiskt att laminatet på fördäck släpper från underliggande plywood och självklart är det inte bra men jag ser det heller inte som katastrof. det viktiga är att akterspegeln & botten är okay, inga hemma-plastningar av skador för det är bara skit & nästan säkert felaktigt utfört. Bra kapell är ett plus, kostar 6-10 000 att köpa nytt dvs nästan lika mycket som båten är värd utan motor sen får du räkna med att aldrig lyckas få båten att blänka (om den inte är omlackad förstås) men det tycker jag bara är bra = mindre putsa. Jag har ingen egen erfarenhet av modellerna med inombordare, en kompis hade en T16 med inombordare men det blev lite för tungt för så kort båt vilket medförde seg upp i planing. en annan hade en T16 med 135hk utombordare o den gick av bara..... men inte något att rekomendera då båten är gammal o tveksamt orkar med det i längden. T17 är vackrare, nyare & gissningsvis bättre om man väljer inombordsmotage.
  11. och när du lärt dig det( Kanske lär jag mig också någon gång att även en högst tillfällig angöring kan vara olämplig.) kan du väl tips mig om hur man får in det i skallen, jag behöver också lära mig så jag slipper flera besök på steniga stränder.....börjar bli grymt frustrerande med en båt på varv i detta väder. min favoritfart är kring 20knop, vattnet är fortfarande skapligt mjukt & motorvarvet samt ljudet ganska lågt...dvs behagligt & man kommer någonvart.
  12. Bara det att du skiftar från alu till stål gör en del i greppet också, dvs du klev upp från 19 till 21 samt bytte material. i vissa fall kan man hissa motorn ett snäpp med stålpropeller då den greppar bättre vilket leder till mindre motstånd & högre fart. Har dom ingen stål 19' som du kan få prova alt en alu 21'? inte kul om du går i taket med så pass många i båten lika lite som man vill få en seg båt. Allt kring propellrar är en djungel då det finns så många alternativa kombinationer, men när det är nytt som i ditt fall borde båtförsäljaren ha tabeller för detta så du får optimalt ekipage i annat fall skulle jag vänt mig till någon propellerförsäljare som brukar ha bra tips o ideer. Bäst är att få prova ett antal olika alternativ tills man hittar en lagom kompromiss.
  13. Är den det minsta böjd så antingen försök knacka tillbaka den försiktigt med en lämplig hammare alternativt så lämnar du in den till en propellerverkstad likt http://propellertrim.se/ som är bra på detta, okay det förutsätter att man bor i stockholm vilket jag inte vet om du gör. Kostar kring 500-ingen att fixa. Tips är att ringa o kolla med en närbelägen firma, är det bara en mindre knäck utan sprickor så fixar dom det troligen ganska snabbt. värre är om ett blad är av vilket dom i o för sig också kan fixa. Att köra med den mer än akut på låga varav kommer bara belasta lager mm och sluta med att det kostar ännu mer att få fixat. Bara små hack försämrar prestandan en hel del.
  14. bara lite ideer ingen lösning..... Har du någon varvräknare? i så fall från 1/2 gas och upp till max öka varvet motsvarande & får du ut den toppvarv som anges för motorn eller är det bara reglagemässigt halv gas? ny / gammal maskin ? med lite otur kan den gamla motorn varit i bra skick o den nya börjar bli lite trött /dålik komp. o kanske inte ger så mycket som den borde göra varför skillnaden blir väldigt liten trots större motor. Högre stigning på propellern kan vara en lösning under förutsättning att fullgas i princip ligger strax över maxvarv. (lite beroende på bladstorlek förstås som sänker varvet) Om du vet vad du har för båtmodell kan du ju söka på motsvarande båt & motor o se vad dom ha monterat. Rätt längd på riggen? sitter nya motorn på samma höjd som gamla?
  15. Laddningen sker genom dom kablar du anslutit mot motorn dvs inga ytterligare kablar behövs.
  16. [svara på mailfråga här då jag inte lyckades bifoga bild i mailsvaret] Här är det, på min brukar dock strålen vara snarare vattenstänk innan den blir riktigt varm (trots tidigare impellerbyte) . Inte alls som mina tidigare maskiner där man fick en tydlig stråle.
  17. Jag har en likadan motor (DT85-89) samt lite elprylar i båten,jag har ett vanligt lågprisbatteri från OK/biltema/jula kring 75ah (tror jag det var), har fungerat bra i 5-6 säsonger. Okay det skadar inte att sluta den gamla & börja den nya säsongen med att ladda upp det ordentligt sen sköter den inbyggda generetorn allt alldeles utmärkt.
  18. Vad har du för plotter? har tittar runt lite men inser att det är en djungel, känns som man måste upp lite i storlek för att den skall fylla någon bra funktion dvs 10' & uppåt, men om den blir för stor blir det både dyrt och väldigt klumpigt att bära i & ur båten.
  19. Jag kan ge mig den på att den där vingen skulle nöta av bojlinan... o så de där handtagen ska man inte lita på... allt som borde sitta fast har en tendens att släppa o det som borde vara rörligt en tendens att sitta fast kallas tydligen lagen om alltings j-lighet o där är dessa klumpar ofta representerade.
  20. Jag har tryggHansa som jag tycker var prisvärt. För stor motor går också att fösäkra men det beror lite på olika försäkringsbolags bedömning, ofta kan man få en offert ändå men det blir lite dyrare med fel motor eller så vill dom friskriva sig från skador som kan ligga till grund från denna ökade belastning som för stor motor innebär. Jag medhåller att du bör ha en försäkring om inte annat vid en ev. olycka då det annars kan bli väldigt dyrt om det bli personskador osv. jag lät bli att försäkra en båt med samma förutsättningar (kollade aldrig runt bland försäkringsbolagen) och säsongen efter blev jag på-/över-körd av en annan motorbåt bakifrån inte långt från sandhamn. Alla passagerare klarade sig mirakulöst riktigt bra, den andra båten blev vållande så jag klarade mig ekonomiskt också men jag kommer aldrig mer låta bli en försäkring även om den inte hade hjälpt mot själva olyckan så känns det bättre när väl olyckan sker, bara en sådan sak att man kan få juridisk hjälp samt möjlighet att få ett andra utlåtande osv. så ring runt lite o prata med dom, i annat fall så är det ide att byta båt, om inte fösäkringsbolagen vill försäkra så är det inte en bra båt att äga. Lycka till.
  21. Jag har planer på att skaffa en plotter som komplement till sjökortet, låter som man borde kolla lite närmare på Hydrographicas kort när det bli aktuellt, jag har hört talas om dessa men inte tittar närmare på hur dom ser ut. Fast just nu spelar det mindre roll då jag ändå har båten på varv pga skadan. Har även planer på att skifta båt till något lite större så jag kan pendla stan-landet och i samband med detta skifte så blir det nog aktuellt med plotter också. Känns lite lyxigt i en T16 från 60-talet då plottern skulle bli dyrare än båten.
  22. kan bara medhålla Många uppför sig lite som mopedisterna på våra vägar, glömmer bort regler & sunt förnuft när man satte sig på racern, och precis som på land så finns det många som uppför sig föredömligt men dom liksom försvinner i mängden då man bara reagerar på alla övriga mindre bra vattenskoterförare.
  23. Dessa sidor tycker jag är ganska kul, fungerar riktigt bra, man får en lite uppfattning om vad som är på G eller om man bara är lite nyfiken. Om man vill se vart Waxholmsbolagets fartyg befinner sig så är detta länk användbar: http://www.waxholmsbolaget.se/skargardstips/AIS.aspx Alternativt denna länk som avser all sjötrafik (i hela världen), är i princip samma sida men detta är orginalet som även waxholmsbolaget länkar till: http://www.marinetraffic.com/ais/se/default.aspx Går även att visa båtnamnen men det blir lätt ganska rörigt.
  24. Finns också ett smalt ställe här (se den svarta ringen) , öster om St Hamnskär, riktigt smalt men tillräckligt djup för medelstora båtar (finns säkert någon med större båt som gått där men det skulle jag nog undvika(små marginaler)). Sen finns en annan riktigt smal passage (se röda ringen) men där måste man akta sig för det ligger en stor sten mitt i hålet, det är fullt uttrim för o komma över vid lågvatten. jag har som ung & dum planat in i denna kanal med en smiler 500, vilket får anses helt vansinnig så här 25år senare. men som sagt här är det på egen risk
×
×
  • Skapa nytt...