Gå till innehåll
måndag 29 april 2024

Q8Bosse

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    12
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Q8Bosse

  • Placering
    Kadett
  1. Är det någon som skulle kunna hjälpa mig? Jag har för mig att för ca 1 år sedan såg jag att någon sålde en hylsa gjord för oljepluggen på pentas drev bl.a. 290DP. Nu hittar jag inte denna någon stans. Någon som har något tips? Det var alltså någon sa hade svetsat i ett plattjärn i en hylsa då pluggens skalle är av spårvariant. Tror även att det var något företag som sålde dom men är väldigt osäker. Vore tacksam för tips. //Bosse
  2. Tack så mycket för tipsen, ska kika lite på dedär kontakterna vid tillfälle. Men länkarna fick jag inte att funka. Jag löste dock problemetgproblemet genom att släppa lite på slangen vid pumpen så att trycket försvann. Sedan har jag ännu inte kört upp det lika långt. Men tack så mycket för tipset.
  3. Hej. Jag har ett problem. Är så att jag tog upp båten idag, en Maxi 680 DC med en AQ211A och 290 DP-drev. Vid upptagningen så tiltade jag upp drevet fullt, vid var på jag inte nu får ner det igen. Någon som vet något eller har idéer. Finns det någon spärr, typ transoprtspärr som slår i vid för mycket upptilt. På displayen så står det 46. Tacksam för svar.
  4. Hej kära båtvänner någon av er där ute som sitter inne på lite härlig info om Maxi 680 DC eller Nimbus 22 DC. Har lite funderingar på att köpa. Plus och minus? Vad har ni för erfarenheter och eller vad har ni hört? Tacksam för allt. Mvh Bosse
  5. Jösses vad snabb du var, härligt. Jag ska slå en Kik på de där imorgon, har inget minne av dagen att locket eller insidan såg slitna ut. Men som sagt ska kika imorgon igen. Tack så mycket.
  6. Hejsan, Jag har ett litet problem som jag hoppas ni kan hjälpa mig med. Många av mina problem har löst sig bara genom att läsa alla härliga inlägg här. Men detta har jag inte hittat någon lösning på. Det är så att min motor suger inte upp något sjövatten. Motorn är en VP115B med bakslag och färskvattenkylning. Impellerpumpen pumpar runt färskvattnet utan problem men sjövattnet kommer inte fram. Tyckte den sög i sig glykolen i höstas lite segt så då bestämde jag mig att impellrarna skulle bytas i vår. Detta har jag gjort både på färsk och sjövattensidan. Men nu suger inte pumpen i sig något alls, har tagit bort slangen till skrovgenomföringen och stoppat ner den i en hink stående i höjd med propelleraxeln. Vattnet skall ta vägen genom backslaget innan det går genom sjövattenfiltret och vidare till pumpen. Denna väg är öppen och vad jag kan märka fri från hinder. Testat det genom att blåsa från pumpen och bakåt. I och med att färskvattnet pumpas runt så måste ju pumpen/impeller snurra. Kan det vara så att huset är så slitet att inte pumpen funkar?
  7. Q8Bosse

    Motorbyte?

    Ohoj båtvänner! Har lite funderingar på att byta ut min AQ115(b20) mot en B230A eller F i min Ockelbo T17iDL med VP100 drev Vad behövs för att få ihop ett B230 block med ett 100drev? Någon som vet ? Vore tacksam för svar Mvh Bosse P
  8. Tack! Tack för tipset, lånade en sådan lasertermometer och sedan så köpte jag även en ny mätare och givare på biltema. Enligt lasermätaren så var de 80 grader ca runt hela blocket och även på mätaren från biltema så kan någ avskriva varmgången nu.. men lite fler tester kommer att genomföras. Tack än en gång Mvh Bosse
  9. Hej båtfolk.. har ett problem med min motor, den går varm vid högre varvtal. Vad kan de bero på? Är en Volvo penta AQ 115 A Den är sjövattenkyld. Tempmätaren fladrar ävne under gång så jag funderar om de inte är bara den det är fel på. En annan tanke jag har är att riva bort avgaslimpan och kika men tänkte höra mig för här först. Vore tacksam för svar Mvh Bosse
  10. Tack så himla mycket... riktigt nice sida Tack tack
  11. Tack så mycke för de svaret. Fick veta lite nytt som jag inte hade en aning om, det är alltid bra. Tack tack. Finns det någon där ute som sitter inne med lite mer info om inombordarna så vore jag riktigt tacksamm, för de är nog ändå åt de hållet de lutar. Tack än en gång Mvh Bosse P
  12. Hejsan alla båtvänner.. Det är så att jag går i funderingar att skaffa båt, och det lutar åt Ockelbos T16 eller T17 I medeller eller och även T17 DL Nu till min fråga. Vad ska man kolla på vid köp av dessa båtar. Har väll lite erfarenhet av sjö och båtar även av motorer och plastning. Men finns det något på dessa medeller som brukar gå sönder? några år man ska undvika? vilka motoralternativ och drevalternativ finns det och vilka ska man undvika? Finns det reservdelar att få tag i till motorer och drev? Vore extremt tacksamm för svar Mvh Bosse P
×
×
  • Skapa nytt...