Gå till innehåll
lördag 03 maj 2025

Zaphir

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    474
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

60 Expert

Om Zaphir

  • Placering
    Kommendör 1. graden

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. samma här och så använder jag en skitpensel för att göra rent ordentligt men jag gör också ofta som ingemarE gör för mindre ytor och hörnen och böjar
  2. det där hade jag spacklat efter renslipning. glasfibern suger vatten slipa även upp nån centimeter trärent även om det är dyrt kanske hade jag använt epoxy för att få en vattentät skarv sedan lackat trät och slutligen helst limmat dit listen om det går för att slippa genomgående skruv eller spik som kan orsaka framtida läckor. det finns en uppsjö med goggor. mina favoriter är bostic och tec7 bostic har funkat bra för mig för limning
  3. personligen hade jag skrapat allt löst och fläckat med grundfärg och sen rollat på ett rejält lager bottenfärg efter lite grovslipning. dvs om du ska använda båten i sommar så har du ngt att göra efter säsongen. om inte så blästra och börja om från början om du har grejer. mvh
  4. att det dammar får man ju räkna med men man kan ju använda en dammsugare som tar det värsta. huuvudsaken är att skydda sig själv ta fram en borrmaskin och sätt på stålborsttrissa. tar inte många minuter och blir bra fäste på grov yta. sen behöver du inte avfetta heller utan kan plasta direkt
  5. det där ser ut som en dörrlist till ett fordon t ex traktordörr. har såna på våra john deere dörrar och öppningsbara rutor. dom är skit tycker jag..lossnar lätt och blir mkt smuts i dom. men kanske bättre på båt som är en renare miljö
  6. kika på lite filmer så du får ett hum om det. och visst kan man bättra på sen beror det på om det läcker ovan vattenlinjen men jag gissar att din läcker under. drevning kräver känsla så man inte bankar in för hårt och för mycket för att undvika sprängning. om du inte har tummen mitt i handen fixar du det lätt. själv hade jag tränat lite på nåt först.. tjärad lin har jag för mig att man använder och specialmejslar och träklubba. här i göteborg brukar jag åka till Claessons trätjära som har allt man behöver. min åsikt är att en ekbåt ska ligga i året runt. min lilla laxkutter i ek togs upp var 3e år och då tjärade jag botten rejält innan bottenmålning och kastade i den så fort som möjligt. låg med den i upp till 25 cm is på vintern med granris runt vattenlinjen och vickade lite på skrovet varje dag .
  7. håller med om avskräckande det var verkligen skillnad att se. ja, skynda dig
  8. om den nu är räddningsbar skulle jag kanske sandblästrat eller betat av färgen med kemikalier. slipning är jag rädd att man eventuellt slipar bort hela skrovet. sandblästring är också hårda pix. på bilderna får jag känslan att färgen håller båten tät eftersom den är full av porer gissar jag. dessutom kan man fråga sig om tofter mm inte har spruckit i svetsarna då den verkar jag ha ett hårt liv. den sista bilden ger mig lite rysningar. är det nåt plattjärn som förstärkning under som håller på att flärpa iväg? eller är det originalförstärkning? här finns så många som kan 100 gånger mer än jag så jag hoppas du får bättre svar . jag svarar för att jag skrämdes av bilderna. om du ska göra ngt med den så var noga att skydda dig själv med typ bra mask med dammfilter. ingen sån där engångsmask utan riktiga grejer mvh
  9. skrota o köp ny vad jag ser på bilderna så är det kört och jag t om undrar om du skojar. ursäkta dom hårda orden men det är ju inget kvar av den. eller har du bilder som visar hela båten?
  10. jag luftade min styrning själv..gick väldigt bra. här är en video som jag hittade.
  11. jag var alltid tveksam till plastade träbåtar för jag vet vilket jobb det är att göra det riktigt och vilken tid det tar att bli färdigt. trots detta köpte vi en plastad skuta från 1925. stuket var rätt och jag älskar gamla skutor ska först ha varit lotsbåt och senare "puttifrånbåt" runt marstrand. uttrycket puttifrånbåt får någon gärna förklara för jag gissar att den har använts som arbetsbåt i hamn. den plastades på 80-talet och är fortfarande tät och tas upp för bottenmålning ung. var 5e år. 11x3.6 ek på ek 10.5 ton man kan hitta bra plastade båtar om man vet hur man undersöker objektet. min maskin var nyrenoverad vid köpet så där hade jag lite tur. allt går att fixa men en fungerande maskin som är underhållen är i mina ögon ett måste. delar är dyrt och att kunna använda båten under tiden som man grejar är ett stort plus. vad kostar båtplatsen om jag får fråga? ligger själv strax ovanför
  12. det finns en mkt bra grupp du kan hålla koll på och ställa samma fråga kanske som heter Ombyggda fiskebåtar. kan vara ett bra tips https://www.facebook.com/groups/1367170866678207
  13. fick för mig att göra egen men hittade denna länk. får man köpa eller är det olagligt? mvh https://www.maritimusboote.de/HS-00100-100-00/sv
  14. vatten vill du inte ha i skrovet.. om frosten kommer blir det frostsprängning så jag hade tömt ut och låtit torka. hittade detta på google från ett inlägg. det finns nog ett gäng svar om du söker i foumen det finns
×
×
  • Skapa nytt...