Gå till innehåll
tisdag 23 juni 2026

Orris27

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    360
  • Gick med

  • Besökte senast

Allt postat av Orris27

  1. Hej, man byter motorolja, luft och bränslefilter, 1 ggr/år dvs precis som vanligt..
  2. Var iväg igår och köpte en ny propeller 15,5/15 så det skall bli kul att se om det blir någon skillnad. Tro det eller ej, fick byta in min kontrollpanel som jag initialt trodde var orsaken till instrumentfelet. Så man kan säga att propellern fick jag gratis (hade inte räknat med att få tillbaka något.. så lite glad blev man.. :-)
  3. Trist... bara att beklaga, råkade även jag ut för ett turbohaveri på min D3 som hade gått 270 timmar. Även värmeskydd fick dom byta... summa 25000..
  4. Beror på vad du definierar som teak, om du syftar till plywood skulle inte jag slipa för skiktet är inte tjockt. Jag brukar värma lite med varmluft och dra med ett rakblad, varefter jag tvättar med rödsprit. Sedan kör jag på med en olja av bättre sort. Finns även som pigmenterad i lite brunare färg. Under sommaren, när det blir matt och vid köket lägger jag på ytterliggare olja under sommaren.
  5. Så, idag kom beskedet... Ny turbo, ny värmesköld, återställning/åtgärder av diverse felkoder... på en motor från 2004 som har gått 271 timmar. Summa 25000 kr. Nu skall jag leta efter en båtägare som har motsvarande motor, hk och drev, båtvikt m.m. för att ta reda på propellervalet.. Har 14*19 idag och då varvar den 3400 varv.. Peter
  6. Måste få lägga en varm hand för Orrskär, men även Oxelö 30
  7. Bytesbanken Marinshoppen Blocket Finns många sidor,,,
  8. Då fick jag svar från varvet idag.. trasig turbo och byte av flamskydd... med arbete ca 25 000 kr, fan vad trött man blir...
  9. Finns det verkligen havstulpaner i Gävle? :-)
  10. Har inte hittat någon marina ännu som är villiga att montera saker som man har köpt någon annan stans (Sthlm) kundutbudet är för stort och villkoren runt garantier är för riskabelt. Vore jag dig skulle jag prova själv, för det är inte svårt att hänga upp den själv och bulta fast den (talja i träd fungerar bra) Kompisen gjorde det nyligen med en 225hk till sin Buster och det gick bra... med ett träd.. :-) En annan fördel med att göra det själv är att du senare vet vad som kan vara vel vid eventuella problem. peter
  11. Vet inte hur det ser ut, men uppenbart är att fästena kanske utsätts onormalt,, varför inte inför kommande vinter skaffa en rostfri skena som du gängar så den passar stolens infästning. Därefter sätter du fast skenan i skrovet vilket gör att belastningen fördelas bättre?? Bara en ide..
  12. Som tidigare skrev så vill jag komplettera att en isskrapa i plast med ett cyklop en bra sysselsättning när man ligger på svaj.. och båttvätt tar inte hand om drevet och det är minst lika viktigt, Min är är 27 fot... Peter
  13. Alla batterier skall vara sammankopplade på (-) kabel, dvs den svarta. underhållsbatteriet/erna är länkade (-) det innebär att dom är parallellkopplade, startbatteriets kabel går till en huvudströmskoppling till motorn eller så skiljer den mot förbrukningspatteriet, solcellen skulle jag koppla mot förbrukningsbatteriet via en laddningsregulator mellan solcellen och batteriet. Titta mer på www.skyllemarks.se peter Senast ändrad av Orris27 | 07 augusti 2009 | 21:31
  14. Troligen är det VNT ventilen som kärvar, ett vanligt förekommande fel, ventilen reglerar turbotrycket. Peter
  15. Jag ligger på fel sida i närheten av Saltsjöbaden. Bottenfärg har jag gett upp... Gör verkligen ingen nytta, kostar bara pengar. Lägge energin åt att dyka under och tvätta rent med en svamp några ggr under perioden juli-aug. Eventuella snäckbildningar tar du då enkelt bort med en plast-is-skrapa. lite jobb är det, men det är målningen oxå... Problemet kan bli drev och sköld, samma sak där, ta en koll när du badar... Peter
  16. Jag stod inför ett liknande problem när min AQAD30 låg framför en omfattande renovering. Jag köpte en begagnad D3 i förhoppning med att få en bekymmersfri säsong, vilket inte är fallet. Nyare maskiner har andra problem med avancerad elektronik och andra följdproblem, där du inte kan göra lika mycket utan inblandning av en VP verkstad med Vodia. Första frågan man får när man ringer var har du köpt den vänd dig till säljaren... Även om VP har en garanti som är world wide, så är det på sista raden en verkstad som skall hantera problemet. Jag hade inte bytt ut min motor idag, om jag visste det jag vet idag, åtminstonne inte till en motor med NASA elektronik. Motorerena som säljs billigare är troligen import från baltländer, där dom är subventionerade (Vad jag tror.. inte vet) Peter
  17. Karlsborg är väl fäste för IOGT??? Var ute idag hela dagen, underbart. Ha det gott! peter
  18. Personligen gör jag rent tanken varje vår innan sjösättningen, (men en oljesug suger jag upp ca 2 dl) en algtillväxt tar längre tid än ett år speciellt med gift, däremot är diesel en färskvara, så töm tanken när du ställer upp den för vintern, På så vis vet du att du inte har vatten i tanken och att bränslet är rent vilket medför att du åtminstonne kan utesluta ett problem inför kommande säsong .-) Peter
  19. A-A eller A-C är olika generationer, viktigt om man beställer delar eller skall komplettera med instrument. Har för funktionenen ingen betydelse, förutom att A-A har en annan lösning på vissa delar t.ex. luftfilter, att kylvatten inte tas från drev, en sämre lösning som å A-C är bättre :-)
  20. Hade samma problem på min VP D3, men jag drog en kabel från startlåset så att kabeln får sin ström i tändningsläget. Alternativet är en strömbrutare, men då måste du komma ihåg att stänga av och det skall ju reläet sköta.. Peter
  21. ok,, trist att ni har regn, tittade precis på termometern 15 garder,, Var under båten igår och jag tror att jag skall inrikta mig på snäckodling istället, hela skrovet täckt varför betalar man flera tusen i bottenfärg?
  22. Hej Passerade Örebro för en vecka sedan men det var ingen som svarade, Var hos Lindströms båtvarv och dom körde VODIA som visade att VNT ventilen kärvade (Turbo) dessutom var det fel på bränslenivågivaren. Han återställde felkoderrna, men jag skall lämna in den efter semestern så gör dom iordning allt. Riktigt nöjd med Lindströms båtvarv, bra bemötande och kompetenta. Nu väntar vi in vädret och sen åker vi ut :-)
  23. Hej Har fått tid hos Lindströms båtvarv nästa vecka på Dalarö, så får dom koppla in sitt VODIA instrument och fixa det som är fel. Har inte åkt en enda dag denna sommar, bara bryggseglat :-(. Men så fort jag får tillbaka båten blir det åka av.. :-)
×
×
  • Skapa nytt...