Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024

Frippe77

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    254
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    1

Frippe77 senast vann den dag 6 Januari 2021

Frippe77 hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

38 Expert

Om Frippe77

  • Placering
    Kommendörkapten

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Förmodligen ingen 2-takts olja i tanken. Motorn har säkert egen pump för inblandning av olja i bensinen.
  2. Inte begränsad utan begagnad hydraulisk påskjutsbroms (vanligt i USA med den typen av bromssystem på släp)
  3. Skulle jag själv göra ett bromsat 30 efterfordonet så skulle jag sätta passade bromsskivor från någon bil och bromsok från samma, sen köpa en begränsad hydraulisk påskjutsbroms. Men tror den lösningen blir dyr om man inte själv gör allt. Jag skulle nöja mig med broms på en axel. Ska det lämnas iväg tror jag man ska köpa axel som är bromsad och sen en standard påskjutsbroms. Tänk bara på att ett efterfordonet får ej ha fjädring.
  4. Helt rätt. Vet inte hur många gånger jag har skrivit samma som du på forum. Jag själv har kört stora, tunga o båtar efter både små o stora bilar, har aldrig ens blivit stoppad. Tror Polisen har lite koll ändå. Sen när det gäller broms så även där är det upp till föraren om man vill kalla det broms eller ej, behöver inte heller vara någon klassad axel med broms, bara det är något man kan kalla broms.
  5. Det är ingen här inne som vet vad du har för motor på din båt. Båtmärke har inte med motor att göra. vore kanske även bättre med en bild på din lampa när den är släckt. de andra symbolerna syns bra men den tända kan man bara se rött ej vad det är för symbol.
  6. Går ej att lägga i växel på grund av att det krävs oljetryck för att ansätta kopplings lamellerna. Ingående axel snurrar inte och vi får inget oljetryck.
  7. Det är inte motorn som delar olja, utan på ingående axel sitter pumpen. Alla automater/ hydrauliska backslag behöver olje tryck för att kunna trycksätta kopplingarna och samma pump skapar även smörjtryck. Det är detta tryck vi blir utan när vi har en motor stäng, ja eller bogserar en bil med automatlåda. Men stänksmörjningen har vi kvar på nästan alla backslag då utgående axel ligger lägst och för med sig olja runt i huset.
  8. Tack du;) Nä stavningen o sådant har nog gjort mig till den mer praktiska. Kan säga att skulle jag kunna välja om min kunskap och mitt intresse så väljer jag bort stavningen utan problem igen;) Vist det vore roligt att skriva en bok i framtiden, men Ove är redan skriven.....
  9. Fishtail rodret är klart. Ska bli spännande o se hur mycket det hjälper vid långsam manövrering samt hur mycket det bromsar i planande fart.
  10. Tack Läst 800 sidor propeller teknik, googlat mycket, försökt bilda mig en uppfattning när det sparas på tillverkningskostnaden kontra strunta i bränsle förbrukning. Vist där är många grundvärde att utgå från, sen har jag försökt att optimera det så mycket det går.
  11. Man bör ha axeln låst. Har man ej så man kan bromsa axeln så är set lämpligt att skifta motorer med någon timmes mellanrum för att smörja upp lamellerna. En låst fast propeller bromsar mindre än en som startar rotera.
  12. Två motorer med backslag och rak axel är det vanligt. Där har man ofta ingen styrservo pump på någon motor. Kör man i deplacement fart så går det billigare med en motor stängd även om propellern bromsar, samt att man även sparar motor timmar som oftast är dyrare än dieseln. Klart det drar lite mer åt ett håll, men det tar autopiloten hand om.
  13. Yttre styrplatts tar form Diesel värmare har kommit i
  14. När du säger svampig styrning. Det är inte så att din motor sitter lite högt i det läget du har den tiltad i? Km vara så att plattan ligger över botten linjen på båten, då blir inte båten så vidare bra att styra.
  15. http://www.glasfiberteknik.se Läs Gör det själv tipsen där
×
×
  • Skapa nytt...