Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

Forsberg78

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    33
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om Forsberg78

  • Placering
    Fänrik

Senaste Profilbesöken

601 profilvisningar
  1. Tack så mycket Kossor, det var skönt att höra :-) Dreven skall ner för jag skall ändå byta bälgar detta år.
  2. Hej! Mitt drivhjul till trimgivaren på BB´s drev gick sönder när jag skulle tilta upp dreven inför upptagningen. Det var såpass mycket beväxtning på kuggsegmentet att den yttre kuggkransen på drivhjulet gick sönder och lossade. Frågan är nu om det går att byta detta drivhjul utan att man måste göra åtgärder från insidan vilket är näst intill omöjligt i min båt (specielt på BB´s motor). Någon som har erfarenhet av detta byte? Tacksam för all hjälp.
  3. Hör med Propellerservice i Göteborg AB. Jag anlitade dom när företaget låg på ringön och fick mycket god service (renoverade en propp och byte storlek på min reservpropp). Dom startade upp 2016 igen efter branden på Ringön 2014 så jag vet ej hur mycket begagnat dom har på lager ännu. http://www.propellerservice.se/
  4. Hej! Jag har Snap Davits fäste på badbryggan (satt på när jag köpte båten) och i höstas köpte vi en beg biltema gummibåt. Jag köpte då även nytt komplett Snap Davit system (Kampanjpris) då jag inte hade fästena som skall sitta på gummibåten. Det visar sig dock när jag skall montera fästerna på gummibåten att det inte finns någon plats för dom :-/ Biltemas gummibåt är mycket bra isig (230cm) men dock så får inte några dävertar plats. Vi har den dock förtöjd med "relingstampen" i fästerna på badbryggan när vi ligger still och slänger upp den på fördäck när vi kör.
  5. Hej! Skall sitta instansat på utsidan i plasten strax under relingsliten, vilken sida kommer jag inte ihåg. Kolla båda sidor. Mvh Andreas
  6. Jag vet inte hur det är med skiljevägg på V8 limpor, men till min AQ 145B så finns det limpor med och utan, jag vet även att HGE tillverkar limpor med lägre kvalitet och dessa har ingen skiljevägg.
  7. Hej alla Hansen Marin har en avgaslimpa till min AQ 145 till ett attraktivt pris från HGE. Frågan är om det är en Äkta HGE som har skiljevägg ända ut till utloppet? Grejen är att den har samma artikelnummer som en Äkta HGE fyrkantiga avgasportar har den enligt deras bild men man ser inte skiljeväggen, dom har för tillfället inga på lager just nu så dom kan inte svara på om den är med skiljevägg. Har någon av er därute erfarenhet av detta med äkta HGE limpa kontra kopia på HGE limpa? Någon som har handlat från Hansen Marin? Erfarenheter? Mvh Andreas Byte av topplock och ny limpa till sommaren.
  8. Hej Enligt en lista jag har från VolvoMan här på forumet ( http://personal.inet.fi/atk/fredrik.rantala/VP2.html ) så är det bara 145 A och B som har 405 topp, men det spelar mindre roll just nu. Tanken är att om jag köper en bättre begagnad så kanse man kan tjäna någon hk om hittar någon annan topp tex: 531 har väll större kanaler och större förbränningsrum? men passar den rakt av? Själva bytet tar jag hand om själv, man lär sig mera då tycker jag.
  9. Hej Den går bra för övrigt (kan ju ioförsig alltid gå bättre men). jag funderar på vilket som är mest prisvärt, lämnar man in den så tar man väl och slipar in ventilerna samtidigt oxå. Tittar man runt lite på blocket så ligger dom allt ifrån 1000 lampen upp till 3000. Nu har jag inte testat kompet i cylindrarna, men som sagt den gick hyfsat innan detta hände. Mvh Andreas
  10. Hej Bakre avgaspackningen hadde gjort sitt och började pysa i slutet på sommaren. Vid demontering av avgaslimpa så ser jag att 4:e avgasporten har tagit reält med stryk av saltvattnet, efter lite putsande och slipande monterade jag dit nya packningar för att kunna njuta av den sista tiden av sommaren med det blev inte mycket bättre, den pyste lite fortfarande. Nu har jag demonterat avgaslimpan igen och då fick jag med gängerna från den 4:e avgasporten ut på bulten= toppen måste renoveras allt byte till bättre begagnad. Tittade även lite extra på avgaslimpan som är av märket OSCO och det finns ju inte en tendens att det funnits någon skiljevägg i limpan ens från början, är det så på OSCO limpor? En fråga är, idag sitter det en 405 topp på, skall jag försöka få tag på en bättre begagnad 405:a eller går det bar med några andra toppar oxå, tex 531? PS. Motorn sitter i en Flipper 700 med 280 drev Mvh Andreas
  11. Hej igen! Ingen som har någon erfarenhet av detta projekt?
  12. Hej Alla Skall montera sjövattensystem till pentryt för att spara på färskvattnet. Jag skall köpa en fotpump (dubbelverkande) http://www.seasea.se/Vatten/Pumpar/Pentrypumpar/PENTRYPUMP-FOTPUMP från någon av butikerna som säljer en sådan, har inte bestämt mig ännu. Frågan är vilken dimension på skrovgenomföringen som krävs för denna typ av pump, dom ligger på runt 13 L/min. Går det bra med 3/8 eller måsta man upp till 1/2? En efterfråga till på det äer det nödvändigt med en genoföring med sil?
  13. Hej Det sitter en avtappningsplugg under grenröret, det ser ut som en slanganslutning. Trä på en bit trädgårdsslang eller liknande för att sammla upp vätskan, sen lossar du pluggen lite tills det börja rinna. Kan vara lite trångt och om jag inte mins fel så sitter den på bakre delen av motorn under grenröret. Öpnna även påfyllningslocket så att luft kommer in. Mvh Andreas
  14. Hej å tack för alla svar. Det blev så att jag skruvade ner i laminatet och massa sika. Inget läckage blev det och skulle det bli det så finns ju länspumpen på plats nu.
  15. Hej När jag köpte min båt (Flipper 700) i höstas så låg pumpen lös under motorn. Jag undrar nu vilken metod som är den säkraste att få fast en länspump mot plastskrov, Skruvar rakt ner i durken med sika som tätning eller något lim som klarar detta och som samtidigt är beständigt mot vatten olja och bensin. Hur har ni gjort??
×
×
  • Skapa nytt...