-
Innehålls Antal
193 -
Gick med
-
Besökte senast
Innehållstyp
Nyheter
Kustkort
Forum
Bloggar
Galleri
Butiken
Köp&Sälj
Allt postat av LadyB
-
Du har möjligtvis inget liknande för oss med Yanmar dieselar på lur?? ;-) Mvh / Johnnie
-
Jag testar magin med att själv vara den första som svarar för att få igång det lite... Någon måste ju ha stereo och VHF i sin båt! Hur har ni löst det? Ingen som har det i masten? Pleeeaaaase!!! Mvh / Johnnie
-
Självklart ses vi på banan. Om jag välkomnas igen (vilket vi håller i oss att jag gör), så blir det mer 6mR för mig om jag får välja. Men just där är jag osäker på hur mkt mer än träningstävlingar det blir. Tror också att positionerna är tämligen låsta, men bara trim och sättet att hantera de trängda situationerna är lärorika även om jag inte håller i rodret eller är strateg (vilket vi iofs alla tackar för). Jag är lite osäker på de här olika klasserna. Någon hänvisade mig till KSSS hemsida, där jag varit tidigare. Men alla dessa siter är anpassade för de som redan kan allt känns det som. Hur kort är en kortbana? I helgen seglade vi ca 7-10 distans, är det kort eller långt i sammanhanget? Jag vet att min tämligen insatta (men tyvärr lika upptagna) moster seglat skärgårdsbana över längre tid, modell heldag. Där det funnits en start - mål punkt, sen två, tre eller flera rundningsmärken.. Den sortens seglingar är nog det jag initialt är mest intresserad av då det ställer krav både på segling, navigation och vindkunnande. Jag älskar när det är tight och händer saker hela tiden, men är även såld på det strategiska med att välja den längre vägen för bättre vind eller tvärtom. Vad är det då? Och framför allt, vart hittar jag de seglingarna? Mvh / Johnnie
-
Hej! Jag har ett omlackat däck som visat sig vara något av ett amatörjobb. Lacken har bubblat lite och spruckit vilket inte är så vackert. Halkskyddsområdena har nog lagts för tunt för solen verkar ha mattat lacken och det har blivit gulbruna fält i lacken. Halkskyddsområdena tänkte jag lacka om med halkskyddsfärg i grått /blågrått.. Så det är nog inga problem. Men hur gör jag med de blanka ytorna? Slipa lätt och rolla? Kan man pensla? Eller är det till att lämna in på sprutlack för att få det bra? Jag ska segla, det här är bara nödvändigt ont!!! Mvh / Johnnie
-
Hej! Jag finns även i tråden nedan för att förtydliga den saken! Jag har idag varken radio eller VHF men båda ska på innan sjösättningen. Dock vill jag INTE ha en massa saker på akterpulpit el.dyl. som är i vägen, helst vill jag få upp det i masttoppen. Hur göra? Jag har sett större båtar ha massa antenner i masten, men sällan mindre. Är det lättja från ägarna eller finns det några problem med mindre båtars master? Hur drar man kablarna genom masten och hur högt måste antennen sticka för att få bra räckvidd? Är lite mån om höjden också då båten går en del under sthlms broar! Tacksam för svar Johnnie
-
Hej! jag tycker nog att det fungerar alldeles utmärkt att ladda waypoints med Lapen och föra över det till GPSen.. 2 exempel.. En vän till mig hade datorn men ingen väska och ville inte lämna den i bilen för att gå in och köpa mjölk på vägen hem.. Stannar till vid fruktdisken, köper mjölk, åker hem.. Datorn är stendöd. Fukten från fruktdisken hade trängt in och det räckte! Min kollega tappade 1,5 droppe vatten PÅ sin iBook, med stängt lock. Den halva droppen letade sig till logikkortet.. Faktura, 12.500 :- Jag ser massa hål att stoppa de pengarna i istället. Varför inte navigera som alltid förr.. All el är larvigt, haha! Lycka till Mvh / Johnnie
-
Jag har tyvärr inga bra svar, men kompletterar gärna frågan för den som har svar. Jag vill installera främst radio, men eventuellt tv-antenn. Dock vill jag INTE ha den på akterpulpit eller någon annanstans där den kan upplevas som i vägen. Allra helst vill jag få bort den till masttoppen, men hur högt måste den då dras, och vilka problem finns det med att dra kabeln genom masten? Osa senast innan påmastning.. Mvh / Johnnie
-
Hej! Det är inte omöjligt att det finns på båtbörsen, båtnytt eller liknande... Annars är nog det vanligaste att man skriver ett eget avtal för var situation. Jag gör iaf så. Det enda som är viktigt är ju: Datum Köpeskilling Andel (ägareförhållandena) Ansvarsfördelning ekonomiskt, materiellt (om detta ska räknas som värdebärande i den ekonomiska fördelningen av driftkostnaderna) och arbetsansvar. Specifikation på båten, tillverkningsår, typ, modell, ev. tidigare regnr. osv. En liten klausul om vad som händer vid meningsskiljaktighet, om t.ex den ena parten vill sälja. Risken är annars att det blir en tvist om reellt marknadsvärde, och då båtar har en tendens att öka i värde kan det bli struligt. Om den ena parten vill plöja ned pengar för att upprusta, ska det då påverka ägareförhållandena? Det är ju egentligen inga konstigheter, bara att man inte rycker på axlarna åt det... Mvh / Johnnie
-
Hej. Jag fick i helgen min första inblick i den här världen. Gastade ( som total novis) på en R-sexa under träningsformer på en klubbsegling. OJ!! Vad kul, jag är körd... Perfekt dag för en förstasegling på ny båt. 6-7 m/s, varm höstsol, lite flyt med vrid och lyft (nog för att det kanske är en bra båt, men), vi gick igenom ett sund på en bog där jag såg andra göra både två och tre slag... Kort sagt, jag hade rätt. Jag är kär i fenomenet. Det här var första, men definitivt inte sista kappseglingen för min del. I vår ska det seglas gott folk, i vår ska det seglas! Mvh / Johnnie
-
Hej! Utan att egentligen veta hur riggen ser ut på dem så har du ju R-jollen, 2,4! Du sätter den själv från kärra, styr med fötterna och har allt en båt ska ha minus spinnacker. Grymt häftigt! Sen är frågan om du verkligen måste nöja dig med ett segel, man ensamseglar ju större kölbåtar, varför inte mindre? Det låter nästan som att ni ska bygga en egen båt här (korrekt uppfattat?), varför då inte sätta en stagad mast med backstag, på så sätt slipper ni undan fintrimmandet vid av/påmastning. Bara att kroka i stagen, dra an backstaget och segla. Ps. Är själv lite osäker på hur genomförbart detta är, men det var en spontan tanke iaf! Mvh / Johnnie
-
Hej! Ett tips är att ringa en besiktningsman och fråga där. De är sällan ovilliga att hjälpa till och är troligtvis de bästa att opartiskt tipsa om bästa tillvägagångssätt och kan säkert tipsa in vart du kan hyra, låna eller köpa vad du behöver.. Bara en tanke...
-
Tack för alla tips, det är matnyttigt. Men vad jag främst är osäker på är HUR det ska dras. Vad man sen ska köpa för att lösa det är ett senare problem. Men vad ska serie- / parallellkopplas, behövs det liksom med ljudel feta kablar, hur får jag laddning på batterierna i en viss ordning respektive förbrukning från ett visst håll, påverkar generatorn i kombination med solceller något osv? Jag vill ha god försörjningselskapacitet till kyl, stereo, 12V-uttag mm. Men viktigast är att alltid ha garanterad försörjning till start, VHF, lanternor, nav.instr. mm. Safety first! Mvh / Johnnie
-
Hej! Det finns säkert de som har moraliska betänkligheter över detta, jag tillhör inte dem. Så länge båtar inte hålls registrerade behöver heller ingen veta huruvida du har, eller inte har en båt. Försäkringsbolagen kräver inget dylikt och så länge du som privatperson köper båten har du ingen anledning till att redovisa kostnaden. Köp båten, billigt och kostnadseffektivt. Var nöjd, berätta det inte för ditt kommunalråd och när du ska sälja båten är det bara köparen som är intresserad av kvitton osv. Fram till dess att registrering krävs för försäkring mm känns det bara dumt att redovisa moms för en båt som inte finns.' Ta hand om vår rätt till frihandel! Mvh / Liberalen
-
Kanon, tack för alla tips. Klubben där hon ligger vår/höst har onsdagsseglingar mm. däremot vet jag inte med sommarhamnen. Intresset finns tveklöst och nu handlar det ju som sagt om att få lite grunder och kött på benen. Väl där antar jag att det som för andra löser sig lite av sig självt. Att på klubbseglingarna få gasta med mer erfarna besättningar verkar ju inte alls otänkbart, och är säkert väldigt lärorikt. Mvh / Johnnie
-
Jag har en nyinförskaffad Compis 28 som tidigare är seglad främst dagsturer i Vänern, samt kortare turer längs höga kusten. Vi vill nu rusta för betydligt längre turer och däri blir elen en viktig fråga. Idag sitter det 2 st normalstora batterier vilket vi ska utöka med ytterligare 2 st. Solceller ska till vilket det kommer frågor om i separat inlägg :-) ! Min första tanke är att dedikera ett batteri till enbart startbatteri, för säkerhets skull. Vidare vill jag prioritera laddningen från generator och solceller så att startbatteriet fylls först, sedan ljus(lanternor, ledljus, logg mm.) och sist förbr.batt. Jag vill även installera laddmätare för att slippa chansa. Frågan är enkel. Hur gör man? ;-) Synpunkter och tips kring detta vore fantastisk. Finns det någon standard? Mvh / Johnnie
-
Ja, jag har en eventuell plats på en Sexa och har efter det (och lite mer vana på egna båten) planerat att kontakta just Expressklubben och gasta där. Lidingö runt är ju bra förstås, nära också. Jo, den biten är väl det bästa med det. Jag är gammal Crossåkare och relaterar känslan lite till att vara 1 av 18 cyklar samtidigt in i första kurvan,, Underbart.. Jag vet inte hur det fungerar bland Express-seglarna, hur öppen stämningen är osv. Men det vore ju fantastiskt att få lite kontakter och kunna lära känna lite folk därigenom. Kan som sagt segla, men inte i racesammanhang. Vill lära mig allt runtom med trim och allt strategiskt kring kappsegling. Tack för svaret förresten, kul att det kom så fort. Jag ska titta på sidorna senare.. Mvh / Johnnie
-
Jag är nu en nybliven båtägare, det är min första båt men jag har familje-seglat sen barnsben. Jag är intresserad och vill lära mig mer om kappsegling och även kunna starta med min egen båt. Jag har sökt men inte funnit någon bra samlingspunkt för dessa event. Så frågan är ju vart man får reda på när, var och hur seglingarna går av stapeln, samt vad som gäller för dessa. Jag är främst intresserad av lystalsreglerade (har ingen aning om vad det kallas) seglingar och gärna de som sträcker sig över några timmar eller så. Kurser, nybörjarträningar eller liknande är också intressant om sådant överhuvudtaget finns. Är tämligen novis på detta men vill (och ska) lära mig så mycket som möjligt. Tanken är att senare köpa en Express, eventuellt tillsammans med andra, och satsa på det. Men någonstans måste man ju börja. Mvh / Johnnie
-
Hej Fredric! Maxi bygger säkert bra och stabila båtar. Men som du ser bland övriga inlägg har jag ett tydligt stöd när jag säger att båten rakt av är ful. De bygger havets Volvo 245:or! Ställ dig frågan vad du söker efter. Är det familjesegling för att komma ut i skärgården utan att behöva lyssna på en läskig motor? Eller glädjen i seglingen i sig? Prioriterar ni utrymme högre än utseende? Hur ska ni använda båten? Kappsegling, cruising eller bryggsegling? Det finns massvis med båtar att välja på och vet ni bara vad ni egentligen söker efter så är det sällan svårt att hitta just det. Jag har alldeles precis själv köpt en Compis 28, vilken är en bra, styv båt med gott om utrymme för sin storlek. Men tillåter en för ändamålet aktiv segling men rätt utrustningslista. Om ni är intresserade så har jag nyligen sökt grundligt efter just C28 och har skapat mig ett intryck av marknaden, kontakta gärna mig om det är något ni undrar över! Mvh / Johnnie (Bifogar en bild på skönheten)
