-
Innehålls Antal
193 -
Gick med
-
Besökte senast
Innehållstyp
Nyheter
Kustkort
Forum
Bloggar
Galleri
Butiken
Köp&Sälj
Allt postat av LadyB
-
Jag har inga problem med förståelsen för m-båtsfolk. Jag kollade på Hydrolifts C31 på flytande mässan i höstas och suget var uppenbart. Som gammal crossåkare, adrenalinjunkie och idiot kan man inte mer än le av tanken på att hålla 40-45 knop i 1,5-2 meter vågor. Å andra sidan funderade jag på hur mkt segelbåt jag fått för samma pengar om jag haft de och slog bort tanken med att titta på en Dehler34 istället.
-
Vilket helt plötsligt ger summan av tre öppna inbjudningar till m-båtsfolk att segla för att testa och få en inblick i vilka faktorer som faktiskt påverkar. På samma gång kanske de fattar varför segling är så galet mkt roligare än bruuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuummmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm..... Muohahhaa.. Gbg, Kungshamn och Stockholm.. Vilka är undanflykterna?
-
Tidningen Segling är avgjort bäst. Praktiskt Båtägande är också helt ok i båtmeckssynpunkt.. Det stora problemet jag upplever med alla utom just Segling är att de vänder sig till en målgrupp som inte alls seglar, utan bara gillar att läsa om det.
-
Imorgon bär det av till skåneland några veckor. Kul ska det bli men jag är lite orolig för abstinens under tiden. Frågan är då om det finns några event på södra västkusten (Malmö - Halmstad eller så) som man kan få detta craving mättat med en del tills man kommer hem till båten igen?! Anyone???
-
Nu sa jag förvisso aldrig heller att det skulle vara teflonolja, utan teflonspray. I mina kretsar syftar det till torr teflonspray som bör fungera alldeles utmärkt om man nu inte är sugen på att masta av för att kirra biffen...
-
Vad som är ett slag ur navsynpunkt är nog svårt för er i m-båtarna att avgöra. Jag seglade en dag med ett one off-bygge som stack 2,60, det ändrar vägvalen rätt rejält jämte en normal båt som sticker ca 1,40 - 1,70. Själv slår jag när jag ur grund/vindsynpunkt finner det lämpligt, vilket för en oinvigd kan te sig märkligt. In mot ett sund går man gärna så nära land man kan mellan slagen, ut ur sundet tvärtom tighta slag i mitten mellan land. Det har att göra med vindvriden som uppstår och vad som blir mot- resp. medvrid på kryssen. Däremot håller jag koll bakåt OCH framåt och pekar med hela handen åt det håll motorbåten bör gå om mig när det snart kommer ett slag/gipp. Jag förstår att han förmodligen inte kan räkna ut vart jag kommer att slå, men i 8 fall av 10 ser de inte eller bryr sig och tvingas göra betydligt större (onödiga) manövrar när jag helt plötsligt är i deras väg. Vidare är manövrar i hårdvind fysiskt tungt, i lättvind en fartförlust vilket gör att man i båda fallen planerar tidigt. Att ändra det för någon som lät lägger om ratten några sekunder är föga intressant!
-
Går man för motor kan man styra upp mot vågorna som alla andra. En snipa-åkare har betydligt mer rätt att gnälla, men fortfarande är motorbåtsfolk lätt hjärndöda i många fall, för visst fan är det vanligt att de inte håller ut mer än att de inte kör på. Att det däremot gnälls på segelbåtar har att göra med att de kryssar/skär genom sund osv. I det läget har vi som seglar väjningsreglerna helt på vår sida...
-
Jag skulle tippa på alkoholism alternativt ett lättare drogmissbruk.. En segelbåt för motor är en motorbåt, så enkelt är det!
-
Det här är annorlunda. På havet finns det som du säger helt klart annan plats. Däremot har jag vid översegling legat på en tight sträckbog och fått möte med en motorbåt som verkade tycka att hans waypoints var viktigare än väjningsreglerna, vi möttes på 10 meters avstånd på ett tomt hav. Hur larvigt är inte det? Ligger en båt still har väl denna företräde hur man än vänder på det eller?
-
En segelbåt drivs med vind, vind är allt annat än en konstant. Senast igår fick jag sura blickar från ett jon i en motorbåt (inte så farligt, men principen kvarstår) för att jag inte höll till höger i farleden som är någorlunda smal. Min syn på det är: 1. Jag följer väjningsreglerna. Dvs jag väjer för yrkestrafik, SB segelbåt, för de i lä på samma bog och havererade båtar. Jag väjer även när det går ändå om det inte kostar mig väg/fart. 2. Jag seglar helst inte på grund. 3. Jag seglar där jag har bäst vind/närmast väg. Att jag igår höll lite väl vänster i farleden berodde helt enkelt på att det inte gick att segla på högerkanten då det var lä bakom öarna där. Jag höll mig i vindsläppet och gjorde ca 6 knop istället knappt 1,5 knop där ni motorbåtar nu tycker att jag skulle ha varit. Ps. Även jag slänger in en öppen inbjudan till en prova på seglings-dag, men i Sthlm!
-
Faktum är att svall inte är ett problem... Så länge det blåser, det är när det är 0-4 m/s och man får massa svall (som för övrigt inte alls är att jämföra med havssjö) som det blir problem att få seglena att stå, slänggipparna kan komma och kaffevattnet skållar vårbleka ben i ruffen. Personligen blev jag igår omkörd av en mindre sak som gick... fort!? som höll en sådär 3,5 meter ifrån mig. Sannolikt ett litet bus på vattnet som bara hade 500 meter på sidorna om mig att köra på.. Nu är sittbrunnen laddad med LR20 batterier och nästa gång ryker nåns vindruta, farligt eller ej!
-
V27 vet jag att det åtminstone före midsommar fanns en ledig plats till seglarintyg 1. V 30 eller 31 en ledig plats till seglarintyg 2 3. Hon har 10-15 års instruktörsvana via bl.a båtägarskolan Kappseglingmeriter från diverse klasser med främst klassiska deplacementbåtar såsom 6mR, 2,4, Smaragd mf. Långa smala saker med andra ord ;-).. Hon har några atlantseglingar bakom sig och är mig veterligen även i kappseglingssammanhang en kompetent navigatör. För mig är allt lite speciellt då det är lite inom familjen men jag vågar påstå att hon är bra på vad hon gör. Om de lediga kurserna är i hennes egen regi eller via något förbund nu vet jag inte. Är du däremot intresserad bör du inte vänta för länge med att kontakta henne för platserna lär inte vara fria allt för länge! Mvh J
-
Ett tips om du är lite blå och vill lära dig mer är att gå en kurs över en helg eller en vecka. Jag vet att det finns platser lediga nu i sommar hos en tjej som är duktig på de flesta områden inom seglingen, med både långfärder och olika typer av kappseglingsmeriter i bagaget. Aktiv segling för mig handlar mer om att vara med i tanken än att arbeta fysiskt (kappseglingen undantaget). Koncentrerar man sig på att titta på andra båtar, öar och fiskstim blir båten lidande, så är det bara. Att läsa vindar, fintrimma efter rådande förhållanden och faktiskt, anse att så länge det finns två båtar på havet så är det kappsegling ;-).. När båten är vältrimmad och går bra så blir även gången i hårdare väder mindre nervös och behagligare. Det är som att köra bil. Man kan glida längs med en landsväg i 65 och titta på kor, eller köra aktivt i 110 och hålla tungan i rätt mun konstant och njuta av varje meter bara av att man älskar att köra bil. Jag älskar att segla!
-
Får jag backa bandet en sådär tio år så körde jag en hel del motorbåt av modellen mindre i samband med diverse vattensporter vilket blir min enda referens i frågan. Visst påverkas man negativt av bristen på den levande kraften i de situationerna, men just det löste jag genom att lägga linan runt en knap och hålla den lätt spänd. På så sätt kunde man också simulera bogpropeller ngt genom att styra båten åt ett håll och hålla emot med ankaret, båten gick då bara sidledes. Kanske fungerar det bara på riktigt små båtar, men tanken blir densamma. I övrigt gjorde vi nog lika då som nu, i med draggen och sen fart mot bryggan/klippan. Sidvind får kompenseras på samma sätt som med segelbåt genom att man siktar fel och driver rätt och sen bromsade man upp med ankartampen. Iofs ska sägas att alla jag då lekte motorbåt med i grunden kom från seglingen, vilket kanske påverkade oss att implementera samma lösningar för motorbåten. Jag har dock ändå svårt att förstå vinsten med att använda motorn i de fall då det skulle behövas. Ponera att vi ska in till en brygga med hinder vid sidan om (båtar, pålar, grynnor) och kraftig sidvind, hur man än vänder det kan varken en segel-, eller motorbåt köras i sidled (undantag finns). Man måste i båda fallen ha fart in så att avdriften minimeras. En segelbåt kräver tack vare lateralplanet betydligt mindre fart är motsvarande motorbåt, men tanken är densamma. Ju tyngre båt, desto mindre avdrift och därmed behövs mindre fart. Att då liksom jag gör med segelbåten lägga linan runt något och kunna låsa den utan att ta i för kung och fosterland ter sig i mina ögon fortfarande vara ett vettigt alternativ för att bromsa båten när det närmar sig. Jag antar att motorbåtar beter sig som segelbåtar när det gäller backande och vrider lite, ni kan nu kompensera detta genom att vrida hela drevet, men det för bara båten sidledes vilket i fel vind påverkar det hela ytterligare negativt. Bromsar man istället med linan rätar båten ut sig efter linjen från ankaret och kraftens riktning framåt. Ni som har stenkoll på era motorbåtar får gärna bryta ner min teori här, men jag tycker att det ska fungera så! / J
-
Jag fattar fortfarande inte vad problemet är, vad ska ni hålla på och snurra proppen för när ni har linan att bromsa med? Kan man sladda in 5 ton segelbåt så MÅSTE det gå med motorbåt också!
-
Nope, seglar Express. Håller med om att taktiken tappar sin charm på länsen utan spinnackern.. Sen känns det som att det blir lite för enkelt på nåt sätt, lättvind har ju sina taktiska knepigheter och med Expressen handlar hårdvindsläns mest om att inte vurpa och hålla grejerna på plats, lite överlevnad AKA action! Jag har seglat lite 11m, Smaragd och en del mR6 men faktiskt inte många större båtar mer än under cruising. Melgesen tilltalar mig på att (för att citera Micke Olesen) allt går så snabbt att man måste ha gjort det innan man börjar.. Skulle gärna segla X-99 men det känns som en massa problem med logistiken vid träningar om man ska organisera 6 man. Vi är 4 och det ställer till det ändå vid extraträningar och bortamatcher. Var däremot sugen på att köpa cruising/smårace men det känns så vidrigt dyrt så fort man vill bygga trim eller kör sönder något..
-
Droppar draggen på ena sidan (så långt ut på lämplig sida det går), lägger linan runt spinnackerwinchen så att jag kan bromsa med ankaret och ändå ha drag framåt i linan när jag styr samtidigt och samtidigt ha linan sträckt så att den inte kan fastna nånstans. Skulle man av nån anledning behöva ändra sitt val av tilläggningsplats backar jag med ankarlinan istället för med gasen, vid behov av superbroms suger jag tag i linan och låser den i klykan så tar det relativt tvärstopp. Seglar jag till bryggan lägger jag i draggen tidigare så att kättingen inte ligger mot relingskanten (kan skada) och har foten på linan. När seglet ska ner (om det inte går att lufta ur) så kliver jag bara av linan och släpper avlastaren när dags, rycker i roderlåset och tar om ensam med ankarlinan fram och lägger runt en knap (men ett varv runt spinnackerwinchen ändå så att det drar rakt) så att jag kan bromsa från fören och sedan hoppiland.. (Seglar inte till bryggan ensam med C28:an alls, för tung, men OM...)
-
Roligare båt finns inte (X-99)??? Melges 24, I say no more!!!
-
Du har fått flera argument om tystnad och att hinna se allt det vackra i våra skärgårdar osv nu.. Personligen skiter jag i skärgården. Visst är det fantastiskt att gå ner längs kusten med en brant halvvind och en varm sydvästan i solnedgången med en helnatt framför sig och visst är öarna vackra. Men jag vill segla segla segla segla segla segla... Jag har kört en del motorbåt, det är (med några svindyra undantag) kul i ungefär en kvart. När man seglar ändras förutsättningarna hela tiden, vinden växlar i styrka, den vrider och vänder och fenomen som landsläpp, konvergens, att vinden följer uddar och komprimeras i sund ställer hela tiden krav på engagemang om man ska hålla maxfart. Fascinationen för meteorologi har ökat för var år från min sida gällande vertikala vindar, att tolka och utnyttja moln och mkt mer.. Känslan av att utnyttja, och kunna lura naturens krafter är trots mitt motorintresse oslagbar i jämförelse. Ur cruisingsynpunkt så växer skärgården också när farten minskar.
-
Jag hade varit där om det inte varit 40 mil att åka för en träningskväll. Tror däremot att det här är lite fel forum för frågan. Här finns mest söndagsseglare som planerar segling efter vilken gästhamn som har bäst mjukglass ! Har inte 99:orna nån egen hemsida med gastbank? Kolla annars Expresseglare.org under western (tror jag) och sök i gastbanken. GKSS har väl också nån gastbank såsom KSSS? Får du problem igen så lista en bank med kappseglingsklasser snarare än vänd dig hit. Jag skulle hellre ha en kölbåtsovan jolleseglare med än en semesterglidare som gråter av nervositet så fort man närmar sig märket. Hur är det där nere egentligen, har ni ont om folk när det behövs eller?
-
Njae.. Båten används nog till 80% till race, men det är faktiskt ett semesternöje för ägare med sambo också.. Segel sponsras till stor del så det mesta är slitage och andra diversekostnader som ingår i båtägande.. Sen är det väl såhär.. Hade jag haft råd hade jag förmodligen köpt en egen båt att tävla med. Något som förmodligen gäller de flesta som håller på, vilket ger att ägarens roll som cashman blir ganska uppenbar. Har du däremot besättning som betalar segel och saker som går sönder så är det väl bara att gratulera.. Undantaget jag ser är t.ex sexa- eller elva-seglare, men de är enligt min erfarenhet också ofta delägare i båtarna.
-
Men det var väl ungefär vad jag sa? Ägaren står för båten, segel och slitage(den del som inte är sponsrad iaf) och sen står vi övriga bara för våra egna omkostnader och del i anmälningavgifterna. Poängen är att det inte lönar sig att äga båt, jag står som det är nu för tenderbåt vid utsocknes race och det skulle inte falla mig in att be om pengar för det! Min syn på transportseglingar är att man utför en tjänst. Att korsa Atlanten är kul att ha gjort, men knappast nåt man älskar när man är där, ååhh hav, ååhh hav, ååhh hav.... boooring. Det är dock en tjänst som kan ge nya erfarenheter, upplevelser och glädje. Vilket ger att jag inte prompt kräver ersättning, men det är precis som du och övriga tycker knappast något man betalar för. Min poäng med det första inlägget var att de som kan tänka sig att betala för att transportsegla någon annans båt sannolikt inte seglar särskilt mkt och därmed förmodligen inte kvalar in under erfarna gastar, vilket åtminståne jag skulle vilja ha med mig för en segling av den kalibern.
-
Jag håller nog med ovan här. En erfaren gast är det för att de seglat, och seglar mkt redan från start. Som referens på vem som normalt tar kostnaderna så betalar jag endast min del av startavgifterna för att kappsegla, resor till hemmabryggan och min egen mat. Båt, reparationer, hamn-, varvsplats och andra ägarrelaterade kostnader står skepparen för. Jag har varit på väg att göra liknande resor ett par gånger, och det har aldrig varit aktuellt med annat än att åtminstone få allting gratis i gengäld. Atlanten och Nordhavet är inte fullt så spännande!
-
Dra snöret under spridarna, tillbaka till kroken och fäst med pålstek. Se till att lämna så mkt slack att sträckan mellan spridarna och kroken ger att du kan släppa ner kroken och nå den från däck.. Att stumpen kan fastna i något är snarare ett argumentet för att INTE göra en knop som löses upp om man rycker i den. Det är betydligt lättare att klättra om det fastnar än att fånga om det rasar!
