Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

magnus8

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    16
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om magnus8

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hej, Tråkigt att du inte fick det att fungera. Men kör man lite för länge med det här problemet så blir nötningen för stor och det går inte att justera till. Trevlig sommar!!
  2. Jo, det kan även märkas i låg fart, från det att du lägger i växeln kan den hacka eller hugga med ganska kraftiga ryck. Det rycker ganska ordentligt i hela båten. Men är inte feljusteringen så stor så kuggar den inte över vid lättare belastning utan just när du gasar på och ska upp i plan, och när man ligger i tex 25-30 knop då det går lite tyngre. Precis som du säger så ska du justera på vajern så växelarmen på motorn går i sitt bottenläge helst. Ibland om man inte har originalreglage till motorn kanske det inte går att justera hela vägen utan att man tappar backväxeln. Justera då så mycket som möjligt utan att du tappar backväxeln. Det gör mindre om den hugger till nån gång på backen än framåt, eller hur. Hoppas det här hjälper, Lycka till!! Senast ändrad av magnus8 | 12 juni 2007 | 00:55 Senast ändrad av magnus8 | 12 juni 2007 | 01:01
  3. Hej! Skulle tro att det kuggar över i växelhuset, en del motorer är väldigt känsliga på att växelarmen på motorn ska ända ut i ändlägena för att växeln ska gå i riktigt. Pröva att justera så att växelarmen på motorn går lite längre fram i sin rörelse när du lägger i växeln.
  4. Vid sakta gaspådrag klarar man sig utan accpump, om du nu har en sån, motorn ska inte stanna då, inte när den är varm. Det som tyder på att den går när man gasar lite mer eller snabbare är, att just accpumpen funkar. Prova att pumpa lite med gasreglaget när du gasar på, dör den inte då betyder det att accpumpen funkar. Och att den får för lite soppa när du kör lite som vanligt. Du kan också med motorn avslagen titta ner i förgasaren, vid gaspådrag ska du se små bensinstrålar åka ner i förgasaren, då funkar accpumpen. Om det är ett bränsle-relaterat problem blir det oftast lite mjukare symtom än om det är el-problem, blir oftast lite hackigare känsla då....ok, kanske lite överkurs men ändå. Sen vill jag bara säga till hawaii-industries att så ska det INTE vara. Det är väl klart som fasen att det ska funka över hela registret!! Trevlig sommar!! Senast ändrad av magnus8 | 01 maj 2007 | 01:08 Senast ändrad av magnus8 | 01 maj 2007 | 01:18
  5. Hej, jag såg båten för ett par dagar sen och jag tror det är lite mer högvatten nu än vad som syns på bilden. Det känns i alla fall som att man ser mindre av båten nu plus att den lutar mer åt babords sida. En annan liten detalj är ju att vi har det ju lite kallare här uppe än i södra sverige............kanske kan man åka ut o kika på den med skridskor snart.........
  6. Glöm inte att tilta upp och lossa slangen för loggen också. Annars knäcker man lätt plastnippeln som fäster den vid drevet.
  7. Hej, jag tycker inte att det känns okej att det \skorrar\ när backväxeln läggs i. Det behövs förhoppningsvis bara en mindre justering på växelvajern så ordnar det sig.
  8. Riktigt bra grejor är sällan billiga, hör med någon lokal skeppshandel eller färghandel som saluför färg mm för marint bruk.
  9. Kanske man kan fälla ner paraplyet, då får du nog upp fören lite.....
  10. Skulle tro att varför den heter 270 -1990 beror på att dom angav båtens längd vid vattenlinjen. 27 fot vid vattenlinjen och 29 fot vid vanlig mätning. Samma med min 220 OV -91, 22 fot i vattenlinjen, 24 fot vanlig mätning.
  11. Japp, lyssna på wellcraft19, fast han saknar å, ä och ö på tangentbordet.
  12. Har du typ en dunk med glykol högre upp än intaget på drevet kan du utnyttja hävert-funktionen, ett annat tips är att sätta en liten dränkbar pump i en balja eller dunk som trycker på vattnet in genom muffen. Och som sagt, glykolblandningen ska vara kvar i motorn.
  13. Titta på din båt, vad har du för färg på ev. linjer, stripes, inredning, kapell mm, sen försöker du matcha efter det. Välj sedan en matt eller halvmatt färg/klarlack så ska nog problemet vara löst.
  14. Det är klart att du kan lackera den, det lackas på plast dagligen. Du kan få den precis som du vill i lacken, matt, halvmatt, halvblank, eller blank (enkelt förklarat). Lämna den till nån som kan sin sak så får du den precis som du vill ha den. Jag rekommenderar inte sprayburks-varianten, speciellt inte på en detalj som man ska sitta och titta på varje gång man är i båten. Lycka till.
×
×
  • Skapa nytt...