Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

blom77

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    13
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om blom77

  • Placering
    Kadett
  1. Vill bara utfärda en liten varning...då jag hör att du har tankar på att plasta innertaket så skall jag bara dela med mej av detta eländiga jobb. Det är inte kul och inte lätt att plasta i tak. Är man ett blåbär är det inte ens värt att försöka....jo så man lär sej isåfall:-) Varför det är svårt: Plsten droppar och skvätter ner allt i båten. Mattan är svår att få till att sitta (det krävs att du blöter mattan ordentligt innan du applicerar den på taket). Arbetsställningen är allt ifrån bra! Men varför inte prova? Stefan
  2. X-99 är en fantastik kul båt. Det är få båtar som accar så snabbt som denna. TYråkigt är bara att man bör vara 6 stycken på den. Men men så är det ju med lite större och avanserade båtar. Vi skulle egentligen vara med på VM nu om någon vecka men arrangemenget låg lite fel och då valde vi att hoppa över detta. Transporten från Lerkil ställde till med problem. Men jag vet att skippern (Arne K Larssen) har planer på att satsa på VM i Danmark nästa år. Andra roliga båtar är CB66:an. Vi fick mycket bra omdöme av folk nu i helgen då vi hade 6 stycken CB66:or utanför Ericsson på Lindholmen. Till och med Neal testade båten. Finns det någon här på forumet som seglat den någon gång? // Stefan Blom Bilden hämtad från www.regatta.nu . Måste passa på att ursäkta den dåliga bildkvaliteten. Tog den med telefonkamera....
  3. Appropå glass...den godaste glassen måste finnas på Tre Toppar i Träslövsläge...inte så nära Göta Kanal direkt men väl så nära E6:an.. Ett hett tips är att inte paddla kanot genom Göta Kanal...jag har sett en man försöka detta på film och det gick inte så bra... //
  4. Vill bara dela med mej av helgens seglingar vid Marstrand. En underbar tillställning med härlig inramning där MSS verkligen bjöd på sej själva. Den ny klassen CB66 gjorde premiär på Frostbite och vilken succé det blev. Många av sveriges bästa seglare hade lånat båtar och körde klassen. Ta och titta in på www.regatta.nu och njut. Problemet med seglingarna är bara att man blir så sugen på segling och det är lååångt kvar till våren! Vårt egna resultat är inget att skryta med...men nu vet vi i alla fall hur det är att få Toksist-priset....men vi kommer igen!! PS. Om du får chansen att prova på en CB66 så tycker jag att du skall ta den! Mvh Blom
  5. 77:an funkar riktigt bra i hårt väder, man måste dock tänka på att ej bara framföra båten med genua/fock. Om man bara skulle framföra 77:an med genua i hårt väder innebär detta mycket stora belastningar på riggen. Dessa belastningar har visat sig ligga bakom många rigghaverier på just 77:or. ALLTSÅ!! Glöm inte att hissa storen när ni är ute i vindar upp mot 10m/s. Mvh Ziggy
  6. Hej alla seglingsintresserade. Jag har nu i en vecka drygt gått och funderat på nya spännande konstruktionen CB66:an. Efter att ha pratat med vänner och bekanta samt försäljaren Hans Pettersson på Nicanders Båtvar i Lysekil så är jag helt övertygad om att CB66:an kommer bli den nya stora entypsklassen. Då tänker jag inte på dem som sätter semestersegling högst utan för oss som gillar segling som sport där utbud av tävlingar, motståndare och annat krinarrangemang är stort. Ta och titta in på www.regatta.nu eller www.cb66racer.se för mer information och för att bilda dej en egen uppfattning. Skulle sedan vara kul och hör några kommentarer om vad DU tror... Nu tillbaks till mej och mina planer....jo, jag beställde en CB66 idag! Levereras om 2 veckor...kan det bli bättre?:-)... Mvh Ziggy
  7. Skepp å Hoj.. Att använda vindexen eller ej är en fråga för individen. Man kan segla efter andra hjälpmedel som tex. Tell-tails, vågor eller känsla. Vi som seglar relativt mycket tävlingssegling har störst hjälp av vindexen på undanvindarna. På kryssen känner vi oss fram genom att försöka få fart på båten samtidigt som vi har stor uppmärksamhet på vågor och konkurrenter samt tell-tails. Men på undanvinden måste man se var vinden kommer ifrån och då är vindexen ett utmärkt hjälpmedel. Mvh Blom
  8. I serien En himla många bra program finns ett alldeles utmärkt sjölivprogram På vinden. I ett par avsnitt får man följa med Valerius Hansson, som utifrån Långedrags hamn på sin segelbåt ge riktigt bra tips för oss alla båtägare. Vad sägs om raka tail-tells som alltid är perfekt trimmade....riktigt bra grejer... Illustrerad Segel- & Riggtrim av Ivar Dedekam, ISBN 82-91443-08-4, är en lättläst och logiskt uppbyggd bok av en norsk författare....jo de e inte alltid sneseglare... Riktigt snygga bilder i form av illustrassioner, hur stavas det?...Den e rätt dyr men bra. Blom
  9. Hej på den rökigaste av alla... Jag gick och köpte ett HH ställ för ett par år sedan. Det var av ej fodrat typ, man måste alltså ha bra kläder under. Bra på varama sommardagar när det ändå går sjö. Det var nog 6 år sedan och är nu förbrukat, vattentätheten är inte alls som den vart innan. Har haft 3 North Sails jackor (kevlar) och alla har börjat suga åt sig vatten efter bara ett år....Tror att det är samma problem med alla kläder om man inte använder renodlade regnställ med gummiyta, men då blir man ju pissblöt innifrån istället. Därför...enligt min mening så köp något billigare, typ från Hjertmans eller liknande båtaffär. Likt segel måste man byta ut kläderna efter ett par år vid något tuffare användning...Farsan köpte ett billigare ställ och det har varit mycket bra och han kappseglar varje vecka, hållt i 3 år nu och vattentätheten har än så länge inte påverkats så mycket...MEN...kom ihåg att aldrig tvätta stället med tvål..bara vatten räcker väl i maskinen :-) Blom
  10. Hej. Det finns en 95:a på västkusten som är förlängd. S-915 Nicolina är båten. Den var med på Tjörn-Runt och hade startnummer 761. Någon 77:a har jag inte sett. Stefan
  11. blom77

    Bavaria segelbåtar

    Roligt att följa diskutionen angående Bavaria vs Orustbåtar. Vissa klagar på Bavarias seglingsegenskaper samtidigt som de talar bra om tex Rassy utan också nämna deras seglingsegenskaper...vem seglar egentligen bäst? Kvalitén hos båtarna skiljer sig mycket, inte främst invändigt. Det är ett gediget handarbete som utförs i Rassy båtarna medans det är moduler i stor tillverkning som placeras i Bavaria. Men något som Bavaria har lika med Rassy är alla beslag och riggdetaljer. Selden rigg och beslag av kända tillverkare. Problem med dåligt jobb på Bavarior kan ju undvikas med att bara köpa en standard Bavarior och sedan aplicera kringutrustning för egen hand eller genom svenska hantverkare. Inte för att missgynna Bavariavarvet med det är detta som de jänar pengar på...att just installera extrautrustning.... du kommer faktiskt billigare undan att installera det här hemma i Sverige. Tillbaka till frågan överst vem som seglar bäst...då riktigt dåliga segel följer med bavaria och de som oftast köper dessa båtar ej kan segla i större utsträckning får man lätt som beskådare uppfattningen av att de seglar som krattor...Men med lite fräsigare segel och ej hela båten full med diverse onödig utrustning kommer Bavaria båten att segla bra. Farmför allt i övre vindregistret. (Mikael Collberg kom på 2:a plats av årets upplaga av Tjörn Runt i, just det, en Bavaria 38 AC.)
  12. Bra båt för dig som är lång är MAXI 77. Sådana kan man få tag på rätt billigt. Då bomen sitter öppe bland molnen ger det stort utrymme i sittbrunnen som för övrigt är klart rymlig för denna båtklass. Men vad som bör tänkas på är att du som är lång skall bör skaffa sig en 77:a som är tillverkad från 1976, eller från nr 700 som är det nummer som fick höjt rufftak. Till detta nummer tillkom också standard inredningen. Men det ger givetsvis avstamp på seglingsegenskaperna, ej mycket men alltid något då båten blev tyngre. (tillägga bör att vi blev slagna av en 77:a med 1000 nr på tjörn-runt....aj aj då vår båt har nr 362..haha)
  13. blom77

    Racing teori

    Tjena racarn..en bra sida där det finns fina dokument i pdf-format om all trimning är http://www.quantumsails.com . Författaren är av mästerklass och kanske hittar du ett par nya segel som du säkert behöver...det är nämligen en segelmakare som har lagt upp dessa teorier. I o för sig så är tipsen lite väl basic för racing seglare men det behövs alltid att repetera grunderna:-).. MVH Ziggy
×
×
  • Skapa nytt...