Jump to content
Friday 17 January 2025

cmarlow

Medlemmar
  • Content Count

    11
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About cmarlow

  • Rank
    Kadett

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Tjena. I mitt fall var det tändspolarna som var problemet, hade svag gnista på ena cylindern.. det är tydligen ganska vanligt på dessa motorer, börja med att kolla gnistan så dom är jämna och starka.
  2. Har samma fel fick du ordning på problemet?
  3. Hade problem med att motor inte gick rent på maxfart så jag testade att justera luftskruven, efter det får jag inte motorn att gå som den ska. Tycks inte hitta rätt läge, den hostar och hackar när jag gasar fast jag testat vrida 1/3 varv från max inskruvat till max utskruvat. Vad jag kan se finns det bara en skruv att justera... Är denna modell jävligt känslig eller har jag fel teknik? Det är en Mercury 40HK 2-Cyl -94 med förgasare WME3310-824854-C
  4. Har en Mercury 40hk från 94 som har ibland har problem att få i växel när man ska iväg, då får man lägga i backen sen frammåt så fungerar det, har kolla inställningen för reglaget det går inte justera fram växlaren mer, så antar att jag kanske måste justera pinnen som går ner till dreven? Hittar ingen info om hur jag gör det någon som har koll på och kan förklara hur jag gör?
  5. Tackar för alla tips. Sluta med att jag bytte in motorn och köpte ny en ny båt, då jag hade en kompis med en långrigg jag kunde få för billig peng! Så nu är jag väldigt nöjd vart en ny Terhi 450c med en bättre begagnad mercury 40 hästare.
  6. Båten jag har nu går bra upp till 20 knop om man trimmar in till max, tiltar man upp lite går den fortare men blir stampig efter 15 knop. Tror dock den skulle gå fortare än 20 om det inte var för det. Känns som man slösar massa kraft på att hålla båten nere liksom. Kanske svårt överlag att få så små båtar att gå över 20 knop?
  7. Har idag en Crescent 410 som går ganska dåligt med min motor stampar massa och är väldigt baktung även fast jag fördelar vikt frammåt och trimmar. Den är gjord för 10hk.. Skulle vilja ha tips på styrpulpeter 4-4,5 meter som skulle passa en 20hk 4t kortrigg Gärna något lättdrivet men stabilt som jag kan få upp i 20+ knop. Tack på förhand //Calle
  8. Ingen? Skulle verkligen uppskatta lite hjälp. Har tagit bort topplocket samt locket som sitter på topplocket och beställt nya packningar. Lägger upp lite bilder, vet inte hur det borde se ut men packningen till kylningen var helt trasig.
  9. Hej! Köpte nyligen en båt med en johnson 30 hk motor på som jag försöker få ording på. Problemet är att den dör till och från, har bra tomgång och går bra när man väl kommer iväg men gasar man snabbt så dör den man måste smyga iväg med gasenreglaget då kommer gasen ikapp eller hur man ska förklara det. Även ett problem att när man lägger i växel så dör den i låg fart om man inte gasar lite direkt. Kan inte jättemycket om båtmotorer så skulle uppskatta lite hjälp... Det jag gjort med den efter ha läst på forumet är att rengjort förgasare samt bytt packningar på den, bytt bensinpump samt gått över alla bensinslangar. Misstänker att det skulle kunna läcka vatten någonstans då det ligger vatten i motorkåpan samt ser det ut som det kommer vatten ur undre tändstiftet ibland. Eller luftskruven till förgasaren den är lite böjd försökte fixa det men utan förbättring. Lägger upp lite bilder ser ni något annat som är tokigt kan ni väl säga till haha tack på förhand. // Calle
×
×
  • Create New...