Jump to content
Thursday 12 December 2024
cmarlow

Mercury förgasarproblem

Recommended Posts

Hade problem med att motor inte gick rent på maxfart så jag testade att justera luftskruven, efter det får jag inte motorn att gå som den ska. Tycks inte hitta rätt läge, den hostar och hackar när jag gasar fast jag testat vrida 1/3 varv från max inskruvat till max utskruvat. Vad jag kan se finns det bara en skruv att justera... 

 

Är denna modell jävligt känslig eller har jag fel teknik?

 

Det är en Mercury 40HK 2-Cyl -94 med förgasare WME3310-824854-C

IMG_20221101_130835.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev cmarlow:

Är denna modell jävligt känslig eller har jag fel teknik?

Sorry, men du har fel teknik för du borde ha kollat i vilket läge skruven stod från början genom att skruva in den i botten och antecknat antalet varv, för att kunna återgå till till det läget om det inte blir bättre.😃

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej

Har samma problem. Varit slut på bensin, har bytt tank som vanlig och kunde inte starta. Sedan rensade förgasare och har bytt membran på bränslepump. Mariner 40HK 2-Cyl -96 med förgasare WME3310-824854-C. Startade och det funkar inte som det ska.

Innan rensning den gick 24fot, nu max 19. 

Under lugn körning genom kanal mot sjön rycker motorn väldigt mycket.

Har ni några tips och idéer om var jag bör börja leta?

Edited by Dainius

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minut sedan skrev Dainius:

Hej

Har samma problem. Varit slut på bensin, har bytt tank som vanlig och kunde inte starta. Sedan rensade förgasare och har bytt membran på bränslepump. Mariner 40HK 2-Cyl -96 med förgasare WME3310-824854-C. Startade och det 

Innan rensning den gick 24fot, nu max 19. 

Under lugn körning genom kanal mot sjön rycker motorn väldigt mycket.

Har ni några tips och idéer om var jag bör börja leta?

Tjena. I mitt fall var det tändspolarna som var problemet, hade svag gnista på ena cylindern.. det är tydligen ganska vanligt på dessa motorer, börja med att kolla gnistan så dom är jämna och starka.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev cmarlow:

Tjena. I mitt fall var det tändspolarna som var problemet, hade svag gnista på ena cylindern.. det är tydligen ganska vanligt på dessa motorer, börja med att kolla gnistan så dom är jämna och starka.

Okej, ska testa intressant pga jag har bytt i maj tändstift och tändstift kabel. Återkommer. Tack

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...