

prytz
Medlemmar-
Innehålls Antal
67 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
16 TrovärdigOm prytz
-
Placering
Löjtnant
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Felet är lokaliserat! otät oljesticka droppande oljekyl. tack för alla input som behövdes när hjärnan beslöt sig för att gå upp i stabsläge och sluta fungera rationellt när jag såg oljan skvalpa runt.
- 6 svar
-
- 1
-
-
Tja! samma tankar som jag lurar på! Så jag kollade lite mer: inget övertryck i oljelocket, inte tät vevhusventilation, ser inga rinningar på blocket som skullekunna antyda brusten toppackning. ska plocka loss oljekylaren och kontrollera den, ska montera O-ring på oljestickan (den saknas) tvätta rent motorn och provköra !
-
-
Jahaja problemen fortsätter! nu varvar äntligen motorn ur och tempen ligger stabil. men nu upptäckte vi 5-6 L olja i botten på motorrummet, ser ut som det kommit ur oljestickan Både i rörets infästning och rörets överdel. jag noterar att det saknas O-ring på stickan. någon som har en teori om detta. vid mycket lysande och krypande kan jag bara se rinningar från oljestickan. Verkar inte komma från toppen i allafall på andra sidan ser vi inget olje spår alls.!
-
Hur ser impellerlocket ut på insidan, är det porigt och slitet kan det orsaka kavitation med dålig kylning som följd.
-
Då verkar alla problem lösta. 1. Varvtal Min teori är att det varit för lite tilluft i motorrummet, och kärvande pump, nu är en motorrumsfläkt utbytt då den gamla tydligen var helt död, nu varvar motorn på. Och jag kör med 1 dl tvåtaktsolja i 400 l diesel tjoff så bara började motorn varva ur. Temperatur. sista vinter fixet blev att blåsa ur inkommande vattenledning med servooljeky. locket till sjövattenpumpen var helt gropigt och skadat av vad jag misstänker galvaniska strömmar, det planslipade jag. nu kyler den som det är tänkt igen. summa sumarum 24 knop 90 grader 👍
- 14 svar
-
- 2
-
-
Problemet är löst, det är som jag misstänkte lav och alger, men med alkaliskavfettning och roterande munstycke på högtryckstvätten så lossnar det. dock hjälper inte rotborste eller roterande borste på borrmaskinen. nu väntar ett evigt spolande 👍😁
-
Aha ja nej det är något som sitter i ”dalarna” påminner om lav som man får på gamla otvättade bilar, fönsterbleck, regnskivor osv, man kan peta bort det med spetsigt verktyg eller stålborste. är inte jätte snyggt direkt.
-
1. Spelar ingen roll om de andra stiften sitter i 2. ventilspel ställs med bladmått till rätt spel på mekaniska lyftare, på hydrauliska lyftare gör man som din lek lärde dig. 3. Felställd förgasare ger dålig gång och kan orsaka sotning eller brända ventiler beroende på om den går fett eller tunt. Jag skulle nog råda dig att ta hjälp av någon som är lite kunnig på motorer. Det är ganska basic felsökning du behöver göra för att hitta felet. sitter ringarna så är det bara att riva, trasig topppackning så är det bara att riva, dåliga ventiler bara att riva. så börja testa som vi skrivit i tråden så bör du hitta felet. personligen tycker jag det låter som en slut motor på din beskrivning, jag skulle riva topparna och mäta ventiler, kolla packningar, slå i T-sprit i cylindrarna och se om dom är täta. eller bara köra tills det rasar 🫣😉
-
Någon som kan säga vad detta är för nått som sitter fast så in i h@”/%#$e, provat abnet, flygrostlösare, peteoliumavfettning, ändå inget som tar det.
-
Tackar tackar jag ska kila över till momentum och inhandla en ny eftersom min läcker i u-macheten (kolvstångstätningen) kunde inte mäta innermåttet i kolvhuvet. jag tackar ödmjukast 👍😊
-
Jag har stått och glott på båten medans jag starkt funderat på vad jag ska göra ”imorgon” 🫣😂😉 suttit på nätet och letat efter mått till u-machetterna i powertrim kolvarna. bytt batterierna till 2 st 180 ah letat efter magnesium anoder på nätet. tätat genomföringar. bråkat med mitt winchmatic ankarspel,
-
För att få tillförlitliga resultat behöver du ge full gas och minst 5 kompressioner per mätning. Och en riktig kompressionsmätare. när du kör motorn, får du övertryck i ventilkåpan då? Så kan det vara kolvringarna som fastnat. sönder rostade knän kan orsaka rostiga ventiler med följd att de inte stänger helt. sönderrostad vattenkanal i topplock kan orsaka sprickor mot förbränningsrummet. har du olja eller vatten läckor utanpå motorn, har du vatten i oljan (oboy färjad olja) lite att kika på innan du river toppen
-
Hahahah såg inte att det var en gammal tråd som startats igen.
-
Om du har utebliven kompression i 2 cylindrar bredvid varandra så är problemet troligen trasig topplockspackning. skulle kunna vara läckande knä så ventiler rostat i cyl 4-6 skulle kunna vara hål i kolvar pga dålig beänsleblandning 1. komptest med full gas och minst 5 kompressioner per test 2. slå i en kapsyl olja genom tändstiftshålet och gör nytt kompression test 3. har du vatten i oljan 4. har du olja i kylvattnet 5.har du övertryck i expansionskärlet Har du något eller alla punkter så skulle jag rekommendera att lyfta toppen.
-
Hej båtfolk är det möjligen någon som har måtten på U-machetten i powertimkolven med den runda huvet. Alltså tätningen som sitter i cylinderhuvudet som sluter runt stången. Kan det vara 22x16x5 ...... någon som vet.