Jump to content
Friday 15 January 2021

joxxe

Medlemmar
  • Content Count

    27
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About joxxe

  • Rank
    Fänrik

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Håller på att renovera min båt. Blir några skott som jag kommer sätta igen helt, med enbart mindre hål för att dränera ut ev kondensvatten. Första tanken var att ven måla dessa ytor med gelcoat. Men om jag förstått det rätt är gelcoat i princip bara färgad polyester, så något ytterliggare skydd blir det inte. Endast kosmetiskt? Känns isåfall overkill att måla i inuti skott som aldrig syns. Tänker jag rätt?
  2. Låter klokt. Vilket bravo drev är att föredra om man ska meka själv? Behöver ingen duopropp heller.
  3. Motorn ska inte in i båten förs till våren så jag har inte valt helt än. Men nu lutar det åt 383 strokern sjövattenkyld. För att därefter montera ett halvsystem. Funderar starkt på att byta till ett bravo drev, om jag hittar något bättre begagnat. Annars tänkte jag pröva med mitt alpha drev så länge det håller. Läst om folk som kört med dem i 20 år på "för stor" motor. Vad jag förstått gäller det att välja rätt propeller och ta det lugnt med start och i vågor.
  4. Om vi ändå pratar sötvattensystem, ytterliggare ett alternativ är ju att eftermontera ett halvslutet system på någon av de motorerna jag är intresserad av. Kanske dumsnål lösning? Blocket får ju sötvatten då, men inte limporna.
  5. Ok, jag det är nog sant. Var inne på det först men det kostar ju en heldel extra. Isåfall är det denna motor det blir: https://www.blocket.se/vi/88345453.htm
  6. Helt bort är väl kanske fel ordval. Men det är ca 40 000kr extra för ett helt slutet system, känns inte riktigt prisvärt för en båt i min klass. Men jag kan ha fel? Ligger i Östersjön där det är väldigt låg salthalt dessutom. Var inne på sötvattenkylning först men killarna på varvet tyckte egentligen inte det fanns ett behov för det.
  7. Ska göra ett motorbyte i vinter. Båten är en Sea ray 220 ov med alpha one gen 1 drev. De två motorerna jag just nu fastnat mellan är en 383 Mag stroker Mpi samt en 350 mpi. Strokern finns även i sötvattensversion, men går bort pga det höga priset och att behovet inte riktigt finns. 350 motsvarar motorn jag hade, vilket gav mig nästan 40 knop. Räcker ju egentligen men jag får nog lite bättre bränsleekonomi på 383 vid marschfart. Bägge motorerna är ju på gränsen för stora för alpha drevet egentligen. Prismässigt skiljer det 15 tusen men 350 måste ju kompletteras med sjövattenpump. Vad säger experterna?
  8. Men skönt att det löste sig relativt billigt iaf, du slapp ju renovering/ny motor iaf
  9. Installerade den nya idag. Märkte direkt vid start att det var motstånd. Skruvade ut alla tändstift och visst var det vatten i alla fyra cylindrar på styrbords sida. Dock inget vatten i oljan. Gissningsvis styrbords limpa/knä som gett upp. Den gick runt på startmotorn utan stiften, men till och från lät det som om något nöp eller rasslade till. Tror ni det går att rädda eller är det ny motor som gäller?
  10. Jo förstod det, tror inte det satt eller ska sitta någon på min motor faktiskt. Hade jag haft det nu så hade ju kugget på startmotorn haft ännu svårare att få kontakt med svänghjulet. Men ska ringa och höra imorrn innan jag beställer nytt.
  11. Ska kolla det. Motorn är från 05 men renoverad och istoppad 15. Såg inga shims när jag plockade bort startmotorn iaf
  12. Startmotorn ser ju iaf hyfsat fräsch ut. Lite slitage på kuggen men annars ser den ok ut. Däremot dåligt kablage och 90 amp säkringen var ju hyfsat ärgad. Jorden från solenoiden såg rätt sliten ut också. Blir ny säkring och startmotor när jag ändå har plockat loss den.
  13. Styrbords sida bakom/under kyllimpan
  14. Samma tankar som jag har då. Ska försöka få loss den, sitter rätt knepigt till. Under limpan rätt långt bak på motorn, styrbords sida om jag förstått det rätt.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy