Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

Lyxlan

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    15
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

6 Neutral

Om Lyxlan

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hej! Kul att denna tråd livas upp. Ja ABS plasten sviktar vid 2mm, men är ändå rätt stiff att jobba med. För min del var det optimalt givet att den är böjd över panelen (se bilderna). Den vinkel gick precis att få till med 2mm plast utan att forma med ex värmepistol. Sågade ut allt själv mha multiverktyg från Biltema (finns såklart bättre verktyg) men körde slipen på max vilket skar genom plasten väldigt enkelt. Lycka till!
  2. Här har vi resultatet, tack för all hjälp!
  3. Hittade felet, förre ägaren hade kopplat + till huvudströmbrytarens båda lägen, vilket rörde till det i mina kopplingar längre fram. tackar ödmjukast för all hjälp och utlovar en efterbild imorgon!
  4. Okej, Jag har tyvärr inte verktyg för att mäta spänningen, några tips på alternativa sätt att mäta? Jag kan dock inte förstå hur plinten skulle kunna bli strömförande, alla andra kopplingar går från plint till batteriets minus pol.
  5. Tillbaka efter några timmars pill i båten. ABS-panelen och alla mätare är installerade, blev väldigt bra rent utseende-mässigt och mätarna fungerar med gamla sändare(tank&varvräknare). Men… När jag kopplade på batteriet, till min förvåning så är allt ständigt strömfört. Detta trots att de två kablar som går från batteriets + går via en Huvudströmbrytare som är AV, och sedan vidare till startmotor och plint framme i cockpit och sedan förbrukare. Jag har med vilja kopplat det så att mätarna skall bli strömförda när Huvudströmbrytaren är PÅ, och den strömbrytarpanel på instrumentbrädan som nämns ovan endast kontrollerar bakgrundsbelysning i mätarna samt lanternor. Vad kan detta bero på? Enda jag kan tänka på är att huvudströmbrytaren inte fungerar och behöver bytas ut? Bifogar ett elschema, inte mitt men väldigt likt. Förutom: 1. Även strömförsel till motor går via Huvudsäkring 2. Inga strömbrytare efter huvudströmbrytare och mätare/förbrukare. Dvs batteri-huvudströmbrytare-plint-förbrukare
  6. Super! Ja jag har några andra mätare av samma märke med lysdiodsbelysning, så jag tänkte dra alla dessa till samma vippströmsbrytare på instrumentpanelen. tack för all hjälp!
  7. Ja men det låter ju logiskt! @Georg_Ohm Då skulle jag istället för att koppla mätarens +\- till strömbrytarpanelen, koppla + till IGN & - till GND? Det skulle innebära att mätaren först får ström när jag startar motorn, vilket är bra. Mätarens belysning kopplar jag sedan separat till strömbrytarpanelen på instrumentbrädan. Förstår jag rätt?
  8. Tack @Georg_Ohm! Okej, så de två övriga kablarna från växelreglaget (lila=IGN & svart=GNB) är överflödiga med det nya instrumentet? / Lukas
  9. Hej igen, Våren är här och jag har ägnat helgen till bottenmåla, polera och vaxa men självklart även arbetet med instrumentpanelen. Den nya ABS plattan är utskuren, borrad och redo för montering. De nya mätarna är COG, hastighet(varv) & tankmätare. Samma uppställning som innan. COG & tankmätaren har jag nog koll på hur jag kopplar in, däremot hastighets(varvräknaren) undrar jag vad som är vad. Den gamla varvräknaren hade 3 ingångar från motorn eller växelreglaget . Se bild. Lila = IGN Svart = GNB Grå = SEND Växelreglaget är ett äldre quicksilver/mercury förmodligen från 1998. Den nya mätaren har bara 1 ingång, se bild på manual. Vilken av ovan 3 bör gå till denna ingång på mätaren? Tackar ödmjukast för guidning och utlovar lite före/efter bilder om det önskas.
  10. Här: https://www.friluftstyger.se/sv/material/plastfilm-stoppning-mm/styv-plastskiva-abs-2-mm-pl103.html
  11. Huvudströmbrytaren ligger ”innan” denna strömbrytarpanel och den har jag i princip bara på när båten körs (styrpulpet). Så jag tror det inte borde vara någon fara om dioderna samt USB + cigguttag är på under den tiden.
  12. Åh tack! Måste ju till och med vara samma tillverkare då designen är väldigt lik, då vet jag vad blå/gul gör för nått.
  13. Nästa fundering: Jag har köpt nya instrument, cog, hastighet och nivåmätare till tanken samt en ny strömbrytarpanel. Strömbrytarpanelen har lysdioder och jag skulle vilja att dessa endast lyser när brytaren är på för respektive brytare/instrument/lanternor. Jag undrar om du eller någon här på forumet vet hur dessa bör kopplas? Ex: Från förbrukaren: röd (plus) samt orange (för bakgrundsljus i mätaren) till strömbrytaren? Svart till minus. Från strömbrytaren: röd (plus) till plus på plinten. Dock finns här även en gul och blå utgång, vart skall dessa gå? Svart till minus. Bifogar bild på strömbrytarpanelen. Tacksam för all hjälp!
  14. Hej, Jag köpte nyligen en Uttern 5402 styrpulpet med några år på nacken. Jag skulle vilja fixa till instrumentpanelen då instrumenten är slitna och skall bytas + el, men även den svarta mattan/plattan som är under är sprucken. Bifogar en bild nedan på nuläget. Någon som vet vad det är för svart material som instrumenten runt ratten sitter på? Har ni tips på andra material, funderade på borstad aluminium? fördelar/nackdelar? lättarbetat med gemenemans verktyg? Tackar ödmjukast för hjälp!
×
×
  • Skapa nytt...