Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

Guding

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    50
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

11 Trovärdig

Om Guding

  • Placering
    Löjtnant

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Tog nåt jag hade hemma. Det blev PTFE-smörjmedel från Biltema. https://www.biltema.se/bilvard/smorjmedel/fetter/smorjmedel-med-ptfe-400-ml-2000044476
  2. Fick tag i en wiresmörjare hos Forsellmotor.se. Funkade inte helt som täntk eftersom wirarna på min Suzukimotor har en slags "förlängningsrör" som inte är täta mot wirehöljet. Det löstes dock genom att sätta buntband på befintliga gummitätningar för att få dem att täta ordentligt. Själva wiresmörjaren tätade väldigt bra mot förlängningsröret. Gaswiren funkade klockrent och jag fick igenom smörjmedel så det rann ut uppe vid gasreglaget. Växelwiren var lite svårare att få tät men jag fick nog i en hel del smörja i wiren där med. Upplever det som att gasreglaget fungerar betydligt smidigare efter smörjning.
  3. Har tidigare använt wiresmörjare av den typ som säljs på t.ex. Biltema men de funkar inte på gas/växelwirarna till utombordare. Hittade den här videon där man använder en annan typ av wiresmörjare som verkar funka: Motion Pro V3. Är det någon som provat den och kan komma med ett omdöme? Video: https://www.youtube.com/watch?v=IoXD8OZeJig Kan köpas t.ex här: https://www.forsellmotor.se/nyinkomna-produkter/motion-pro-cable-luber-v3
  4. På Suzuki så visar den med utslag på varvräknaren och en lampa hur många timmar motorn gått när man slår på tändningen. Finns det ingen liknande funktion på Mercury?
  5. Har programmerat upp några handhållna Kina-apparater som jaktradio och passade på att lägga in alla marina VHF kanaler (några är samma för jakt och marin). Använde då dator för programmeringen. Lämplig kabel och gratisprogramvaran Chirp så löser du det. Duplexkanalerna programmeras med grundfrekvens och offset på de apparaterna (Baufeng) Här finns mer info om din apparat: http://www.popular-hifi.com/shack/qyt_kt7900d/index.html#bj218 Men som nån redan skrivit så är inte de här apparaterna godkända så om jag minns rätt måste man ha amatörradiocertifikat för att använda dem om man ska göra rätt. Skickar med en CSV fil (kommaseparerad) som du kan kika i hur jag la in kanalerna. Baufeng jakt och marinkanaler.csv
  6. Määtarna fungerar med helt olika principer. Loggen är ju en trycklogg, medan varvräknaren får sin signal från motorns ECU. Vill man vara noggrann kan man ju koppla upp datorn mot motorns diagnostikuttag och få ett tämligen exakt varvtal, men jag har inte dragit fram någon kabel från motorn så det blir lite halvpyssligt att göra det under gång. Klart bättre än tidigare i allafall så man kanske ska nöja sig såhär.
  7. Finns en produkt som heter Pissoff i djuraffärerna. Den här har jag annars använt med framgång på kläder som fått mögel/källarlukt: https://www.clasohlson.com/se/Luktborttagare-Yocoair/p/34-259
  8. Kolla den här så kan du själv ganska enkelt mäta stigningen på den rostfria propellern: https://sites.google.com/site/thepropellerhub/simple-pitch-measuring
  9. Då var båten i sjön för säsongen och en ny 3x14x21 propeller monterad enligt rekommendation från Propellertrim. Det är också originalpropellern för motorn. Maxfarten ökade från 33 till 35 knop och maxvarvtalet sjönk från 5800 RPM till 5600 RPM, med två personer i båten, samma som när jag mätte tidigare. Slip i maxfart är nu 7%. Mätte tyvärr inte i marchfart. Det får bli nästa gång. Fortfarande något över rekommenderat maxvarv som är 4500-5500 RPM, men frågan är om man inte ska nöja sig där ändå? Jag tänker att med 6 personer i båten kommer varvet att gå ner lite. Eller vinner man på att gå upp ett snäpp i stigning?
  10. Har en likadan som jaktradio. Funkar utmärkt. Jag bor bredvid en farled där det är mycket trafik med större fartyg och ibland slår jag på kanal 16 på kvällarna för att se om det händer något.
  11. Biltema, Clas Ohlson och Kjell & co har alla en produkt som kallas etikettborttagare / Label off. Jag har alltid en burk hemma. Funkar fantastiskt bra till att ta bort limklet från tejp och dekaler.
  12. Ditt resonemang stämmer med att jag får 32% slip i marchfart och 22% slip i fullfart.
  13. Det är en Suzukimotor vi pratar om här, och varvräknarsignalen (som går till ett Suzuki originalinstrument) kommer från ECUn, och ECUn i sin tur räknar pulser från vevaxelgivaren, inte frekvens på generatorn. Det framgår också av bild i mitt första inlägg att jag mätt hastigheten med GPS. Det är naturligtvis möjligt att varvräknaren visar fel. Jag har diagnostikutrustning så jag kan koppla upp dator mot motorn och få ut exakt varvtal från ECUn, men nu är båten undanställd för vinterförvaring så det få jag kontrollera nästa säsong. Vad jag kan läsa mig till så ligger slip normalt mellan 10-30%. Räknar man på 4200 RPM så får man som du säger idealt 31 knop, och med uppmätt hastighet av 21 knop så blir det ca 32% slip. Det låter rimligt i mina öron att man får ett rätt högt slip om man valt att gå ned till 13" propeller på en motor som är designad för 14". Bladytan måste minska en hel del.
  14. Tack för tips! Båten är redan på vinterförvaring, men jag behöver lång mental startsträcka för såna här saker så det passar bra!
  15. Då börjar dimmorna klarna lite. Jobbade lite med märkningen på propellern igår och konstaterar att det står 13x23-K, och inte 28 som jag läst det som tidigare. Gjorde även en snabb mätning enligt länken tidigare och det stämde bra med 23" stigning. Att diametern är 13" framgår av bilden nedan. Då kan man undra varför någon har valt att montera en 13" propeller på en motor som är byggd för 14"? Kanske är det så att man läst fel någonstans. DF90 2001-2008 är en 2.0 litersmotor med rekommenderad propeller 14x21, medan DF90A 2009- är en 1.5 litersmotor med rekommenderad propeller 13x23. Kanske har någon läst en rekommendation för DF90A och köpt en sån propeller, fast det här är en DF90 motor. Jag tror det börjar luta åt att införskaffa en ny 14" propeller från någon firma med bytesrätt så jag kan testa ut rätt stigning för min båt. Synpunkter kring det här med diameter mottages gärna! Som jag har förstått det så är motorn/växelhuset konstruerade för en viss diameter på propeller och den ska man hålla sig till. Vill man ändra något så gör man det med stigningen.
×
×
  • Skapa nytt...