Gå till innehåll
lördag 20 april 2024

MotorMannen

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    9
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om MotorMannen

  • Placering
    Kadett
  1. Låter bra ifall kortet är friskt men det är ett par delar jag inte förstår i beteendet. - Varför klickar det mekaniska reläet på kortet i början för att därefter tystna? Vad styr den? Inte bränslepumpen verkar det som eftersom den går senare utan att reläet låter. - Varför startar bränslepumpen först när värmaren gått in i andra fasen? Service-satsen är inhandlad och monterad. Det var lite sotigt därinne såg jag men det kan bli en senare åtgärd.
  2. Jag har en Wallas som jag tycker verkar skum och nu undrar jag hur en 'normal' 1300 fungerar.. När jag slår på min händer följande: - Fläkten startar på låg fart, alt någon mindre fläkt går - Ett relä tickar högljutt 2 ggr i sekunden - Glödspiralen får ström och det ryker lite grann (kan känna att det blir varmt vid värmeväxlaren också) - Bränslepumpen får inga strömpulser och går inte Efter ett tag händer följande (och denna fas pågår mer än 7-8 min): - Reläet tystnar - Fläkten startar på riktigt - Bränslepumpen tickar och får en puls var tredje sekund - Bränsle kommer ur returledningen - Röken slocknar och värmeväxlaren blir kall Lampan 'Heat' tänds aldrig //Lasse
  3. FC-pumper_med_sprengskisse.zip Gammel pumpe.zip
  4. Har beställt vakuumpump och lite andra grejor nu för att testa att undertrycksätta däcket. Håller det trycket en kvart så handlar det sen bara om hur man ska släppa in epoxyn. Centralt eller från varje vädersträck. Det blir också avgörande att dimensionera batchen med epoxy så det inte säger slurp och man suger in luft istället. Det måste räcka för hela området.
  5. Det är Divinycell i sandwichen. Hypotesen är att den är torr eftersom skadan inte har kontakt med några hål i däcket. Under däck finns inredning men skulle epoxy-injicering inte lösa problemet så får jag väl göra som du beskriver fast ovanifrån. Då krävs det att jag lägger någon typ av däckmatta/flexiteek, för att få en snygg ovansida.
  6. Intressant film. Men vore det inte lättare att suga ut luften med ett slangsystem till hål runt hela ytterkanten av skadan, och låta epoxyn sugas in via ett centralt hål? Jag föreställer mig att det kan bli svårt att hinna med att mata epoxy i en mängd hål vartefter det sugs in. Man vill ju inte att det ska ta slut på epoxy i ett hål och sugas in luft istället. Vilken kapacitet på pumpen ska man satsa på tycker du?
  7. Tack för att du gav ett konstruktivt svar. Det finns ju vakuumpumpar för någon tusenlapp som man skulle kunna använda ifall inte pumpen räcker till. Eller så försöker man luta båten för att hjälpa tyngdkraften på vägen och kör utan pump. Jag är kluven som du kanske märker och vill gärna kunna styra flödet.
  8. Hej! Jag ska fylla igen ett delaminerat däcksområde med epoxy. Området är torrt så det bör fungera med att injicera. Vad skulle ni säga är bästa tekniken för att sprida epoxyn inom den delaminerade fickan? 1. Fylla på epoxy genom hål i utkanten av området, och suga in mot centrum med en vakuumpump i mitten. 2. Som 1. fast tvärtom (fylla på epoxy i centrum och suga ut mot kanterna). 3. Fylla på epoxy genom hål i ovankant på området och suga ner till nederkant med vakuumpump. 4. Som 4. fast lita på tyngdlagen och skippa vakuumpump. Som vakuumpump hade jag tänkt använda min oljebytarpump.
×
×
  • Skapa nytt...