Jump to content
Friday 19 July 2024

johjak-2

Medlemmar
  • Content Count

    6
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About johjak-2

  • Rank
    Kadett

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Jag har noterat att det kommer ut lite vatten ifrån pumphuset, men inga mängder så har inte tänkt så mycket på det. Ska absolut kolla detta. Jag har sett att det har kommit vit rök från avgaserna, men har tänkt att detta kanske varit på grund av att det ofta är kallt ute. Har hemmahamn i Piteå.
  2. Problemet med bränsletillförsel är löst. Det var reglerstången märkt A på bild som hade fastnat. Är det någon som vet hur utrymmet här smörjs? Görs det av motoroljan? Problemet med oljan kvarstår dock och oljan som byttes innan uppstart fick en ljusgrå färg med luftbubblor i. Jag hoppas att vattnet kommer ifrån att ha harvat utan att få igång motorn varpå oljan har gått bakvägen in i motorn men känns osannolikt... Ska testa att byta olja igen och se om problemet kvarstår, annars blir det väl att lyfta topparna. Någon som har justerat ventiler på dessa och vet hur man gör det? Är det svårt? Tänker mig att det även kan vara kylkanaler som rostat hål i motorn, ser man dessa då man lyfter topparna? Mvh Jakob
  3. Jag hoppas på att det är vatten som kommit in bakvägen när vi harvat alternativt kondens, men blir att undersöka imorgon.
  4. Den är endast tankad med diesel från marin mack (OKQ8). Antar att dom inte blandar i sådant där. Du tror alltså mer på att använda t-sprit än red line 85 för att få igång pumpen? Jag testar detta i helgen så får vi se! Återkommer med resultat...
  5. Tack! Det jag kan tänka mig är väl att injektorpumpen kärvat vilket orsakade de höga varven. Tyder ju extra mycket på det eftersom det inte kommer någon diesel när vi lossat ledning till spridarna och dragit runt. Att motorn var överfull med olja är i bästa fall orsakat av harvning utan att ha stängt inloppsventilen för sjövattnet. Fick tips om att tillsätta lite dieseltillsats typ: https://www.mekonomen.se/bil/bilvard-och-service/kemikalier/additiver-och-tillsatser/dieseltillsats-pa6147sv i finfiltret och pumpa in i injektorpumpen för att se om det kan lösa problemet med att den har kärvat ihop. Känns tveksamt att det kommer lösa problemet men man kan ju alltid försöka. Gällande funderingarna har jag lika lite koll som du Mvh Jakob
  6. Hej, Vid uppstart efter sjösättning började min MD2B rusa upp i varv trots neutralt gasläge. Motorn rusade ca 5 - 10 sek för att sedan dö. Efter detta gick motorn ej att starta igen. Vi provade att lufta systemet och det är möjligt att det var lite luft i det men väldigt små mängder. Blev alltså sjösättning och upptagning samma dag. Efter kontroll av olja märkte vi att det var för mycket olja i motorn. Tömde denna och fyllde på ny olja. Dock verkar oljan vara missfärgad, nästan gråaktig. Misstänker att antingen diesel eller vatten blandats i den, tror mest på diesel på grund av lukten. Kollade kompressionen och den verkade okej. Motorn gick att dra runt med viss ansträngning och lättare med ventilerna öppna. Dock verkar bränsletillförseln inte fungera som den ska. Vi testade att öppna luftningsskruven vid insprutningspumpen och provstarta. Där kom det diesel. Öppnade sedan bränsleledning före spridarna varpå ingen diesel kom ut vid provstart, se bifogad bild. Verkar alltså som att bränslepumpen lagt av. Provade starta med startgas och då gick den igång en kort stund men knackade ordentligt. Någon som har erfarenhet av detta? Finns det någon som förstår sig på denna typ av pump? Är den bara att ta lös och byta ut? Mvh Jakob
×
×
  • Create New...