Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

sicco

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    18
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om sicco

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

513 profilvisningar
  1. Hade 13,04V när jag lämnade båten igår, då hade batteriet vilat ca 8h efter laddning. Satte på en 20W last över natten, ca 30Ah senare är spänningen 12,20 obelastat för att sen vara 12,30 efter 2h vila. Åker ner imorgon igen och mäter. Har 2st 100Ah dual purpose vanliga plaskbatterier som förbrukare.
  2. Ja, 12,58 är definitivt ett gränsfall men ändå ett tecken på att batteriet nog inte är tip topp. Mina siffror tog jag bara ur luften för att visa att metodens definitivt kan skilja på friskt och kasst batteri.
  3. Förstår också hur du tänker men om man nu mäter 12,7V ena dagen och tex 12,2V dagen efter med samma voltmeter efter att ha ha tagit ut 20% av kapaciteten så tycker iaf jag att detta borde vara ett bra mått på att batteriet inte är friskt. Självklart är det ingen exakt vetenskap men det ger iaf ett grovt mått på om batteriet är kasst eller bra. Får man ett mer tvetydigt resultat, 12,4V tex, så får man väl själv känna efter om det är värt pengarna att byta. Just nu kan jag på vippen ligga ute två nätter och har en vikbar 30W panel. Kommer sätta på 100W nu och kommer kanske byta batterier också men det beror på, 100wattaren kanske räcker. Jag kommer testa det i praktiken snart.
  4. Ok, tack. Har ett sådant instrument som säger just byt om mina förbrukare. Ska göra "test med liten last" i natt. Just nu står de på laddning, åker strax ner till båten och kopplar ur, sen får de vila till ikväll då jag lägger på last, ett par lampor. Sen får vi se imorgon vad spänningen är. Spännande...
  5. Hej Olleman, fick du reda på hur deras mätmetod såg ut då?
  6. Hej alla, jag ska måla drev och sköld nu och har funderingar på hur man gör i skölden. Ska man måla eller täcka alla slangar och rör eller ska man måla dem? Slangar är det till kylvattnet och trim, rör (inkl små muttrar) är det sen mellan trimkolvarna. Måla eller inte? Målar med jotun vinyl primer och aqualine
  7. Jo, tanken har slagit mig att skippa avskiljare men jag är fortfarande förvirrad av isolatorn som sitter där, det är som sagt bara en sladd in och en ut. Sitter det dioder i dessa? Blir det då som att koppla en diod i serie på pluskabeln? Då tillåter den laddning men förhindrar att man drar ström från bogen till förbrukningen. Blir ju dock spänningsfall fram till bogen och laddningen kommer ske på för låg spänning, eller?
  8. Hur menar du? Strömmen styrs väl av spänningsfallet och resistansen i kabeln, dessa ändras väl inte om det går ström i kabeln? Eller menar du att den strömmen avlastar bogbatteriet så att dess spänning inte sjunker så mkt?
  9. Mätte i höstas, kommer inte ihåg siffrorna nu men det såg skumt ut över isolatorn. Hade ett ganska stort spänningsfall och det svajade en del också
  10. Skiljerelä öppna väl när motor går och sluter när den inte går? Då funkar det med laddning men samtidigt så är det just när motorn går som man kör med bogen. Är inte risken då att man får strömrusning från förbrukningsbanken om bogbatteriet börjar bli dåligt? När spänningen dippar på bogbatteriet när man kör, ca 300A, så blir spänningsfallet åtskilliga volt och det kan gå åtskilliga A i de tunna kablarna. Mistänker att det är det som har hänt nu, bogbatteriet blev dåligt, strömmen ökade laddkablarna men det var inte kablarna som gav upp, det var isolatorn. Efter det så slutade laddningen att funka och jag körde batteriet i bott.
  11. Det gamla bogbatteriet vägrar ta laddning, har testat med två olika laddare hemma. Så det är rätt dött och måste ha varit utan laddning rätt länge. Hittar inga konstigheter förutom den skumma batteriavskiljaren http://www.foreandaftmarine.com/85-2401a.htm
  12. Har en ganska nyinköpt båt som i slutet på förra säsongen fick problem med bogpropellern. Vid tilläggning en dag så snurrade den inte utan det var bara relät som smattrade. Efter lite felsökning så kom jag fram till att batteriet (som sitter i fören) var helt slut och vägrade tom ta laddning öht. Ett nytt batteri löste problemet men grundproblemet fanns fortfarande kvar, varför hade batteriet blivit så dåligt? I elcentralen i båten sitter något som ser ut som en batteriavskiljare och från den går rätt klena kablar till fören. Vad är syftet med avskiljaren? Det är bara en kabel in och en ut för pluskabeln... Misstänker att den kan vara trasig (hur kan man mäta upp det?) och skulle kanke behöva köpa en ny men vad och varför? Förstår inte riktigt dess funktion och hittar inget på nätet (har kollat hela...) som har samma koppling.
  13. Tack för tipsen. Spolade av vid upptagning och har skrapat med mejsel men det är ju hur mkt som helst och jag kommer inte åt allt. Har ingen dremel men set var ju en bra idé. Färg är ju en annan femma men jag har landat i att det får bli någon epoxy på sprejburk i skölden (efter rengöringen hur nu det ska göras...) och sen någon hård bottenfärg på det.
  14. Tänkte måla om drev och sköld i år men hur i helsike ska man få rent i alla skrymslen i skölden? Är det barnacle remover och högtryckstvätt det bästa eller är det skrapa skrapa skrapa som gäller? Eller finns det något något annat trick? Tänkte sen måla med någon alu-grund, hempel light primer tex och sen vanlig bottenfärg typ på det, tex Trilux Hard Antifouling. Vad tror ni, är det en bra kombo?
  15. Hm, inget dåligt tips men jag har redan kollat alla skarvar och dragit de slangklämmor som finns (med en slangklämmejsel).
×
×
  • Skapa nytt...