Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024

GenRLee

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    9
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om GenRLee

  • Placering
    Kadett
  1. Hej alla! Stort tack för er hjälp. Det blev inte mkt till bilder att visa men väl en lyckad dragning av elen. Vi har nu varit ute över en vecka med båten och allt har fungerat perfekt. Kan ligga utan problem i 4 dygn med normalanvändning av elen och kylskåp ständigt inkopplat. Det enda som strulade var kompassens belysning som var dragen med den klassiska tunna skitkabeln som alltid sitter på sådana. Den klarade inte att sitta med resten av instrumenten utan kabeln blev varm och kortsluten sig själv och löste ut automatsäkringen. Kopplade bort skiten helt enkelt och skall se om det går att byta kabel på den. Mvh GenRLee
  2. Hej Forumet! De löste sig för en vecka sedan och nu njuter vi för fullt av båten ute i Stockholms skärgård. Problemet var precis som jag fick tips om nämligen en klämd bensinslang inne i motorn. Det gjorde att motorn fick för lite bränsle när man översteg 3000 varv och ströp sig själv. Det var dock inte synligt men marinamekanikern löste det på 2 timmar efter att monterat bort vissa delar. Körde även diagnos som inte innehöll några felkoder. Stort tack för hjälpen här. Mvh GenRLee
  3. Hej och tack för era tips! Underbart med forum som dessa för att söka råd och tips. Var idag ute och skulle testa med extern tank samt bytte bränsleblåsa samt dubbelkollade om tankslangarna kunde vara i kläm. Inget hjälpte tyvärr och vad värre var så vägrade den att starta efter att ha betett sig som vanligt på höga varv. Denna gång så gick inte ens startmotorn igång så lite orolig börja jag bli. Det blev till att ringa våra bästa vänner på sjön nämligen Sjöräddningssällskapet. Tips till alla som inte redan är med där är att bli medlemmar. Det är en fantastisk organisation där "våran" lilla station under dagen hade länsat upp en halvsjunken båt där ägaren vaknade upp med halva sjön i kabyssen och bogserat tre andra båthaverister till säker hamn. Imorgon åker båteländet upp på landbacken och parkeras hos båtmekaniker som förhoppningsvis har tid att titta på motorn. Det är inte första gången man undrar vad f-n man håller på med som båtägare, har lärt mig med samtliga båtar jag ägt att det kostar på med tålamod och pengar. Har lovat mig själv och min fru (annars kan jag snart glömma båtägandet) att nästa båt vi äger skall vara ny eller så gott som ny med garantier. Hör av mig med fortsättningen! M.v.h. GenRLee
  4. Hej Vinor! Stort tack för ditt svar. Enligt tidigare ägaren gick den förra året endast 6 timmar och fick året innan en stor service. Går såklart inte att garantera. Men kvitto finns på det för 2014. Har kanske fått en tid på onsdag med en marinmekaniker som kan kolla på den. Håller tummarna! Bra tips med att prova med extern tank. Kan göra det innan jag lämnar in den. Motorn har insprutning och det skall finnas ytterligare ett filter i motorn. Det vågar jag dock inte skruva med medan den ligger i vattnet, Hoppas på soppaproblem och inget större! Mvh GenRLee
  5. Hej forumet, Det verkar inte vilja bli båtsemester i år med "nya" båten. Nu har vi problem med motorn som är en Suzuki df 140 från 2010 med c:à 120 gångtimmar. Efter fått förnämlig hjälp på forumet ang min eldragning och fått till det bra så sjösatte vi i onsdags. Hade då testat att starta upp motorn med spolmuff på land och det gick galant. Väl när vi skall iväg går med den med sikte på skärgården så startar den utan problem och larmar ingenting. Går perfekt upp till c:à 3000varv. Sedan börjar problemet. Vid fullgas för att komma upp i planing så dör motorn efter 5-30 sekunder. Efter det går den relativt lätt att starta igen. Håller vi oss under 3000 varv så går allt bra men så fort vi vill upp i plan så dör motorn. Inga larm från instrumenten. Jag har bytt det externa bränslefilter som är av Volvo penta typ samt rengjort filtret i motorn. Verkade som det fanns spår av vatten i gamla filtret så jag köpte även en tillsats mot sådant och slog i tanken. Kan nämna att tanken som är av rostfri modell på 100- liter var tom och jag fyllt den med 95- oktanigt från landmack. I det interna filtret rann det ut en del mörkbruna flaggor när jag tömde den. Efter detta testade vi igen och nu kom vi upp i plan och började nästan tro att det löst sig men sen händer samma sak igen....suck! Tror ni tanken är slut och det är bara att byta, kan det vara andra problem i motorn eller har ni några tips? Har försökt få tid hos marinmekaniker men de har inte överdrivet med tid just nu. Stort tack på förhand. Mvh GenRLee
  6. Hej igen, Strålande med all input och stort tack till er alla! Ikväll blir det en sväng till kopparhandlarn för att komplettera upp det sista. Blir polskor med extra kopplingsmöjligheter. Kommer köra minst 16mm kabel mellan batterierna och 2,5mm till förbrukarna. Ordnar med en avskiljare till startbatteriet också eftersom det finns regel på sådan. Kör med automatsäkring på c:a 40 A fram till förbrukarna. Har hittat en smidig på Biltema men den är på 70 A vilket kanske inte blir bra. Vad anser ni, kan jag köra på den? http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/Sakring/Automatsakring-2000032925/ Monterar nog dubbla laddare trots allt då jag redan har dem och för att enkelt kunna köra underhållsladdning över vintern, som jag förstod det kan det iaf inte skada batterierna. Gällande regulatorn har jag redan köpt en sådan och det är denna: http://fritidsfynd.se/elektronik/solceller/laddningsregulatorer/mppt-laddningsregulator-tracer-a-1220a-1224v-20a.html Den klarar AMG-batterier och har lastutgång. Problemet är att den bara är på 20 A vilket jag antar blir för klent fram till förbrukarna så då måste det bli via förbrukarna direkt eller tänker jag fel? Hade tänkt att märka upp hela systemet och numrera kablarna för att enkelt kunna följa vad som är vad i systemet. Ska ta lite kort när jag är klar och lägga upp här så alla kan se resultatet. Med hopp om en lyckad kabeldragning och snar båtsemester! M.v.h. GenRLee
  7. Tack både pentax och speljakt för er input! Det får nog bli polskor som du länkade till och så hittar jag en lämplig 40 A säkring som huvudsäkring för förbrukarna. Vad anser ni om kabelstorlek mellan skiljerelät och batterierna. Räcker 2,5 mm² eller måste man upp på grövre dimensioner? Samma sak med kabel fram till förbrukarna, duger 2,5 mm² även där? Rent allmänt vad är lagom dimensioner på en liknande installation som jag skall göra? Kan nämna att jag har en defa startspärr på motorn vilket drar lite grand men inte borde det kunna dra ur startbatteriet på någon veckas stillaliggande!? Nu gäller det själv att dra ur de sista energin och få detta klart innan man kan ladda batterierna i skärgården! M.v.h. GenRLee
  8. Stort tack speljakt! Biltemas skiljerelä har nedan specifikation: "Kontinuerlig belastning: max. 125 A. Periodisk belastning: 140 A. Inkopplingsspänning: 13,3 V. Urkopplingsspänning: 12,8 V. Känslighet: singel Spänningssystem: 12 V DC Mått: 68 x 68 x 55 mm." Som jag tolkar det innebär det att den inte känner av laddning från förbrukarbanken vilket gör att det fungerar med två laddare. En för startbatteri och en för förbrukarbanken. Gällande säkring på förbrukare är det kanske för mkt som du säger. Har en liten waecokyl, lanternor, innerbelysning, navigation, mobilladdning, signalhorn, vindrutetorkare, logg och en wallas värmare. Vad rekommenderar du för storlek på den säkringen? När det gäller hopkoppling av bankerna läste jag här på forumet att en del inte rekommenderade det utan föredrog startkablar vid ev. urdraget startbatteri. Men det kanske är fel. Samma sak har jag läst om avskiljare på startbatteriet att det är inte att föredra. Någon som har åsikter på det? Sedan fundrar jag om det är värt 2000:- att köpa kopplingplintar för hela elsystemet och bara ha snabbkopplingar på polerna. Tänkte då isåfall på 4st http://www.seasea.se/kopplingsplint-3x50-8x16mm-sv. Skulle sådanna fungera eller måste skiljerelä och laddning helst sitta på polerna? Otroligt tacksam för all input, i helgen måste det bli klart:) M.v.h. GenRLee
  9. Hej kära forum, Efter några år som båtägare och flitigt läsande på forumet skulle jag i mitt först inlägg vilja be er om hjälp. Som vanligt i båtägandet så måste man gå igenom skärselden innan man förhoppningsvis kan få njuta av båtlivet. Den nyinförskaffade båten har bjudit på en hel del "trevliga" överraskningar i form av kostsamma och tidskrävande åtgärder och då har vi ännu inte sjösatt. Inget ovanligt utan det hör båtlivet till har jag nu efter ett antal år som båtägare fått lära mig. Det som dock ännu står i vägen för att få sjösätta och påbörja semestern är att dra om elen och få in nya batterier. Jag har plöjt igenom forumet och nu äntligen fått till ett el-schema som jag hoppas skall fungera. Som glad amatör vore jag enormt tacksam om synpunkter och tips på bifogad bild av hur jag tänker mig kopplingen! Stort tack på förhand och trevlig båtsommar på er alla! M.v.h. GenRLee
×
×
  • Skapa nytt...