Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

Ex3mX

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    8
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

2 Neutral

Om Ex3mX

  • Placering
    Kadett
  1. 300' för en 27" så är väl Sea Ray 270 Sundancer en bra val. Se dom mellan 98-01 då har dom en bra layout med dinnet och är lite bredare = bra boyta. Du har redan fått lite tips om styrtappen som bör vara bytt, behövs motorlyft för att byta detta annars. Kolla även märket på kyllimporna att det är orginal och inte Sierra eller något annat, dom håller inte lika länge. Se även över service på drev, om bälgarna är ok och nyligen bytta samt tiltmätare fungerar, annars så kostar det ca 7-8' att fixa på varv. Sen är det nog 7.4l som är rätt maskin för båtar i denna storlek som gäller. Eller två mindre men då blir det dyrare i drift och service. Lite saker du bör se över är hur kabindörren beter sig, skenor och hjulen tenderar att vara lite klena och man måste lyfta hela pulpit för att renovera. Sedan är resterande saker småsaker och skönhetsfel som är lätta att fixa om motor och drivlina är i ok skick. Lätthanterlig även om det inte finns bogpropp eller anarkspel så länge man är två ombord när man ska anka i gäst/natur-hamn. Puttra i 5-7kn eller marcha i 22-25kn är vad som gäller för dessa. Vacuum flush original som fungerar bra och 108l sept samt vatten tankar räcker långt. CE märkning på dessa båtar har av erfarenhet inte spelat någon som helst roll gentemot fb.
  2. Hej, Någon vänlig själ som sitter på några justerskruvar till ventilerna på en B20. Skulle justera ventilspelet och två av bultarna gick av när jag skulle spänna fast dom med låsmuttern. Antar att dom var utmattade då jag inte tog i alls. Ska ut på sjön i morgon och jag hittar inte någon som säljer reservdelar över disk i Stockholmsområdet. Så om någon har några jag kan få köpa i Stockholm så skulle det uppskattas mycket! Mvh Patrik
  3. Nu har jag kommit fram till att det var termostaten som var fel. Tidigare ägare hade rensat termostaten för att tro att det skulle bli bättre flöde, fast det måste ha blivit sämre med tanke på att den inte längre stänger by-pass i termostathuset. Modellen jag köpte var tydligen fel då jag inte hade någon gammal att jämföra med så antog jag att det inte var den som strulade. Bifogar bilderna på dom olika, båda öppnar vid 60 grader dock. Nu går båten som den ska och inte skymt av värmeproblem, så skönt. Tack för erat stöd och jag hoppas att tråden kan hjälpa andra framöver.
  4. Tack för tipset, jag har kollat slangar och det man kommer åt med lätthet i drevet, ser inga konstigheter där. Kan vara en ide att kolla mer på det, ska även koppla loss kylröret vid knät och köra det rakt över bord och se om flödet blir lägre vid planing.
  5. Då har man lyckats hitta ett rör och monterat det. Nu cirkulerar vattnet som det ska och jag märker en tydlig förbättring med en stabil värme fast när jag varvar över 3000rpm så stiger tempen upp över 120 grader och jag måste så av och puttra hemåt igen. Känns som jag har kommit en bit på vägen. Någon som har en ide på vad man kan kolla om den inte klarar kyla ner motorn när man planar båten. Måste tacka Krilles Motor för en snabb och trevlig bemötande för hjälpen med att få tag på ett kylfördelningsrör. Nu finns det bild på röret utlagt på internet för första gången
  6. Tog bot frostpluggen och där fanns inget rör att borra i. En tom gång till andra sidan. Var kan man köpa ett sånt nytt rör? Och ska det kopplas ihop direkt till det lilla hålet brevid termostathålet?
  7. Tror det är en original marin topp så jag har inte brytt mig om att kolla. Vet att förra ägaren hade problem med värmen och att toppen då slog sig och denna är nu planad och renoverad men värmeproblemet kvarstår. Kan det vara att den alltid har gått varm och klarat sig så pass bra ändå. Får plocka bort frostpluggen och kolla i kväll för att säkerställa att den är uppborrad. Ska det vara 6mm eller 8mm, har läst olika på olika ställen. Tycker iofs att den blir varmas vid avgassidan mitt, vid cylinder 2-3.
  8. Hej. Läst alla trådar, googlat som en tok och gjort det mesta men jag lyckas inte hitta felet. Bifogar en bild på min modell. (har även en oljekylare på min som inte syns på bilden) Jag har en Aq130 med 270 drev och allt går som en klocka men den toppen blir skållhet. Jag har gått igenom kyllimpan och tryckt den så den är tät och vatten flödar upp till termostathuset och sedan vidare ut i avgasknät, Testat med och utan termostat och får samma resultat. Rev av toppen i går för att kolla om det var något stopp i kylkanalerna men jag har utan problem kört en ståltråd genom samtliga kanaler utan några som helst problem, såg faktiskt väldigt frisk ut. Jag hittar inte riktigt någon bra skiss på hur vatten ska flöda genom toppen och blocket. Suttit och funderat och tittat men jag kan inte förstå hur det ska cirkulera. I termostathuset så går vattnet in i den övre och vidare ner i röret bredvid det stora termostathålet, fast den kan även gå ner och rakt ut genom utgången i termostathuset. När termostaten öppnar så kan vattnet fortfarande ta vägen ner i termostathuset och ut utan att kyla motorn, eller ska det vara någon special termostat som ska täppa för genvägen i termostathuset när den öppnar upp vid 60grader? Min ser inte ut som den på bilden. Sen om man blåser i det lilla hålet bredvid det stora termostathålet så är det ju hål nästen precis bredvid varandra i toppen så om termostaten är öppen så kan ju vattnet gå den vägen utan att kyla den bakre delen av toppen. Tacksam om någon kunde komma med några tips och förklaringar hur det fungerar. Mvh Patrik
×
×
  • Skapa nytt...