Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024

pikeman59

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    15
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

2 Neutral

Om pikeman59

  • Placering
    Kadett
  1. Funderar på att lyfta mina snurror till sista hålet men undrar hur mycket man kan lyfta innan det blir för mycket höjd och för stor belastning på akterspegeln. Har hissat maskiner hejdlöst förut men då alltid haft typ CMC lyftar vilket ju fördelar belastningen annorlunda. Hmmmm??
  2. Mirage är bra för lite tungdrivna båtar, hade Mirage på min mittkabinare med mercruiserdiesel. Kan funka, bara att prova. Fyra blad håller i bättre än tre men blir mer tungdrivet främst pga bladarea. Du tappar lite toppfart med fyrbladigt men vinner i styrka så att säga. Du behöver gå ner i stigning ordentligt om du prova en fyra -typ 19" stigning.
  3. Tror fortfarande att en 20" rostfri typ michigan Apollo skulle funka bra eller om du skulle prova en 4-bladig i 19". Testade själv en del innan jag hittade rätt i propellerdjungeln. Ballistic kräver en hel del hiss för att komma till sin rätt, Michigan Apollo vill också ha lite hiss, har mina hissade typ 60 mm, men funkar även med mindre hiss. 100-200 rpm per tum i stigning och 100-200 rpm per 1/2 tum hiss. Lycka till.
  4. Tvärtom, vinner i fart och tappar i ax. 20" stigning i rostfritt kanske?
  5. . Marknadsförs ja, men om sen det blir samma toppfart återstår ju att se. Fysikens lagar gäller oavsett vad reklamavdelningen säger. men visst kan en fyrbladig fungera lika bra eller bättre än en trebladig. Ohyggligt svårt med båtpropellrar, egentligen bara att ta reda på fakta och sedan prova sig fram. Ingen exakt vetenskap - men när man får det att funka så är det suveränt.
  6. Du hävdar det jag sagt hela tiden, trebladig med samma stigning och liknande diam som fyrbladig varvar mer. 100-200 rpm per tum stigning och ungefär 200 rpm mer 3 vs 4 bladig. 2 st i båten eller 10, principen är den samma. Kolla Max varvtal och jobba därifrån. Intressant med fart= trebladig! gärna stål. Marschfart och bra grepp i låg planingsfart=fyrbladig. Maxvarvet bör ligga nära den övre gränsen. Ligger spannet mellan 5-6000 rpm, varva typ 5700-5900 vid maxvarv. Mitt Honda dubbelmontage får varva max 6000 och varvar 5900 på topp dvs. helt perfekt. Slår man av till T.ex. 4000 får man en lugn gång, bra vrid och bra fart. Men vad vet jag!
  7. Jag har väl testat en del, i 50 år ungefär, och tävlat i offshore racing i ett antal år så jag anser mig nog veta en del. Utan ett maxvarv kan man inte göra en någorlunda hållbar beräkning. Kan inte beräkna belastning utan ett fast värde. Men du kanske vet bättre?
  8. Var ligger nivån på antikavitationsplatta i förhållande till båtbotten? Du bör kunna hissa iaf 30-40 mm med alu, mycket mer med rostfritt.
  9. Fortfarande så bli det bara en massa gissningar. Man MÅSTE veta maxvarv innan man kan göra en propellerberäkning, så är det bara.
  10. Fyrbladig ger mer bladarea = mer grepp men lite lägre toppfart generellt sett vs trebladiga med samma stigning och diameter. Men innan man vet maxvarv så blir det bara gissningar.
  11. Återigen den viktiga frågan, vad varvar motorn på maxvarv? Innan man vet det så blir det bara mer eller mindre kvalificerade gissningar.
  12. Trebladig rostfri 15, michigan apollo eller kanske en turbo eller en stiletto. Finns många att välja på men rostfritt i 15 lär öka farten mot en alu 15 och sänka varvet en del. Vad varvar du i förhållande till maxvarv med den fyrbladiga 15 vs den trebladiga 17?
  13. Hej, trebladig istf fyrbladig med nästan samma diameter bör göra kanske 1-2 knop på toppen men lite sämre acceleration och kanske 200 mer i varv. Jättesvårt att gissa men på ett ungefär.
  14. Propellertrim alla dar i veckan. - rekommenderas.
  15. Är ägare till en Ryds 610 GTS sedan i somras. Undrar om flytmaterialet i båten är skum eller om det är slutna luftfyllda avdelningar eller nåt annat. Nån som har en Ryds i 600 storlek som vet? //Sven B.
×
×
  • Skapa nytt...