Gå till innehåll
söndag 12 oktober 2025

tukkla

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    68
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

7 Neutral

Om tukkla

  • Placering
    Löjtnant

Senaste Profilbesöken

905 profilvisningar
  1. Tack. Har koll på det mesta du nämner och ville bara ha input från andra med likadan båt/motor hur det är för dem.
  2. Tack. Var ute efter ngt att jämföra med så kan iallfall har ett hum om vad jag borde kunna förvänta mig och här var ett par exempel.
  3. Ni som har en Ryds 528/548 Sport med en Optimax, hur fort går den och med hur mkt hk? Precis varit o hämtat en 528 med en 75hk där det finns papper på att den är optimerad till 115hk (vet att det inte blir riktigt så mkt) Lite besviken att med bara mig i båten kom den upp i 33 knop vid 5580 rpm. Borde varit lite till. Ja det är slutet på säsongen men iallafall... Går upp i planing väldigt enkelt och bra acceleration. Propellern är en 4-bladig Mercury Spitfire 8M8026600 dvs diameter=12.5 och stigning 19.
  4. Har en DC-båt där teaken sett sina bästa dagar. Vilket är det bästa och/eller mest prisvärda alternativet för att byta ut det befintliga?
  5. Ja då var första delen avklarad. Bara vänta på att reservdelarna kommer.
  6. Ok, tack. Ser lite annorlunda ut på de större och har även varit i kontakt med firman du länkar till och inte heller de vet ngt annat sätt än att lyfta ur hela paketet.
  7. Tack för tipset men inte helt säker på hur du menar Hade du också en 60hk? Är grymt trångt och ser inte hur jag kan komma åt utan att lyfta.
  8. Har nu iallafall konstaterat att det finns ingen annan känd lösning än att lyfta powerhead. Delar beställda så nu blir det att meka lite
  9. Har du möjligtvis kort på var det finns vatten Ser du vatten eller är det bara vad du misstänker? Att "golvet är bubbligt" menar du att det sviktar eller att det liksom svällt upp bubblor i plasten?
  10. Tack. Vet inte vad som skiljer men bevisligen är det ju ngt. Har inte hittat liknande för min motor. HAde en fundering på att köpa originalprylen fast i rostfritt och sedan modifiera den genom att kapa, svetsa på en hylsa och sedan en inssexskruv för att sätta ihop delarna igen. Är ju ingen jättebelastning när det är monterat.
  11. 49:an i din bild är ngn form av rostfritt på min också men själva stången som rostat av blev rostfri from årsmodell -96. Detta är en 95:a.
  12. Japp. Skall göra det nu och håller på att fixa hur jag kan dra upp båten en bit för att undvika att växelhuset hamnar under vatten.
  13. Tack. Hittade delen där men inte hur man kommer åt den. Troligtvis måste jag lyfta "cylinderpaketet" för att komma åt muttern som håller fast stången. Om inte ngn har en smart ide...
  14. Nu har jag iallafall konstaterat att det som är inringat med rött i första inlägget har med växel i/ur att göra och den fungerar som den skall. Har även konstaterat att nu går det inte att lägga i växel framåt heller. Stången som skall överföra växlingarna från toppen av motorn till själva växelhuset sitter löst. JAg kan vrida den med fingrarna hur mk som helst samt röra den uppåt och neråt. Tolkar det som stången har antingen gått av eller lossnat. Hur sitter stången fast uptill och hur kommer man åt den? Är det riva motorn som gäller?
×
×
  • Skapa nytt...