Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024

lundgrenn

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    13
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om lundgrenn

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

316 profilvisningar
  1. Hej när jag var ute och körde ring efter båten efter några byten och jag skulle starta fungerade motorn inte längre. Såg att fästet till startmotorn hade gått av. Nu när jag tog isär det för att svetsa ihop fästet så inser jag att det skulle sitta fast med två men ena skruven hade gått av i gängorna... Någon som vet hur man kan få loss den del av skriven som sitter fast i motorn nu? Mvh
  2. Okej vad bra! Jag har tydligen börjat åt fel håll men kanske inte gör något? Bytte det filtret framför motorn samtidigt som jag bytte olja och impeller. Men ska lägga i båten idag och då ska jag även byta det andra filtret då vi har en som säljer det nära. Men ska jag lika gärna byta tändstiften direkt? Och isf någon som vilken sort det är jag ska ha? mvh
  3. Hjälper dessa bilder något? Väntar på den nya impeller så här inte kunnat testa något alternativ som skrivit innan men tänkte om det går se om det är något fel på sakerna?
  4. Har tagit lite olika bilder hoppas någon kan utläsa något på dem. Service är oljan impeller o så som är bytt senaste åren. tändstift bytte förra ägaren för 3 år sedan. annars har jag inte mycket mer koll på vad som har gjorts. tacksam för all hjälp ni ger och hoppas på ni kan hjälpa mig mer nu med bilder. Med vänlig hälsning
  5. okej ska jag lösa detta under helgen! Tack så mkt för svar ändå
  6. nej det har tyvärr varit alla åren. Om jag inte har för mig fel tror jag förra ägaren hade gjort något med förgasaren. Kan det vara så att man får för mycket bränsle när det låter som den kvävs och går tungt? Jag fick lite hjälp av en i hamnen första året som kikade lite på förgasaren och tändningen men blev inget bättre men han kanske inte var så kunnig som jag trodde
  7. Kan det vara så att den får för mycket bränsle att det är något med inställningarna?
  8. Hej! Har en sunbird corsair 198 från 93 med en omc 3.0. Har ägt den i 3 säsonger men förra året var den på land under hela tiden. Problemet jag har haft är att den går sjukt trög när man gasar iväg, man måste smågasa för annars låter det som motorn kvävs. Jag har hela tiden trott att det var propellern som var felet men när jag nu tog av den var den som den minsta som ex drev.se hade och pratade med dem och de trodde inte det var den som var felet. Jag trodde propellern var fel med för under max fart kommer jag upp i 25 knop men enligt spec ska den gå i ca 30. Motorn varvar ca 3800 i max fart men ska egentligen gå i 4600 varv. Jag har inte mkt erfarenheter av båtar och detta är min första så skulle jätte gärna få några tipps på vad det kan vara. Alla tipps tas gärna emot så jag kan kika på vad det är för fel för båten är jag nöjd med annars och ekonomin talar inte för att byta motor... Mvh Patric
  9. Hej! Har en sunbird corsair 198 från 93 med en omc 3.0. Har ägt den i 3 säsonger men förra året var den på land under hela tiden. Problemet jag har haft är att den går sjukt trög när man gasar iväg, man måste smågasa för annars låter det som motorn kvävs. Jag har hela tiden trott att det var propellern som var felet men när jag nu tog av den var den som den minsta som ex drev.se hade och pratade med dem och de trodde inte det var den som var felet. Jag trodde propellern var fel med för under max fart kommer jag upp i 25 knop men enligt spec ska den gå i ca 30. Motorn varvar ca 3800 i max fart men ska egentligen gå i 4600 varv. Jag har inte mkt erfarenheter av båtar och detta är min första så skulle jätte gärna få några tipps på vad det kan vara. Alla tipps tas gärna emot så jag kan kika på vad det är för fel för båten är jag nöjd med annars och ekonomin talar inte för att byta motor... Mvh Patric
  10. Hej! Har en sunbird corsair 198 från 93 med en omc 3.0. Har ägt den i 3 säsonger men förra året var den på land under hela tiden. Problemet jag har haft är att den går sjukt trög när man gasar iväg, man måste smågasa för annars låter det som motorn kvävs. Jag har hela tiden trott att det var propellern som var felet men när jag nu tog av den var den som den minsta som ex drev.se hade och pratade med dem och de trodde inte det var den som var felet. Jag trodde propellern var fel med för under max fart kommer jag upp i 25 knop men enligt spec ska den gå i ca 30. Motorn varvar ca 3800 i max fart men ska egentligen gå i 4600 varv. Jag har inte mkt erfarenheter av båtar och detta är min första så skulle jätte gärna få några tipps på vad det kan vara. Alla tipps tas gärna emot så jag kan kika på vad det är för fel för båten är jag nöjd med annars och ekonomin talar inte för att byta motor... Mvh Patric
  11. Hej. Jag är en helt nybörjare på båtar. Pappa har mekat endel bilar i sina dagar så sett lite motor iaf. Men jag äger en sunbird corsair med en cobra omc 3.0 inombordare. Men är lite osäker på vad som är bra att veta om någon äger en liknande. Och nu när jag tagit upp den vad ska göras och har ni några bra tips på hur man gör det. Antar man ska byta olja iaf? Och köra kylsystemett med glykol? Impeller har jag hört och läst en del om? Vart sitter det och måste man byta varje år om man kört typ 20 timmar Mvh patric
  12. Ingen som har några tankar ok detta?
  13. Hej. Jag är ny medlem och helt ny med båt. Jag har köpt mig en sunbird corsair 198 -92 Sitter en omc 3.0 130h inombordare på den. Men har haft lite problem i starten då den känns som den går trög och nästan så den kväver sig själv nör jag kör full gas släpper jag lite känns det som den går bättre igen. Men nör jag väl får den o planing så går den bra igen på full gas. Han jag köpte den av hade bytt förgasare alla tänddelar och olje filter. Men känns som det kanske är något med förgasaren? Kommer inte upp i ner än 3800 varv medans en kompis liknande båt kan köra i 5000 varv nör han maxar sin båt. Är tacksam för alla svar till en nybörjare . Mvh Patric
×
×
  • Skapa nytt...