Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

proj

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    12
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om proj

  • Placering
    Kadett
  1. Ja shimsen ligger på samma ställe som tidigare. Har inga planer på att sätta in gummikuddar om det inte ska finnas några på Vega. Hylsröret antar jag är det som jag ser om jag drar fram tätningen mot backslaget? Det som propelleraxeln passerar genom? På sättet som du beskriver antar jag att jag låter backslaget sitta kvar på motorblocket, lossar flänsarna och kollar glappet mellan dem genom inspektionsluckorna?
  2. proj

    Rikta Albin O21

    Jag plockade ur en Albin O21 ur en vega för att skruva isär, rengöra och byta packningar. Har lagt tillbaks motorn i båten men får verkligen inte till det här med riktning mot propelleraxeln. Flänsarna nyper liksom fast när jag sätter dom mot varandra (jag måste tvinga ihop dom genom att skruva). När jag sedan lossar på skruvarna och försöker mäta med bladmått finns det inget tydligt mönster i var det glappar. Jag får in bladmåttet på olika ställen beroende på hur jag vrider axeln. Bör jag försöka fila ner kanterna på den inre flänsen så att de kanske inte fastnar lika hårt och försöka igen? Eller finns det någon annan metod för att rikta motorn som inte innebär kontroll mot flänsarna? Funderar på om man kan försöka vrida den med kofot när den snurrar och känna om vibrationerna ökar eller minskar.. Från backslaget ser axeln ut att gå in i någon typ av flexkoppling närmast skrovet. Är det standard på Vegan? Gör det att jag kan nöja mig med en sämre linjering av motor och axel än om den inte funnits där? När jag plockade ur motorn stod den inte på några gummikuddar, utan direkt på mässingsbläck. Borde jag försöka få in någon dämpning under motorfötterna? Många frågor blev det. Hoppas någon har svar.
  3. Oj manual och allt. Tackar! Set ut att vara en sån ja.
  4. Jag tänkte lyfta ut motorn ur en Vega och var där idag för att se hur mycket jobb det är. Började skruva lite och fick loss motorn så att den glider på mässingsskenorna men jag lyckades inte få loss den helt. När jag försöker dra den inåt ruffen glider den fint några cm innan det tar tvärstopp. Jag kan inte hitta någonstans där den går emot något så jag förstår inte vad som stoppar den. Det enda som den fortfarande sitter fast i är propelleraxeln men den verkar ju vara försedd med splines eller liknande längre ner mot propellern för den glider ju med fint. Eller kan det vara den som hindrar motorn? Verkar konstigt i så fall för även efter att det tagit stopp kan jag skjuta axeln ut och in med backslaget. Någon som vet?
  5. Då testar jag. Billig frakt var det. 70 kr för 3x75 cl.
  6. Är det någon som har handlat online från en tysk butik som heter AW Niemeyer (awn24.se)? Behöver en Hempelfärg, som verkar vara omöjlig att få tag på i Sverige om man inte vill beställa ett 6-pack, men som finns där. Hittar inga referenser från svenska sajter dit och sidan känns lite Google-översatt på sina ställen. Vill bara kolla eftersom det är direktbetalning som gäller..
  7. Ska testa färgborttagning nu, sen spackla med gelcoatspackel. Låter det som en vettig idé?
  8. Jag provade en flap disc tidigare, men den tog slut så snabbt att det inte kändes värt. Rätt bra avverkning dock. Bandslipen som jag hyrde funkade ok, men käkade upp alla extrapapper som jag köpte till. Det visade sig vara en justerskruv som satt löst, något som jag upptäckte lite för sent. Jag slipade så gott jag kunde tills det sista pappret gick. Nu har jag en planare yta, men det är en blandning av uppruggad vit färg, det lite hårdare, tjockare ljusgula lagret som är orginal och kanske någon typ av gelcoat/topcoat..? På vissa ställen har jag gått igenom till laminatet. Nu är frågan hur jag målar över detta? Helst skulle jag vilja måla med något som kan spackla över de ojämnheter som finns kvar. Har sett att det finns något som heter gelcoatspackel, men jag är osäker på om den kan målas på den gamla vita färgen. Någon som har tips? Det här är en gammal skruttbåt så min plan är att få det här överstökat så snabbt som möjligt och sen försöka glömma.
  9. Idag ska jag hyra en bandslip och testa. Just nu är hög avverkning viktigare än kontroll
  10. Jag kör med ~40-papper, men på plana utor händer det inte mycket. Att slipa ner halkskyddet är bara att glömma. Har provat med högtryckstvätt och lite olika medel för att få bort färgen, men har inte hittat något som biter på den. Möjligtvis finns det någon färgborttagning på båthandeln som funkar, men jag vill också få bort halkskyddet och då måste det till någon slipning..
  11. proj

    Slipa däck

    Hej! Jag har en gammal plastsgelbåt från 70-talet där en tidigare ägare målat däcket med en vit färg som nu börjar släppa. Orginalplasten har ett anti-halkskydd (en textur som ser ut som små pyramider) som fyllts igen av färgen där den fortfarande sitter kvar. Min tanke är att slipa bort färg och även anti-halkskydd för att sedan måla om allt. Trots att färgen flagnar är den nästan omöjlig att få bort med min excenterslip, en enhands Hitachi. Vad behöver jag för att få bort färgen? Tror ni det räcker med en grövre excenterslip eller finns det maskiner som är specialicerade för sånt här?
  12. Uppe på däck, vid fören, har plasten blivit väldigt mjuk och bågnar säkert ett par centimeter när man trampar på den. Jag gissar att det beror på för många ombordstigningar, under för många år, som fått laminatet att krackelera och förlora sin styvhet. Jag har slipat bort en del färg och det ser fint ut uppifrån, men innifrån ruffen kan man se väldigt mycket sprickor. Det är alltså enkellaminat, förstärkt med ett par tvärgående balkar, och det är mellan balkarna som plasten sviktar. Min plan är att ta mig ner till laminatet uppifrån och lägga på några extra lager glasfibermatta och plast. Låter det som en bra idé? Finns det något sätt att laga sprickorna i den redan befintliga plasten så att den blir lite styvare?
×
×
  • Skapa nytt...