Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024

cainer

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    31
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

5 Neutral

1 följare

Om cainer

  • Placering
    Fänrik

Senaste Profilbesöken

744 profilvisningar
  1. Trycket är sannolikt för dåligt. Jag har iaf betydligt mer flöde på tomgång än det där, men jag har ju en annan motor (AQD40). Är väl egentligen bara att följa alla slangar och rör och se om det är stopp någonstans. Känner inte till din motor men generellt brukar det ju vara vanligt att avgaskröken rostar sönder och därmed hindrar vattenflödet.
  2. Vi verkar ha väldigt lika problem du och jag. Jag har skrivit om mina bekymmer i denna tråd: Efter väldigt mycket om och men har jag äntligen lyckats få den att kyla igen. Jag hade ju tappat den på glykol i och med att jag rengjorde värmeväxlare och oljekylaren under vintern. När jag så fyllde på glykol igen så luftade jag den enligt konstens alla regler, fyllde på genom både termostathus och expansionshus, tills nivån var som den brukar vara i både exp.kärlet och termostathuset. Ändå gick den varm. Till slut visade det sig att exp.kärlet var placerat för långt ner. Trots att det suttit på samma ställe i flera år och fungerat som det ska, så var jag nu tvungen att lossa exp.kärlet från skottet och lyfta upp det 30-40 cm ovanför motorn. Därefter kunde jag fylla på 5-6 L mer glykol. Efter att detta var gjort kunde jag sedan sätta tillbaka exp.kärlet på den vanliga platsen igen, och den kyler helt plötsligt igen! Alla nivåer såg alltså helt ok ut och jag har fan inte gjort något annat än att lufta på diverse ställen nu i tre veckor, men likt förbannat verkar det ha varit en luftficka som försvann genom att lyfta exp.kärlet högre. Vet inte alls vad du har för system, men har du ett separat exp.kärl så kan det ju vara värt ett försök?
  3. Kan tillägga att "stosen" som kylvattenslangen sitter runt på drevet är ny sedan två år tillbaka. Även locket till termostathuset är endast något år gammalt. Kylvattnet som läcker kommer inte från påfyllnadslocket/termostathuset. Möjligtvis att det läcker från värmeväxlaren där den går in i blocket. Så trångt och svårt att se så mer eller mindre omöjligt att hitta varifrån det kommer. Men inte från locket/säkerhetsventilen iaf. Efter tre timmars körning idag hade det läckt ut max 1 dl. Kan denna läcka verkligen påverka så mycket att den inte kyler alls över 2000 RPM? Det går ju alltså väldigt snabbt för tempen att stiga så fort jag går över 2000 RPM. Inom en-två minuter ligger den på 110 grader.
  4. Jag har svårt att tro att det är cirkulationspumpen. Dela för att den fungerade i höstas, och dels för att jag har tryck på sötvattnet (märks när jag luftar turbon). Visst kan väl trycket vara lägre än det ska, trots att det kommer ur turbon, men jag hoppas iaf på något annat. Blir en stor operation att byta ut den, och det känns olustigt när jag inte är säker på att det är den som krånglar. Hade topplockspackningen varit dålig borde det väl bubbla i exp.kärlet? Men det kanske det inte alltid gör?
  5. Tjena, I vintras monterade jag av värmeväxlare, oljekylare och tredjeparts-intercoolern för rengöring. Bakgrunden var att den kylde ganska dåligt, och ville upp över 110 grader efter att man kört ca 30 minuter på marschvarv. Jag hittade då en vettextrasa (!) i oljekylaren, och tänkte ju givetvis att jag löst problemet. När jag ändå hade montera av grejerna så rengjorde jag allting och provtrycktes både oljekylare och värmeväxlaren. VV läckte på något ställe men detta löddes och provtryckets igen med gott resultat. När jag nu monterat tillbaka allt igen och sjösatt så visar det sig att den kyler ännu sämre än tidigare. Temperaturen håller sig på 76* om jag kör under 2000 RPM, men kommer jag över det så stiger tempen direkt tills larmet går. Om jag drar av på farten till under 2000 RPM så kyler den direkt och lägger sig på 76*. Följande återfärder har jag gjort hittills: - Bytt impeller - Luftat sötvattensystemet uppe vid turbon tills det kommer glykol. - Fyllt glykol genom både termostathuset och expansionskärlet (för att undvika luftfickor). - Fyllt på glykol medan motorn varit igång för att ha cirkulation och på så vid undvika luft. - Plockat ut termostaterna och kört utan, ingen skillnad. - Kontrollerat flödet på sjövatten, allt verkar normalt. - Inga bubblor i expansionskärlet. - Sjövattenröret till avgaskröken är iskallt vid lättare körning, men blir varmt efter att jag kört hårdare (dvs värmeväxling verkar ju fungera?) - Glykolen håller sig på samma nivå, men det verkar läcka någon deciliter som hamnar i kölen när jag kört länge. Hittar inte vartifrån. - Oljenivån normal och oljan ser bra ut. Allt verkar i mina ögon fungera som det ska, men temperaturen stiger snabbt så fort jag går över 2000 RPM. Det har alltså blivit en avsevärd försämring mot förra sommaren. Nu går det helt enkelt inte att köra över 6 knop utan att den överhettar. Jag har verkligen helt slut på idéer nu, men hoppas någon här kan ha fler? Tack!
  6. Tycker också det ser helt normalt ut. Det är vanliga avgaserna som kommer ut ovanför vattenytan.
  7. Tanken går i princip jämsmed "väggskarven", och för att kunna komma åt att svetsa samt återställa det måste jag ju gå upp en bit på väggen. Angående att bara länsa ut det som rinner över; det är en stor spricka och det rinner ut mängder med vatten. Efter en timmes körning är kölensvinet fullt och vatten tränger upp i andra utrymmen. Jag har redan fått kapa upp durken i salongen för det var helt vattenfyllt under och skvalpade när man gick på den. Av rädsla för att det skulle frysa i vinter fick jag ta upp en lucka för att suga ut vattnet. På något vis måste jag få skiten tät, frågan är bara hur. Silikon är väl det enklaste, men då får jag ju göra om detta vartannat år vilket känns sådär.
  8. Riktigt så enkelt tror jag inte att det är. Kapandet är inga problem, det har jag bra verktyg till. Problemet är att återställa det med bibehållen stabilitet samtidigt som man vill att det ska likna någonting. Hade det bara varit att tagit upp en lucka i den plana delen av plasten hade jag löst det, där ligger ju normalt en dyna som döljer det, men för att komma åt skarven för svetsning kommer jag behöva gå upp minst 100 mm på förhöjningen/väggen, och då kommer det vara synligt i efterhand. Dessutom måste jag väl antagligen göra plats för att komma åt att lägga någon sorts skydd mot omgivande plast när det ska svetsas, så att inte värmen ställer till det ännu mer. Mellan tanksprickan och bordläggningen är det max 100 mm, jag vet inte hur känsligt det är att svetsa på sådana avstånd? Jag har funderat på några olika alternativ att kapa på (gröna streck på bilderna), men inget känns speciellt bra. Jag är ju också osäker på hur långt fram sprickan går. Oavsett hur jag gör så kommer det ju synas att det är skarvat i efterhand, men det är ju oundvikligt. Att ta ut tanken ur båten är helt uteslutet. Då måste jag i princip skära upp hela inredningen. Den är plastad fast åt alla håll och kanter. Det runda vita röret som kommer ner från däck längst fram är alltså höljet till påfyllnadsröret. Så pass långt fram går tanken. För att kunna dra den akterut som Lintott föreslog skulle jag behöva skära bort hela soffan. Svårt att beskriva i text såhär, men det känns som att det kommer bli skit hur jag än gör. Hm...har ju några månader på mig att fundera iaf 😃
  9. Jag var ner i båten och fotograferade idag. Det känns inte som något roligt projekt att börja kapa upp det där. Den streckade linjen är den spruckna svetsen.
  10. Tack för alla svar! Att svetsa vore naturligtvis det bästa, men det är i princip omöjligt. Inspektionsluckan sitter i toppen av tanken och den är ca 100x200mm, så det går inte ens att få in två händer samtidigt där och man kan inte heller se vad man gör. Bilden har jag tagit genom att sträcka in telefonen och fota, det går inte att se skarven med blotta ögat. Tanken är placerad under plasten som utgör kojen i förpiken, så jag skulle behöva skära upp en stor del av den för att komma åt, och frågan är ju hur man ska kunna få det stabilt och bra vid återmontering. Epoxi vore ju det bästa och det lät ju inte allt för farligt enligt Svenskt Vatten. Det är ju inte många glas vatten man dricker från den tanken per sommar, det mest går ju åt till disken. Problemet med att fortsätta med silikon är att det har haft en tendens att släppa ifrån sig små "silikonflingor" som fastnar i utloppet på tanken, vilket innebär att jag behöver skruva upp inspektionsluckan (36 st bultar) för att rensa, och det gör man inte gärna i onödan. Vattensäck har jag funderat på men jag vet inte hur jag ska lyckas fästa påfyllnadsröret till säcken, för det är samma där, man kommer inte åt röret då det är inplastat. Ska kolla upp de alternativ ni kom med, tack!
  11. Jag lyfter denna fråga igen. Ingen som har förslag på hur man kan gå till väga?
  12. Demonterade oljekylaren idag för rengöring ifall det var där det var täppt istället för värmeväxlaren som jag tidigare rengjort. Såg direkt att det var gott om, vad jag trodde var, avlagringar på insugssidan, men jag kunde inte för mitt liv tro att jag skulle stöta på en halv Vettex-trasa som blockerade kylvattenrören i insatsen. Begriper verkligen inte hur den kommit dit, den kan ju inte passera sjövattenfiltret. Men jag känner mig rätt säker på att jag funnit problemet med kylningen, hehe.
  13. Ja det hade varit bra att kontrollera laddtrycket, problemet är bara jag inte har något ställe att skruva in en manometer på, i och med att det inte är någon intercooler på denna original. Men det går väl att lösa på något vis. Förslag? Angående temperaturen så höll den sig bra på 90 grader tidigare (med nya turbon/intercoolern), men denna sommar började den stiga i temperatur. Så något är det som har skett. Förhoppningsvis är det redan löst nu när jag rengjort värmeväxlaren. Bifogar en bild på motorn så ser ni hur den eftermonterade intercoolern sitter.
×
×
  • Skapa nytt...