Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

galetgambler

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    26
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om galetgambler

  • Placering
    Fänrik
  1. En intressant tanke.. men om båtägaren skiter fullständigt i sin båt, varför ska jag då lägga min tid för att sköta om den? Om du känner till att båtägaren missköter sin båt och du upprepade gånger ser den mer eller mindre vattenfylld så förstår jag din inställning, men... ...om du för första gången ser båten vattenfylld så går det troligen fortare för dig att ösa båten än att ta reda på om ägaren missköter sin båt eller om det är sjukdom eller olycksfall som är orsaken att ingen ser efter båten. Har man inte tid att göra något själv så kan man ju alltid ringa hamnkaptenen eller brandkåren (om det är en större båt som är på väg att sjunka). Det kan ju också vara så att båten tagit in vatten hastigt genom att ex.vis en ovanligt stora vågor sköljt in över akterspegeln. När vatten kommit in i båten så att den ligger lägre börjar normalstora vågor skölja in och båten sjunker rätt snabbt. En skrämmande tanke... Är det många som har samma inställning till att hjälpa andra som MaxSchmeling och galetgambler verkar ha? Mackey Personligen hjälper jag till betydligt mer än snittet men det var ju inte riktigt min fråga. Vi kan ju ta ett exempel, om jag inte sköter om mitt hus, är det då upp till grannarna att att göra det så det inte förfaller? Jag anser att man själv måste ta yttersta ansvar för sina saker, inte ge yttersta ansvar till alla andra.. I verkligheten är det sällsynt att någon hjälper till och när jag har sett någon i behov av hjälp, boxering m.m har otroligt många passerat dem innan jag kommit fram och hjälp till. Av erfarenhet är folk inte speciellt benägna att hjälpa till.. Så antingen är det lätt att säga i ett forum att det är klart man hjälper till, eller så har de få personer som hjälper till samlats på ett ställe i detta forum.. Kan ju finnas ett behov att ha en hamnvakt som går igenom hamnen och kontrollerar att båtarna flyter vilket blir tydligt i detta exempel. Tyvärr skulle väl det kosta pengar och ingen är väl beredd att betala för det.
  2. En intressant tanke.. men om båtägaren skiter fullständigt i sin båt, varför ska jag då lägga min tid för att sköta om den?
  3. Äntligen börjar bavaria göra båtar som är anpassade för oss i Norden. En enligt mig fin båt till ett relativt bra pris. Jag har tidigare strykt allt som heter bavaria, mycket tack vare katastrofala kapellösningar. Nu äntligen finns det en relativt snygg Coupé. Personligen skulle jag dock föredra Westline 360 ( http://www.westlineboats.se/Westline%20360%20S.Coupe.html ). Kostnaden för den båten är ca 2,6 miljoner, dvs ca 10 % dyrare. Men bavaria har blivit ett hot för de flesta märken, tror inte denna modell kommer försämra detta..
  4. Hej, Vi sålde i våras vår 30S och efter 3 somrar med 2 vuxna och 2 barn som legat ute i drygt 3 veckor utan problem så kan jag bara rekommendera båten . Vi hade en D6 330 i vår som toppade 38 knop tom och drygt 35 full lastad, kvaliten är mycket bra och i sjön är den helt outstanding, tyst och bränslesnål 1,4l distansen i 24 knop. det enda att tänka på är den låga badbryggan på Nimbus båtarna som ibland vid sjö och snabbt gasavslag kan ta in lite vatten i sittbrunnen. Nu har barnen blivit vuxit och vi skall byta till en större båt och jag hade gärna köpt en större Nimbus men då får det bli ett billigare märke då det är väl nackdelen med Nimbus och den fina kvalitén och utrustning...Priset. Hej! Intressant läsning! Får man fråga vad du tittar på istället när du söker efter en större? Kan tänka mig att det lätt blir lite vatten i sittbrunnen med en så pass låg badbrygga, ett plus dock för den annars mycket fina badbryggan på båten måste jag säga! Hastighet och förbrukning är i mina ögon imponerande på en 30-fortare! uppenbarligen ett bra skrov.
  5. Skulle kunna varit jag som skrev det inlägget. 31s är helt klart en fantastisk båt. Personligen skulle jag också föredra en begagnad nimbus framför en ny bavaria. Men hade bavaria haft en 28 HT skulle valet bli lite svårare. Gillar att nimbus säljs färdigutrustade vilket innebär att alla begagnade båtar är väl utrustade. (Gäller 06 och framåt, har inte koll på hur äldre modeller fungerade). När du kollat på dessa båtar, har du hittat någon båt som konkurrerar?
  6. Aquadoren har jag länge tyckt om, men på senare år har jag börjar ifrågasätta deras körsbär och lackning av detta. Tyvärr har inte 28c två kabiner utan två sovplatser är separata under durken. Någon som vet kvalité osv för Skorgens Sonic? Det är inget jag varit i kontakt med eller sett på mässor. Grandezzan anser jag är väldigt fin i linjerna. 27 kanske tyvärr något liten, men 31 är ju 4 fot större och borde vara ett alternativ. Någon med erfarenhet eller åsikter om Grandezza 31 oc?
  7. Jo, det är ju en av få båtar som är möjligt att köpa nya för under 1 miljon men som ändå är ca 30 fot. Windy är riktigt fina båtar enligt mig, ät lite synd att de endast levereras med dubbelmontage då jag ser singelmontage som ett bättre alternativ.
  8. Hej, lite fler frågor dök upp när jag läste ditt svar: Bavaria 28 sport tidigare 27 och nu 29 är relativt intressant båt. Synd att inte HT är ett altrnativ på mindre båtar hos tyskarna.. Vad fick dig mer att föredra bavarian? Hur har den varit att semestra i? Hade du med fler båtar i dina tankar när du köpte båt? Bädda i fören är ok, men då vill jag att det ska finnas en till sittgrupp i båten.
  9. Har du någon uppfattning om hur nimbus 30 s är i sjön? Har också hört att delta ska gå bra i sjön, men prioriterar nog inte köregenskaperna högst, men vill ju ändå kunna hålla en bra och bekväm marchfart. Men som du nämner är det nog bättre att 4 personer får plats. Är du ute efter en Nova S eftersom du tittat på dem en del eller är det en annan båt du föredrar? Sidewalk är ingen måste, kan vara med gång i mitten av fönsterrutan också. Jag hittar tyvärr inte så många båtar med HT/kabin som har den lösningen. Exempelvis nimbus äldre modeller, 28 coupé osv har tyvärr för smala skärndäck. Men är öppen för förslag på andra båtar jag missat. Blocket har ju tyvärr inte många bra sökfunktioner för att bredda sina vyer..
  10. Delta hade jag helt glömt av, ska kolla på detta. Tack! Någon mer med erfarenhet eller tips?
  11. Hej, Jag undrar om det finns någon med erfarenhet av Nimbus nova S modellerna (27/30/31 . Någon som ägt eller provkört som har något att säga om sjöegenskaperna? Eller någon med åsikt som sett/varit på båten? Vad gäller utrymmen tycker jag att dessa är goda med tanke på att det är 30-fotare. Hur är det för 4 personer att semestra 1-2 veckor i båten, någon som har erfarenhet? Om man har fastnat för konceptet att inte behöva balansera på skarndäck utan föredrar sidewalk alternativt ingång i fönsterrutan fram på båten. Finns det då någon båt som du anser vara bättre? Förslag på båt behöver uppfylla följande: -Max tio år -Toa -Kök uppe i båten -4 sovplatser två separata kabiner (ska alltså inte behöva bädda där man äter), -singel montage (helst disel) -Max 1 miljon i inköpspris Båten ska gärna vara av typen HT eller kabin för att göra båten mindre väderkänslig.
  12. Hej, För att svara hur en tvåtaktare ser ut illustrerar jag enklast via bilder, 4-takt: http://www.blocket.se/orebro/Yamaha_60_hk_2013_55166087.htm?ca=15&w=3 2-takt http://www.blocket.se/vasternorrland/Utombordsmotor_70_hk_55241732.htm?ca=15&w=3 Den är som du ser annorlunda i färg och form. Kan dock bli svårt att hitta nyare begagnad 150 hk då yamaha var ganska tidiga med att sluta sälja tvåtaktare. Jag tittade igenom deras utbud 2008 och då såldes inte 150 hk som tvåtaktare utan endast 4-taktare. Vill minnas att det runt 2005 såldes de sista 2-taktarna.
  13. Hej, Nordkapp är ett märke som säljs med tvåtakt. När din budget är 250k och dina krav att den ska vara helt ny och marcha över 30 knop samt att det ska vara en tvåtaktare finns det tyvärr inte många förslag. När du säger att ska marcha över 30 knop, är det en okej marchfart att ha 28-32 knop eller vill du snarare att marchfart ska vara 30-35 knop? Här är en båt som uppfyller några krav, beroende på hur du ser på farten. http://rodinsmarin.se/wp-content/uploads/2013/08/Nordkapp-550-Enduro.pdf Om du vill ha en båt med marchfart klart över 30 knop skulle denna båt kunna vara av intresse, men då springer priset iväg. http://www.blocket.se/stockholm/Goldfish_23_Tender__1_agare____2_ars_Garanti_53328904.htm?ca=15&w=3
  14. Hej! Blev lite fundersam och har själv en fråga. är det så att nimbus 27s faller då den inte har en stor soffa i aktern? Har du varit på en nimbus 27 nova s? Angående aquador, äldre än 05 är sämre kvalité då de tillverkades i balkan under några år. Men 2008 och uppåt är byggda i samma kvalité på samma varv. Kan vara någon facelift 2012 vill jag minnas att jag såg på båtmässan det året. Disel ger ett lägre och bekvämare ljud än bensinaren. För hög marchfart: bigger is better, dvs största diselmotorn (d4 med 260 hästar). Stor motor behöver inte heller varva lika kraftigt för en bekväm fart vilket leder till lägre ljudnivå.
  15. Lite förslag på båtar som gör 45 +.. http://www.blocket.se/stockholm/RIB_Unlimited_602_med_Mercury_Pro_Max_150_SS_55171146.htm?ca=15&w=3 http://www.blocket.se/goteborg/Stormway_F23__Hydrolift_F23__54625713.htm?ca=15&w=3 Exempelvis gör även yamarin och nordkapp styrpulpetare som gör 45 knop som begagnade bör kosta under 300 000. Se exempelvis yamarin 61cc och nordkapp 605 http://www.blocket.se/skaraborg/Nordkapp_605_Enduro__14_51124383.htm?ca=15&w=3 http://www.blocket.se/ostergotland/Yamarin_61_CC_Fabriksny_44764864.htm?ca=15&w=3
×
×
  • Skapa nytt...