Gå till innehåll
lördag 27 juni 2026

Mauf

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    6
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om Mauf

  • Placering
    Kadett

Mina båtar

  • Båtens namn
    Sealine SC35

Senaste Profilbesöken

541 profilvisningar
  1. Hade en D6:a (samma motor med längre) som jag lät byta växelwire på i förebyggande syfte. Det var tydligen mkt trångt men gick utan att flytta motorn. Minns inte att de behövde demontera drevet heller. Enda gången motorn flyttats var när bockhornet(avgasröken) skulle bytas, var ju bekymmer med läckagerisk. På de D4:or jag har nu så krånglade ena växlingsaktuatorn trots den bättre sorten av växlingsvajer så jag bytte båda aktuatorerna samt vajer till den tredje och bästa vajerversionen. Om jag inte minns fel är den dåliga vajern samt näst sämsta vajern brun respektive svart (eller tvärt om), och den senaste/bästa vit eller ljusgrå. Kostnaden för bytet var överraskande lågt, det var materialkostnaden som blev tung... /M
  2. Äger en Grandezza 31 OC och upplever skarndäck som likvärdiga andra nyare båtar i samma storlek och utförande. Akteröver har vi på kapellet låtit sy på en typ av grepplist eftersom det bara fanns ett grepp när man skall kliva ner på badbryggan. Fungerar utmärkt för våra tre barn och vi har aldrig upplevt skarndäcken som smala, har tom "mött" vår stora vovve och passerat utan att trilla i. Men bredare skarndäck finns säkerligen. Sängen i midkabinen är också likvärdig båtar med samma layout. Rymmer mig och frun jättebra men jag tvekar på att den är 1,6 m bred, förmodligen närmare 1,2 m även om jag upplever den som aningen bredare. Trivs fantastikt bra med båten och dess sociala rymliga ytor där man kan mötas, stå, sitta och ligga utan problem. Klart mkt rymligare än snarlika alternativ vi kikade på innan köpet. Har sedan dess tackat nej till flera intressenter som velat köpa... Bor i Luleå och har båten i varmgarage, ska troligen dit på lördag...
  3. Gällande den hydrauliska motorluckan på Grandezzan så går den att lyfta upp manuellt. Tack och lov!
  4. Tittade ganska länge på Bavaria 28 sport (gillar verkligen planlösningen och pris/"prestanda") innan det blev en begagnad Grandezza 31 OC. Och på den är det samma lösning med batterierna i motorutrymmet, har dock alltid båten i varmgarage och laddar batterierna ofta så jag har inte tänkt på det där med att koppla bort batterierna. Däremot har jag tänkt på att hydrualpumpen är monterad under u-soffan och tar man upp en inspektionslucka (som bör vara brandsäkrad) i ena stuven så får man bra åtkomst till pumpen. Känns dock mindre bra att man inte kan pumpa upp luckan manuellt. I övrigt är det mest bara njutbart med båten, speciellt när jag bytte från 90 L vattentank till 120 L och fick in den på samma ställe som orginal.
  5. Har en Grandezza 31 OC och älskar båten! Lyckad kombination av invändig rymd och snygg design. Vi som har barn gillar dessutom att det finns två soffgrupper och två kök. Känner dock inget jätteförtroende för den hydrualiska motorluckan, funderar på hur man skall bära sig åt om hydrualiken slutar fungera?
  6. Hade också varning för låg batterispänning på startbatteriet till min D6:a, trots rätt spänning på både batteri och startmotor. Efter stort engagemang av VP-servicetekniker så löste sig problemet med ny programvara.
×
×
  • Skapa nytt...