Jump to content
Monday 08 March 2021

Nightslime

Medlemmar
  • Content Count

    6
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About Nightslime

  • Rank
    Kadett

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Tack för ditt svar! Jag visste redan att signalen tas från laddsystemet på motorn, men det jag inte visste var att den var 12 polig. Men vart får man tag i en varvräknare i samma dimension som den jag länkade till som fungerar med min motor?
  2. Hej. Jag skulle vilja ha en varvräknare till min båt som har en Johnson 55 hk 2 cylindrig utombordsmotor från 1977. Det finns en originalsladd till ändamålet framdraget till gasreglaget så jag köpte en biltema (http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/Instrument/Varvraknare-2000028453/) men den visar alldeles för mycket varv när jag har den inställd på 2 Cylindrar. Ställer jag in mätaren på 8 cylindrar visar den mycket lägre varv men fortfarande för högt. Vad är problemet? Hur får man den att visa rätt? Jag har sökt med ljus och lykta efter en mätare som skall fungera till detta men lyckas inte att hitta någon, i alla fall inte som passar prisbilden och storleken. Jag vill inte ha en för stor mätare då det är en liten båt så biltemas passar bra på den punkten och priset känns bra med.
  3. Tack för info. Har dock lyckats att lösa problemet nu. Det var två av kablarna från statorn som var korskopplade (den gula och den gula med en grå linje på). Detta verkar trots allt konstigt då dessa kablar alltid har suttit likadant under min ägo. Men när jag upptäckte det och kopplade dom rätt så har det konstigt nog fungerat.
  4. Hej! Tack för svar, men har nog lyckas att lösa problemet. Har du en hel motor eller bara själv CDI-boxen?
  5. Hej. Jag har ett konstigt problem med min Johnson 55 hk från 1977. Den vägrar att starta med hjälp av startmotorn. Om jag använder snöret för att starta så startar den lätt och går bra. Jag har testat att kolla gnistan på stiften genom att montera bort stiften och hålla dom mot jord samtidigt som jag vrider på nyckeln och då blir det gnista på båda stiften, men om jag låter stiften sitta kvar i motorn så det blir komp och därmed något lägre varv och tar ett annat stift för att kolla gnistan så blir det ingen. Batteriet är fullt givetvis och jag har även testat att koppla på ström direkt från ett batteri till startmotorn men ingen skillnad, alltså startmotorn snurrar med till synes fullkomligt normalt varv, startmotorn är ok. Min egen teori är att det är något problem med Power Packen (CDI-boxen) men detta är väl inget vanligt symtom om det är så? Laddningen verkar fungera med för när jag har motorn igång så laddar den med 13,5V när batteriet redan är i princip fulladdat (ska det vara mer?). Jag har mätt upp triggern (givaren) som sitter under svänghjulet och den har 15 Ohm och det är ok enligt servicemanual som anger att värdet skall ligga mellan 10-20 Ohm. Jag har även mätt så den inte har någon kontakt med jord och det har den inte. Slutsatsen är alltså att den laddar som den skall, nyckelvredet är ok, startmotorn är ok, tändspolarna är ok (en är helt ny), triggern är ok, motorn går bra och är lättstartad med snöret. Så då kan jag inte komma på något annat än att det är något skumt med Power Packen (CDI-boxen)?? Har någon något annat förslag så tas det varmt emot Kanske någon har en sådan begagnad Power Pack att sälja till en vettig peng?
  6. Hej. Har fått ett erbjudande att köpa ett VP290A drev inklusive sköld och allt samt en Volvo Penta AQ271C (Cheva 350) med sötvattenkylning för 18.000:- (motor 3.000:- Drev 15.000:-. Är detta ett bra pris? Säljaren vet inget om funktionen på motorn då han aldrig har haft den igång samt att det saknas förgasare, generator, fördelare samt ett avgasknä. Drevet vet han heller inget om men det skall vara komplett. Han köpte nämligen en båt och bytte direkt till en dieselmotor och annat drev. Jag har dock tittat på motorn och när man kollar ner i motorn där fördelaren skall sitta så ser den väldigt ren och fin ut invändigt, även under oljelocken på ventilkåporna och i insuget där förgasaren skall sitta. Jag har idag en OMC 5.8l (Ford 351 Windsor) med ett OMC Cobra drev. Min fråga är om man kan byta mitt gamla OMC drev till VP-drevet och behålla OMC-skölden? Om man måste byta skölden, passar VP-skölden rakt av i akterspegeln eller måste man börja kapa och plasta? Går det att använda gasreglagen från OMC till VP-motor och drev? Passar motorn i samma fästen som min gamla OMC? Passar min Holleyförgasare samt generator på VP-motorn? Är det något annat att tänka på om man skulle göra ett sådant här byte av hela drivlinan? Tacksam för svar. /Rickard
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy