Gå till innehåll
onsdag 24 juni 2026

Tjallerik

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    6
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Tjallerik

  • Placering
    Kadett
  1. Pröva att dra fast den övre muttern försiktigt, obs försiktigt !! har du tur så minskar läckaget. Stäng ventillen först och vrid muttern medsols något och prova sedan att det går att öppna ventilen, upprepa tills det tätnar. Om muttern sitter fast så låt det vara tills du är på land och byt ventil.
  2. Det måste kännas otryggt att ha sådan (o)tätning i båten, kanske dags att byta till en säkrare typ?
  3. Det skall sitta låsringar vid packboxarna så att dessa inte skall kunna tryckas ut. När du byter boxar, tänk då på att vända den yttre rätt, trycksidan utåt, det är den sidan där fjädern sitter. Fjädern på denna skall vara rostfri och låsningen även den rostfri/brons
  4. Hej. Det sitter en yttre och en inre tätning i fettpackboxen. Om vatten tränger igenom är båda dessa dåliga och bör bytas. Använd ett bra vattenfast fett så klarar du förmodligen resten av säsongen men var uppmärksam, vrid smörjkoppen lite både före och efter färd. Kan tänka mig att man kan ta bort fettpackboxen i sjön om man kan täta utifrån runt propelleraxeln men vet inte om det är att rekomendera, det går ju åt dykare för ett sådant försök. Bättre att vänta tills båten är på land. Har själv bytt smörjkoppen mot slangnippel och en oljebehållare som fylls med 80-90 olja, detta har funkat bra under flera år nu och känns tryggare då det bara är att kolla så det finns olja i behållaren i stället för osäkerheten om man skruvat i tillräckligt med fett, som dessutom om det trycks ut i hyllsan förstör vattensmorda cutlesslager om man har sådant, vilket dom flesta har. Tjallerik
  5. Hej. Om packboxarna är gamla/slitna måste dom bytas. Läcker dom bara lite så klarar du dig nog ett tag, kolla bara att det verkligen är fett i fettpackboxen. När du har båten på land och ska byta packboxarna, se till att du får rostfri fjäder i den boxen som är på vattensidan och även låsringen där skall vara rostfri/brons. Tag också ur propelleraxeln och gör rent från fett i hyllsan så inte detta kommer in i det vattensmorda stävlagret om du har sådant, gummit i detta tål inte fett Tjallerik
  6. Hallå. Det låter som ett igensatt tomgångsmunstycke,eller att kanalen har blivit belagd. Ett vanligt problem på äldre förgasare som är bäst att ultraljudstvätta för att få bra resultat. En annan orsak kan vara att motorn tjyvluftar någonstans på sugsidan, den kan då börja gå bättre när suget ökar med varv ökningen. Tjallerik
×
×
  • Skapa nytt...