Gå till innehåll
söndag 28 juni 2026

Castwebb

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    270
  • Gick med

  • Besökte senast

Allt postat av Castwebb

  1. Ok, men hur kommer cheva in i bilden då? För det är vad jag har läst mig till ett cheva block
  2. Cylinder 1,3&5 på högra sidan framifrån sett 2,4&6 på vänster sida framifrån sett. Jag kan inte se så mycket mercruiser på denna motorn, jag kan läsa GM, OMC och Cobra inget annat hittar jag.
  3. Ok, med det kompvärdet som jag fick, tror ni jag behöver borra cylindrarna?
  4. Okej! Men hur skall jag göra för att få en så bra och effektivt motor som möjligt nu när jag ändå skall plocka isär hela motorn? Fortfarande så vill jag få svar på om ni har hållit på med motorer själva dvs. Plockat isär en motor etc. Eller om det är teoretiker som sitter och svarar på mina konstiga frågor och påståenden?
  5. Har du tänkt på att det är 4,3l om man kan plocka ur 368hk ur en 3,2l motor utan turbo skall man nog kunna plocka ut 250-300 ur en 4,3l. Är det någon av er här som har plockat isär en motor och renoverat den, portat, planar toppen större insug, en kamaxel med högre toppar etc? Är det teoretiker eller praktiker som skriver? Detta är inget påhopp bara intressant att veta erfarenheten i frågan.
  6. Nu är det ju så att jag ser detta som utbildning att renovera en motor, den kommer även att borras upp för större volym, plana toppen och byta förgasare så jag får ut ca: 250-300hk ur denna lilla motorn. Sötvattenskylning. Varför skulle det vara bättre än svalt havsvatten? För salets skull så att det inte erjar? Hur kyls sötvattnet ner om det är ett slutet system? Det gör inget om det tar tid, jag har 2 båtar till jag kan ut och köra med och när det kommer till pengar så ser jag det som utbildning och därför gör det inte så mycket om det kostar lite granna. Men vad skulle ni gissa att det skulle kosta med en totalrenovering? Då byts ramlager, kolv, ringar, ventiler, borrar cylindern (öd kolvar) planar toppen, nya packningar (topplock, grenrör, insug osv), ny rotor, fördelarlock, tändkablarna, stift, bränslepump, bränslefilter, oljefilter, olja, nya kylslangar, vattenpump mm.
  7. Kan du bifoga en länk på de verktyg man kan tänkas behöva då? Det mest nödvändiga på en totalrenovering är väl allt? Vad skulle ni uppskatta priset på totalrenovera motorn själv eller köpa ett redan färdig renoverat longblock?
  8. Jag har bestämt mig att jag skall renovera motorn till nästa säsong eftersom det är så mycket som är halvdant samt att jag ändå kommer att behöva byta kolv ringar så kan jag ändå ta resten lika väl. Är det någon som känner någon som kan borra och horna cylindrarna? Är det något speciellt man skall tänka på när man skall renovera själv? Vilka delar skall jag byta när jag renoverar? Kolvar, kolv ringar, ventiler, kamaxel, kamkedja mm? Är jätte tacksam för lista på det ni tycker jag borde byta ut och göra när jag ändå skall renovera hela motorn.
  9. Hej! Nu har jag mätt väderna i cylindrarna och detta är resultatet. Nr 1: 9,2bar Nr 2: 11,7bar Nr 3: 6,5bar Nr 4: 12bar Nr 5: 11,4bar Nr 6: 12bar
  10. Går det då att bara byta kolv ringar och köra på igen då för att bli av med röken?
  11. Hej! Nu har jag fått tag i fryspluggar och fick bytt dom, motorn kyler kanon bra och motorn går bra när den är på land utan motstånd ifrån vattnet. Och det verkar inte som om den har gått sönder inuti blocket. Tack för all hjälp till er alla. Jag har ett nytt problem nu som jag gjorde ett nytt inlägg på. Mvh Johan
  12. Hej jag fick startat min motor igår och den ryker kraftigt ur vevhusventilationen mest vit rök men även svag blårök. Har jag för dålig olja? Spjället i förgasaren gör att motorn vill dö, om jag håller emot så att spjället täcker inloppet till cylindern så vill den gå bättre. Jag måste även pumpa på bensinblåsan för att den inte skall dö. Vad kan det vara för fel? Är topplockspackningen kass? Bränslepumpen kass, oljan gammal och tunn med ev lite vatten i eftersom det ryker vitt? Jätte tacksam för svar. // Johan
  13. Det låter positivt, men hur vet jag om den är rostad eller frostad? Kan en sån plugg bara lossna eller hur fungerar det? Hur får man in en ny plugg på bästa sätt? Måste man göra rent i hålet? Vart kan man beställa pluggarna? Vart skall man kolla efter rost som man inte vill hitta? Jätte tack för alla svar.
  14. Hur lägger man in en bild? Så skall jag visa vilken det är. Mvh
  15. På denna bilden sitter det 2 guldiga pluggar och det är ett sånt hål där allt vatten kommer ut. Det är den 14:e bilden om man söker på: gm OMC 4,3l v6 1990 på Google. Detta med inombordare är helt nytt för mig.
  16. Men jag har ju sagt vart det läcker. Det är precis under det främre motorfästet ifrån ett hål som det finns ett likadant på andra sidan motorn. Vad är det för skillnad på sjövattenskylning och sötvattenskylning?
  17. Det är så att jag har köpt båten i lördags och han sa att motorn inte fungerade men jag fick köpt nya tändstift, gjort rent förgasaren, tömt bränsletanken, bränslefiltret och lagt om tändkablarna så fick jag tillslut igång den men då kom allt vatten genom hålet där främre motorfästet sitter på vänster sida om motorn om man står och kollar akter ut. Hur kan det komma ut vatten där om det skulle vara en trasig packning eller hål i limpan? Det är bara där det kommer ut. // Johan
  18. Hej! Jag har en GM/OMC 4,3l V6 som läcker vatten inne i båten. När jag har på en spolmuff på drevet och skall köra motorn på land så kommer det vatten nedanför limpan på vänster sida precis där vibrationskudden sitter. Varför kommer det ut där och inte vid propellern. Jätte tacksam för svar // Johan
  19. Jag skall testa detta. Vriderman förgasarna till noll och sedan vrider upp dem tills att man får ett bra gomgångsvarv? Vad är ett bra varv på tomgången för denna 115hk 2-takt?
  20. Jag vet inte hur det är med diesel men som all bränsle så är det ju en förbrukningsvara, jag körde med ca:3år gammal bensin i min båt utan några problem. men men det är nog bättre att experterna här på forumet hjälper dig.!!
  21. Tja! Jag har en Johnson 115hk ifrån 1984, det är en V4 2-takt. motorn startar lätt och går fint när den väl går, men när jag så sent som igår skulle backa ut båten ur platsen och sedan lägga i framåtväxeln så dog den. jag försökte starta motorn i ca 2min utan resultat därefter så fick jag lossat motorkåpan och ge fullgas på förgasaren å då kom den igång. vad kan detta bero på? och räcker det ev med att bara höja tomgången lite? Mvh Johan
  22. Snyggt! lite jobbigt att bilden blevb upp å ner bara haha!!
×
×
  • Skapa nytt...