Gå till innehåll
lördag 27 juni 2026

tobbo166

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    399
  • Gick med

  • Besökte senast

Allt postat av tobbo166

  1. Kopplat på batteriladdare till elcentralen min CTEK zafir 90 som har några år på nacken är rate:ad 3,3 A så inga fantastiska strömmar. Har ett spänningsfall på 0,06 V till batterierna. Kan man väl leva med? Den lyser stadigt orange. Den är anpassad till max 90 Ah står det och laddar med 14,4 V. Man kan även välja kallt läge då laddar den med 14,7 V men det är väl dumt när det är sommar? Förbrukningsbatterierna är på 150 Ah är det ett problem?
  2. Mätte startbatteriet som vilat några timmar: 12,71 V. Mätte förbrukningsbatterierna x 2 st parallellkopplade: 12,40 V efter lite solcell men även vilat ett tag, solcellen var ganska skuggad och gav bara 1,5 A nånting. Startar motorn. Mittlampan lyser rött som vanligt. Lyser alltid rött när växelströmmen är på men tror den slocknade efter senaste tidens händelser. Herrens vägar är outgrundliga. Lite oklart. Startbatteri under motorgång: 12,45 V Förbrukningsbatteri under motorgång: 12,26 V Stabilt så under minst 40 min. Nån som vågar sig på en teori?! Kan nämnas att dynastarten laddar dåligt på tomgång och bryr mig inte heller. Kan switcha så solcellen laddar startbatteriet och det är problemfritt, ligger oftast på +12,7 V. Det är förbrukningssidan som gör mig fundersam.
  3. 1,8 A tjuvström. Tog bort och satte dit en kabel på växelströmsgenerstorn på samma plats. Tjuvström borta. Visst är båtel fantastiskt. Mirakel sker inte bara i Bibeln och dylikt... Jag har ingen vettig kopplingsplint i elcentralen att sätta dit CTEK krokodilklämmorna på. Batterierna är o förpiken under där barnen sover så funkar inte. Men borde kunna sätta på minus resp plus kopplingsplintat väl? Är det dimensionerat för det tro? Ska ju vara enkelt handhavande också.
  4. Räcker det med B+? Minus är Kopplingsplint - tar jag bort feta kabeln där funkar ingenting, den jordar alla lampor mm!
  5. Vi bypass-kopplade Martec. Tog bort termostaten. Motorn är nu sjövattenkyld! Funkar!!! Kvarstår bara problemet med att något drar ström från förbrukningskretsen och det är misstänkt växelströmsgeneratorn. Den laddar inte! Men vi klarar oss med solceller, vi har rejält positiv energibalans mha solcellerna och en modern kompressor som endast drar 0,6 A i genomsnitt. Orkar inte tänka på vad som händer om det blir molnigt. Har med CTEK laddare så får väl hitta landström nånstans. Sjövattenkylningen fixar vi i höst. Hoppas ni verkligen man kan dra bort B+ på växelströmsgeneratorn (om jag fattar vilken sladd det är!) och köra motorn ändå. Eller ska man byta dioderna inne i generatorn? Lätt? Hur kan den ha skadats? Kan det vara för att solcellerna matar batterierna och den gamla växelströmsgeneratorn inte gillar 14,4 V bakvägen? Vilket den får så fort förbrukningshuvudströmbrytaren är på. Men stoppar inte dioderna i den bakströmmen? Och den får ju alltid batterispänning mot sig när förbrukningshuvudströmbrytaren är på! Var jag tydlig - menar att den kanske tål 12,7 V bakvägen men inte 14,4 reglerad solcellsström?
  6. Nr 13 i diagrammet: https://docs.google.com/file/d/0Byb-0zc-Apk8dVNNNXpDQ2tpamM/edit?usp=docslist_api Kan jag ta bort B+ och köra motorn?!
  7. Har du några förslag på hur man hänger på 5 hk utan fäste?! Vi försöker nu koppla förbi sötvattenskylningen. Fixa den efter upptagningen. Om det kommer ut sjövatten i avgaserna så kan vi väl segla vidare. Kvarstår då problemet med växelströmsgeneratorn, att den blir varm. Står att om man ej sätter på huvudströmbrytaren för förbrukningssidan när man startar motorn kommer omedelbart dioderna i växelströmsgeneratorn att gå sönder. Det har vi inte gjort. Men varför blir den varm när vi sätter på huvudströmbrytaren för förbrukningskretsen? Känns som vi måste lösa detta också. Vi har bra med solceller så klarar oss utan växelströmsgenerator, men kan man köra motorn då?
  8. De har motorfäste också. Kan jag ta valfri motor på blocket? Finns med mer hk för billigare penning?!
  9. Måste vara kort eller lång rigg? Oxelösunds båt och motor vill sälja en beg 2-takt Yamaha 5 hk för 8000 kr. Verkar dyrt och för lite hästkrafter? Tillkommer motorfäste och frågan om jag kan montera med båten i vattnet? Ska det inte vara epoxy och grejor?
  10. Frun kollar era tips medan jag försöker hitta utombordare i trakten. Slog av huvudströmbrytaren för förbrukning och växelströmsgeneratorn svalnade! Satte kylen direkt på batterierna så länge så maten ej förstörs. 70 W solceller laddar ju dem just nu, uppe på 12,45 V nu. Hoppas de inte pajade i natt/igår.
  11. Hej! Ballad med Volvo Penta MD6A och original separerade strömkretsar för start- resp. förbrukningskretsar. Motorn har Dynastart som är både startmotor och generator och växelströmsgenerator för förbrukningsbatterierna, dvs två generatorer. Brukar mötas av misstro men det är en unik lösning som är original på Ballad, ofta modifierad av ägare i efterhand. Har ofta fått kommentaren att det kommer för lite kylvatten ur avgasröret i aktern. Ingermar på S:t Anna Marin gav dock klartecken då han tittade på motorn i våras och en annan Balladägare sa att "jag får alltid den kommentaren, det ska vara så". Det gick nån slags jordkabel från fästet för första bränslefiltret till nånstans på Dynastarten, denna minns inte jag var den satt Dynastarten och var tvungen att flytta det till en annan punkt på motorn, tog i närheten vid första filtret, den hade gått av och lossnat i kabelskon på detta filter. Nu hänger den lös i den änden som satt på Dynastarten. Ingemar hade ingen kommentar på det och då han åtgärdat en elgrej så startar motorn o så, så hoppas det är mindre viktigt. Tror inte det har med vad som har hänt att göra men vill nämna allt. Jag fäste upp den i lösa änden så den inte ligger emot, och har skyddat fria änden. Motorn har eftermonterad sötvattenskylning Martec. Lite bakgrund. Följande har hänt: Gick från Nordanskog marina i Arkösund efter att ha fyllt vattentankarna. Ser att motorns arbetstemperatur passerar 80 grader. Vid 90 grader passerade drar jag av lite, går sedan knappt 4,5 knop och då sjunker den till strax under 90 grader så vi kör så ett tag. Letar febrilt i dokumentationen utan att hitta något men har för mig jag läst nånstans att arbetstemperaturen ska vara 70 grader för sjövattenkyld och 80 grader för sötvattenskyld? Vi hissar segel och passerar Bråviken, blåser rätt bra och vi gör över 6 knop på kryss, ganska grov sjögång som sig bör i dessa farvatten. När vi närmar oss Oxelösund tar vi ner seglen och startar motorn. Den rusar snabbt upp till 110 grader så vi slår av och hissar segel igen. Seglar in i gästhamnen utan motor och lyckas lägga till med lite hjälp. Vi noterade vid båda tillfällena vi körde motorn att det läcker ur slangen sitter ovanpå nåt slags expansionskärl där Martec sitter. Det har gått åt några liter kylvatten om man tittar i expansionskärlet i styrbords stuvfack i sittbrunnen. När jag slog på tandningen några minuter efter vi hissat seglen var arbetstemperatur 120 grader. Tar lång tid för motorn att svalna. När det väl skett startar jag och tittar där bak, verkar inte komma något kylvatten ur avgasröret. Det är torrt runt impellern! Massor av vattren under motorn, men kan vara regnvatten då båten stått oanvänd några veckor. Tidigare kollar har inte visar att det läcker nånstans (fast det gör det ju nu med det där kompressionskärlet). Frun är iväg till de två varven och bönar och ber att få hjälp men ser mörkt ut då de har väntetider på veckor (ringde ena igår: Oxelösunds båtvarv). Nånting kan vara lurt med elen också. Har tidigare varit ute en helg och så med mindre sol än nu och haft en positiv energibalans med solcell 50 W och förbrukningsbatterierna. Typ fulladdade hela tidenI morse var det 12,2 V och inte särskilt kallt i kylskåpet. Det här är nya grejor som funkat klockrent! Kan det ha att göra med att växelströmsgeneratorn fortfarande är varm efter hela natten och så? Dvs att den har pajat, och är nu en kortis som belastar förbrukningsbatterierna?! Har stängt av båda kretsarna med huvudströmbrytarna nu (kylskåp av då, sitter efter huvudbrytaren) för att se om växelströmsgeneratorn svalnar. Just gett oss iväg på en längre semestersegling, med mål Stockholms skärgård, tänkte vara ute 3-4 veckor. Detta är dag 2. Tankarna går i banor som: om man köper en billig tvåtaktare a 8 hk och hänger på? Måste det vara lång rigg i så fall och hur fäster man den lämpligast? Ingen som vill köpa båten annars? Har lagt ner all ledig tid i vintras på denna båt (ny el, massor av fix osv), lite less på den. Säkert nåt simpelt med motorn för den som är intresserad. Jag är mer seglingsintresserad. Motorn ska bara gå och det är en säkerhetsrisk (ute med tre småbarn) med detta eviga motorstrul! Den är renoverad på 90-talet. Hej! Ballad med Volvo Penta MD6A och original separerade strömkretsar för start- resp. förbrukningskretsar. Motorn har Dynastart som är både startmotor och generator och växelströmsgenerator för förbrukningsbatterierna, dvs två generatorer. Brukar mötas av misstro men det är en unik lösning som är original på Ballad, ofta modifierad av ägare i efterhand. Har ofta fått kommentaren att det kommer för lite kylvatten ur avgasröret i aktern. Ingermar på S:t Anna Marin gav dock klartecken då han tittade på motorn i våras och en annan Balladägare sa att "jag får alltid den kommentaren, det ska vara så". Det gick nån slags jordkabel från fästet för första bränslefiltret till nånstans på Dynastarten, denna minns inte jag var den satt Dynastarten och var tvungen att flytta det till en annan punkt på motorn, tog i närheten vid första filtret, den hade gått av och lossnat i kabelskon på detta filter. Nu hänger den lös i den änden som satt på Dynastarten. Ingemar hade ingen kommentar på det och då han åtgärdat en elgrej så startar motorn o så, så hoppas det är mindre viktigt. Tror inte det har med vad som har hänt att göra men vill nämna allt. Jag fäste upp den i lösa änden så den inte ligger emot, och har skyddat fria änden. Motorn har eftermonterad sötvattenskylning Martec. Lite bakgrund. Följande har hänt: Gick från Nordanskog marina i Arkösund efter att ha fyllt vattentankarna. Ser att motorns arbetstemperatur passerar 80 grader. Vid 90 grader passerade drar jag av lite, går sedan knappt 4,5 knop och då sjunker den till strax under 90 grader så vi kör så ett tag. Letar febrilt i dokumentationen utan att hitta något men har för mig jag läst nånstans att arbetstemperaturen ska vara 70 grader för sjövattenkyld och 80 grader för sötvattenskyld? Vi hissar segel och passerar Bråviken, blåser rätt bra och vi gör över 6 knop på kryss, ganska grov sjögång som sig bör i dessa farvatten. När vi närmar oss Oxelösund tar vi ner seglen och startar motorn. Den rusar snabbt upp till 110 grader så vi slår av och hissar segel igen. Seglar in i gästhamnen utan motor och lyckas lägga till med lite hjälp. Vi noterade vid båda tillfällena vi körde motorn att det läcker ur slangen sitter ovanpå nåt slags expansionskärl där Martec sitter. Det har gått åt några liter kylvatten om man tittar i expansionskärlet i styrbords stuvfack i sittbrunnen. Tar lång tid för motorn att svalna. När det väl skett startar jag och tittar där bak, verkar inte komma något kylvatten ur avgasröret. Det är torrt runt impellern! Massor av vattren under motorn, men kan vara regnvatten då båten stått oanvänd några veckor. Tidigare kollar har inte visar att det läcker nånstans (fast det gör det ju nu med det där kompressionskärlet). Frun är iväg till de två varven och bönor och ber att få hjälp men ser mörkt ut då de har väntetider på veckor (ringde ena igår: Oxelösunds båtvarv). Nånting kan vara lurt med elen också. Har tidigare varit ute en helg och så med mindre sol än nu och haft en positiv energibalans med solcell 50 W och förbrukningsbatterierna, typ fulladdade fast kylskåp igång och då startade vi inte motorn alls, bryggseglade en helg. I morse var det 12,2 V och inte särskilt kallt i kylskåpet. Det här är nya grejor som funkat klockrent! Kan det ha att göra med att växelströmsgeneratorn fortfarande är varm efter hela natten och så? Dvs att den har pajat, och är nu en kortis som belastar förbrukningsbatterierna?! Har stängt av båda kretsarna med huvudströmbrytarna nu (kylskåp av då, sitter efter huvudbrytaren) för att se om växelströmsgeneratorn svalnar. Just gett oss iväg på en längre semestersegling, med mål Stockholms skärgård, tänkte vara ute 3-4 veckor. Detta är dag 2. Tankarna går i banor som: om man köper en billig tvåtaktare a 8 hk och hänger på? Måste det vara lång rigg i så fall och hur fäster man den lämpligast? Ingen som vill köpa båten annars? Har lagt ner all ledig tid i vintras på denna båt (ny el, massor av fix osv), lite less på den. Säkert nåt simpelt med motorn för den som är intresserad. Jag är mer seglingsintresserad. Motorn ska bara gå och det är en säkerhetsrisk (ute med tre småbarn) med detta eviga motorstrul! Den är renoverad på 90-talet. Frun tillbaka: vi får INTE hjälp av varven. Får försöka segla tillbaka till hemmahamn utan motor idag då om vi inte löser problemet nu på förmiddagen då.
  12. En båt som kommer hem - köper det om det är gediget och inte sprickor och bölders och annat. Så en besiktningsman går helt klart åt. Folk är inte ärliga om sina grundstötningar tyvärr. Colin Archer som sagt. Hade träfolka förut. Mindre underhåll på den än Balladen så det är inte som jag ser det nån sanning att det är enklare att vårrusta en plastbåt. Skitmaterial egentligen.
  13. Kan man få lite tips, Hur är denna båt? Hur gör man med upptagning, tittade på en som väger 31 ton! Kan man ha en sån här i en vanlig båtklubb i Sverige? Gärna även hjälp med specifika annonser, tex: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=49376480&searchclickthrough=true http://www.boatshop24.com/se/colin-archer-ketch-46/segelbat/474664 Vi siktar på inköp om tre år och ARC med hela familjen om fem år. Prisklass 500000 kr långfärdsrustad eller billigare om det måste göras, helst inte hela jobbet själva, utan delvis gjort. Hoppet står till att båtmarknaden dyker ännu mer. En Colin Archer är väl bara segla iväg med, inte så mycket långfärdsrustning behövs? Gärna tips på andra lika robusta stål- eller plastbåtar. Tre barn och två vuxna ska få plats.
  14. Colin Archer. Så himla cool. Nu ska jag börja söka på blocket. Vad har den för gz tal?
  15. Kikar på era tips nu. Hittade: http://www.scanboat.com/se/BoatSaleGallery.asp?strSagsNr=14003368&nImageIndex=10 Snygg ju! Finns det några nackdelar med att den är så gammal och smal? Vad behöver jag antagligen fixa till innan ARC och vad kan det kosta ungefär? Pga tre småbarn med så håller jag med Eilean om det mesta säkerhet före fart tex. Contessa 35? Men hur är det med gamla båtar egentligen!? Farliga?
  16. Lite sugen denna http://www.batagent.se/1723 Allegro 33 är nog vettig om man plöjer ner 100000-200000 kr på att fräscha upp och långfärdsrusta den men den har inte ratt. Vill ha ratt på nästa båt, helst. Dehler verkar vettiga? Kanske 36 fotaren så man får ratt. Men gillade priset på 34-fotaren... Hittar jag en Dehler 36 för det priset så sålt jag till. Stålbåt då? Plast är ju inte så vattentätt och styvt som man kan önska.
  17. Tänker köpa långfärdsbåten om tre år ca. Idealiskt skulle vi vilja ha en 36-fotare med akterruff som man kan gå in i utan att gå ut via sittbrunnen. Läste: http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Kosterbåt First, benetteau m.fl. känns inte aktuella utan hellre typ Allegro 33. Rejäl båt. Men de där kosterbåtarna må vara ack så bra men de är gamla. Läser f.n. Beth Leonards bok "The Voyager's Handbook". Ett par saker hon trycker på är att man ska inte köpa för gammal båt, och hon ger exempel på vad hon anser ska åtgärdas: "båt äldre än 20 år - byt hela riggen". Så om man köper en Allegro 33 får man byta ut allt typ. Lite jobbigt. Hon verkar inne på samma linje som någon ovan dvs att tävlingsbåtarna inte är styva/starka nog i oväder. Letar även checklista för vad exakt man ska göra när man långfärdsrustar en båt, håller på att lära mig vad man ska göra. Nån som har tips, har precis börjat googla men inte hittat så mycket. Idealiskt skulle jag vilja köpa en långfärdsrustad båt som ej utfört världsomseglingen, tex pga skilsmässa eller dylikt. Slippa stora delar av långfärdsrustandet vore bra i mitt fall. Stämmer det att man bör passa sig för båtar som gjort världsomseglingen? Sägs vara mycket slitna?
  18. Monterade ihop en sista gång och det håller trycket i båda brännarna och efter jag drog åt hårt läckte det ej mer under vänster brännare. Men, små läckage lite här och där i olika lödningar i brännarna, upptäckte när jag startade det. Det här köket var i mycket dåligt skick. Så bortkastad möda. Nån som vill ha det till reservdelar, skicka ett pm i så fall? Nu beställt Origo 3000. Verkar ha liknande mått. Funkar gyroupphängningen då kanske? Jag beställde ju viktstång från fogas. Kanske passar eller så kan man anpassa origo 3000?
  19. Tack Arne. Gjorde ett misstag som gav mig på det här köket. Skulle förpassats till returpunktens metallcontainer. Fick ny spindel idag. Törs jag sätta dit den. Känns som 1% chans att lyckas. Ursäkt om pessimist men all fotogen hade läckt ut på matsalsbordet i morse. Blött på kopplingen på undersidan av vänster brännare. Men det är väl de delar jag fått hoppas jag, det jag inte visste var de går till. Demonterade den högra brännaren igen, den som inte läckte efter montering för att sätta dit konen i hålet under plåten (i röret på undersidan) och veken så jag slipper skära i den. Sagt och gjort. Svor fem minuter över svårigheten att få i en icke-original låspinne för vredet. Ser inte rensnålen när jag vrider till läge clean. Lossade munstycket. Rensnålens nål av. Har de två gamla svarta kvar. Allt jag nu gör måste gå rätt. Inte minsta utrymme för misstag. Det här är inga kök för Svenssons. Skulle köpt Origo 3000. Åker väl på det snart. Optimus 930 - påsen krympte som den ska nu, funkar klockrent! Kul att nåt funkar. Wallas 2000 är trasig, inlämnad på verkstad. Värsta är att förra och enda tidigare ägaren fick valet eberspächer eller Wallas. Hade han valt Eberspächer så hade delat tank med inombordaren, dvs Diesel!! Ungefär 100000 gånger vettigare. Primus n:o 96. Fick det att funka igår när jag tog bort sot i brännaren, delen som ser ut som ett läppstift. Brann med gul eldkudde ovanpå och var hela tiden nära att övergå till att spruta eld. Tryckte då upp metallnätet inuti lite. Blev bättre men inte perfekt. Spottar och fräser lite. Testar i morse, bara eldsflammor och rinnande fotogen. Ger upp nu. Gammalt skrot.
  20. ArneRadar (eller nån annan) kanske har nån teori om köket?
  21. Vad är det för forum, skulle redigera och lägga till bildlänkar men fick "du har inte tillstånd att göra detta!?" Mysko. Här är bildlänkarna: https://drive.google.com/folderview?id=0Byb-0zc-Apk8TVBiQXpjckUyMHM&usp=sharing Bild 8-9 har med stormlyktan Optimus 930 att göra. Skrev en hel del om det i förra stycket men det försvann nu när jag blev vägrad att redigera trots inloggad (skrev första delen på iPad, nästa på min bärbara PC). Stormlyktan är rolig men påsen började brinna när jag förvärmde och hört den är av asbest? Jag tog en gammal påse jag hittade i båten, anno 1960 eller så (förra ägaren = enda ägaren = 85 år). Kanske åldersutmattning eller nåt?! Ska man snöra fast runt övre delen som i bild 8? God afton
  22. Monterade fogas servicesats på högra brännaren idag. Pumpade 40 slag, tätt där men sprutade fotogen i vänstra brännaren. Spenderat 1400 kr på reservdelar. Borde köpt spritkök Origo 3000 på skruvat.se a 1295 kr. Men om jag nu fått till högra brännaren så måste väl vänstra gå att få till?! Högra brännaren monterade jag loss och bytte packning under. Konen under saknas! Finns på vänstra. Fick med i servicesatsen från fogas. Ska jag sätta dit? Är ju kon på kon. Vänstra brännaren - kugghjulen på nya spindeln blev deformerade när jag monterade nya rensnålen. Borde vara därför det spuitar fotogen när jag pumpar tryck. Testade med gamla spindeln och gammal rensnål, svårare att lyckas få ner än den högra brännaren. Lyckades på femte försöket med originalgrejorna. Sprutar ändå fotogen! Fel på själva brännaren? Nån som har en på lager, antar det kostar skjortan på fogas. Förstår nu varför fotogenkök inte säljs längre. Skämt åsido. Om jag fick det funka på högra brännaren finns det väl hopp. Fogas skickade med lite andra o-ringar och nåt munstycke som verkar sitta (enligt deras sprängskiss) närmare tanken. Kan väl omöjligt ha med mina problem att göra, dvs onödigt att byta? Det läckte verkligen bara ur vänster munstycke, ingen annanstans. Ska posta länkar till bilder strax. Tacksam för hjälp! Värt att fixa? Redan spenderat mer än en nytt origo 3000 kök så det hoppas jag! Får jag ut några säsonger på köket är jag nöjd.
  23. Köpte förvärmningsvekar, runda. Och massa andra reservdelar, servicesats mm, ska byta allt möjligt återkommer med resultat. Hur mycket ska jag fylla nu när jag har vekar? Optimus 930 funkar klockrent nu! Bytte lädret och smörjde det med mineralmotorolja.
  24. Kul med alla svaren. Fick även med ett sånt Optimus n:o 96 som på bilden ovan när vi köpte segelbåten i vintras. Första gången gick det bra att elda i det, sen har det gått illa. Jag har beställt reservdelar till Optimus 930 stormlykta och N:o 96 på fogas, ska byta läder mm. Dessa två kök, förklarade den trevlige representaten på fogas på telefon - ska man ha öppen luftskruv på när man förvärmer, när T-röden börjar ta slut ska man stänga luftskruven och pumpa ganska mycket så ska de komma igång. Vi får hoppas de beter sig städat när jag meckat med dem. Över till 2-lågiga fotogenköket. Vore bra att få i ordning på det eller inhandla alternativ innan nästa helg då vi ska ut och segla då. Finns ingen luftskruv att vrida på och ska inte behövas sa representaten. Han sa att man kan pumpa innan eller under tiden man förvärmer. Minns inte hur mycket, men 10-20 tag ganska hårt (ända in och ut snabbt) har jag för mig? Jag var inne på gammalt bränsle men era svar har fått mig att tänka om. Det brinner nere under brännarna ibland, så nåt läckage helt klart. Jag har dragit åt och rengjort brännare osv. När jag förvärmt ordentligt (häller 5 gånger med T-sprit kannan, känns som jag förvärmer för mycket snarare, och hur kan köket då anses vara snabbt för övrigt?), brukar det i slutet, när det börjar bubbla i T-röden, flamma våldsamt, tror det blir övertryck och läcker upp fotogen som brinner oförgasad. När man sakta vrider på gasen slår det upp halvmeterhöga lågor, inte alltid, men ibland. Det går inte heller köra på max när man väl fått den blåa väsande lågan (fast det är alltid lite gult också, ovanför), drar man på mot max så blir det otäcka lågor. Otäckt kök. Taket är svart och sotigt ovanför. Man kan inte ha gardiner där heller. Frun vill slänga ut köket för gott. Gasol - hade kunnat funka om vi hade haft en särskild lucka, avskiljd från ruffen, man brukar väl ha det i en förlig lucka. Men det är en Albin Ballad, saknar det stuvfacket. Och det är verkligen sista alternativet. Omnifuel då? Dieselkök?! Bensinkök? Livsfarliga? Vill inte ha bensin ombord förresten, glad att vi har en dieselinombordare. Vi har ju dieselmotor och fotogenvärmare Wallas 2000. Jobbigt med för många olika bränslen. Hade Origo t-spritskök i förra båten. Funkar väl men jobbigt med T-sprit då det går åt mycket, dvs blir dyrt i längden, och dunstar bort. Fotogen verkar mera drygt/billgare? Haken med fotogenköket är att jag inte hittar nån beteckning på det. Jag skulle gärna lämna in det till nån expert, kan vara värt de extra slantarna det kostar. Får väl kolla med Alvar båtar här i Norrköping. Om ingen har nåt tips på nån som sysslar primärt med fotogenkök? De reparerar ju båtar i första hand såvitt jag vet, även om de har bra koll på det mesta. Lite bilder. Upphängningen förstår jag mig inte på, om man vill att det ska röra sig med vågorna så hänger det ju inte vågrätt, snarare 30 grader så vi ställde det plant i lådan. Men vore bra att få denna funktion att fungera! Fast vore väl bättre om det rörde sig både i x och y-led? Själva köket: https://drive.google.com/file/d/0Byb-0zc-Apk8UlBnNWJUS3E5SFE/edit?usp=sharing Sned upphängning: https://drive.google.com/file/d/0Byb-0zc-Apk8ekM1bW1EWTJDaEE/edit?usp=sharing Gav upp och ställde i botten på lådan: https://drive.google.com/file/d/0Byb-0zc-Apk8VWR6dWgxcUlMbzQ/edit?usp=sharing Mailade med fogas, tror jag har detta kök: http://www.fogas.se/rwdx/files//55-155t1os.jpg Men kan vara typ 1 eller 2 också. Köket är inte i nyskick, kan tänka mig att hellre köpa ett fungerande beg än att skruva vidare på mitt. Kan det vara dåliga packningar i bränslerören? En annan ide vore att köpa nåt från Kina på eBay? Fotogenkök är ju populära i Asien och så, tydligen vanliga i slummen tex.
×
×
  • Skapa nytt...