Jump to content
Thursday 03 December 2020

pogona

Medlemmar
  • Content Count

    12
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

2 Neutral

About pogona

  • Rank
    Kadett

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. https://torqeedo.se/products/product/cruise-fixed-pod/ En annan installation som helt klart ser intressant ut är den här! Jag hade helt missat att torqeedo hade utvecklat en pod-motor, nu finns det också en hel del tillverkare som gör motsvarande billigare motorer, men vad tror folket om en sån här? Den ser onekligen enkel att installera ut. Nackdelen är väl att det gäller att båten har en modernare undervattenskropp för att kunna installeras(Långkölat går bort?) OBS för att priset ska kunna vara någorlunda konkurrenskraftigt så får man utgår från 4.0 versionen, vilket gör att man inte har någon "extrakraft" att tala om.
  2. Sedär! Det börjar helt klart bli billigare än för ett par år sen! Med tanke på hur de flesta i Sverige använder sina segelbåtar så känns det som att en elektriskmotor, med en liten batteribank + ett litet elverk för nöd/om man behöver gå för motor en hel dag borde vara högaktuellt vid ett motorbyte! Som vanligt så är det troligtvis skepsisen till ny teknik(Och att de flesta båtägare är i det äldre spannet? 😉 ) Som gör att man går på det trygga alternativet diesel. För handen på hjärtat, hur ofta går du för motor en hel dag- Om du har en segelbåt? Både jag och Dava har ju visat att små trollingmotorer uppenbart fungerar på mindre segelbåtar, även i praktiken. Trots att standard rekommendationen av det "gamla gardet" brukar vara 4-9,9 hk hängande på akterspegeln för att ha lite extra kräm vid behov.
  3. Vad är det för elmotorer på 10 kW du har hittat som är prisvärda och med gott renommé? Jag letar också båt i 35 fots klassen och skulle inte backa för att köpa en utan motor/med originalmotor(bara priset avspeglas så klart...) för att sedan konvertera till eldrift och anpassa min segling efter det. Oz marine, nuvarande greenstar marine skall väl ha ca 60 000 för ett paket utan batterier. finns det några skapligt kompletta paket ute i marknaden? All info mottages tacksamt!
  4. Hehe, Jo kork alternativet finns ju också, däremot gillar jag varken utseendet eller känslan av korken jag sett. Nu blir det inte ett problem på just den här båten, då den blev såld innan jag hade möjlighet att åka ner och titta på den. tyvärr, men då kan ju åtminstone båtletandet fortsätta....... För de som är på gång att köpa båt så uppstår det en hel del fyndlägen just nu(tack vare Corona?) då många försöker sälja sina båtar, men möjligheterna att röra sig fritt är kraftigt begränsade. Det gör ju som i mitt fall också att jag missade möjligheten att kika på båten... Men det går fler tåg så att säga
  5. I somras köpte jag en 54lbs Watersanke till farsans segelbåt(Campus 6,3) då jag tröttnade på den lilla bensindrivna hondan. Campusen är en liten lätt båt, och vi använde den bara för nöjessegling i närområdet och seglade enbart när det var bra väder. In och ut ur hamn är en elmotor helt förträfflig, tyst, startar utan att du behöver rycka i ett snöre, kraften kommer med en gång osv. På en mindre båt skulle jag absolut överväga en elutombordare då det är en billig och enkel lösning. Kompletterat med en någorlunda stor batteribank och solceller så tycker jag till och med att lösningen är utmärkt. Själva hade vi ett 20 ah litiumbatteri som vi tog hem och laddade, hade jag gjort om det igen på den båten(såld) så hade jag skaffat ett lite större batteri och monterat en solcell.
  6. Ja, att ta hjälp av ett varv för att lägga om ett teakdäck på en sådan här båt är absolut inte aktuellt för mig. Skillnad om man hittat båten "som man ska ha för livet", då hade det varit en annan femma Fördelen med najaden är att det åtminstone är dynacell och inte balsa som distansmaterial, så om man bara kan torka det, så är det åtminstone inte ruttet om det skulle gått fukt i däcket. Haha japp, tid och tumme mitt i handen har man, men ger man sig bara fasen på att det ska gå så brukar man kunna lära sig vad som helst... Bra tips om att kika på tanken om det blir att åka ner och kika på den dock! Ja, de har sina fördelar de där gamla båtarna, det är synd att du måste upp så mycket i storlek(och pris) för att ha samma boende komfort som en nyare båt!
  7. Och har ni allmänna åsikter om en najad 343 så får ni gärna hojta till! Kan vara allt ifrån hur ni anser att de är som bobåtar, till hur de seglar..
  8. Lyfter en gammal tråd, då jag bara skulle vilja bolla lite allmänt om en Najad 343. Har redan skrivit lite med Gaidin, men det kan ju vara någon annan som har vettig info att komma med Jag letar efter en "bobåt" med långfärdspotential. Mitt hjärta klappar helt klart lite extra för de äldre Orustbåtarna då de är otroligt vackra i linjerna. Samtidigt så är det ju väldigt murrigt och trångt i en båt från 80-talet om man jämför med en Bavaria/bennetau/jeannau från den här sidan 2000-talet.... Oftast så är ju priserna samma, om inte högre på en äldre Orustbåt, än motsvarande storlek ny båt. Men jag har lyckats hitta en Najad 343 nere i medelhavet, som ligger skapligt till i pris(väldigt bra pris om man jämför med svenska priser) +Riggen är utbytt någon gång sista 7 åren. +Den är redan anpassad för långsegling med säkerhetsutrustning livflotte, satelitdelefon osv. - Teakdäcket är original och har varit med om minst en långsegling, samt några år i medelhavet. -Motorn är utbytt och i "bra skick" enligt mäklaren, men som alltid en äldre motor en 10 år bör man nog ta höjd på att behöva byta ut..... -Det är en äldre båt som är använt och har en del "slitage"(långvarig användning, inget särskilt) på trädetaljerna inuti. Enligt mäklaren är teaken ful, men funktionell, men kommer troligtvis behöva åtgärdas, inom en (snar) framtid. Efter lite bollande med Gaidin så finns det 4 allternativ med teaken så länge det ej är några fuktskador: 1 Åtgärda ställen där nåten släppt, plocka de skruvar som försöker försvinna och plugga igen. Och skjuta upp funderingen på vad man ska göra med däcket något/några år..... 2 skruva loss skruvarna, fylla hållen med epoxi. Nåta om och Njuta av teakdäcket så längde det inte ser förfärligt ut. 3 Försöka plocka plankorna 1 och 1 och sedan, borra ur hålen och fylla med epoxi. Efter det hyvla teaken och limma fast den med epoxi igen. Troligtvis en HEL DEL jobb, men tid är något jag har gott om , speciellt av tider som corona när man sitter fast på ett ställe...... 4 rycka teaken, plasta och måla däcket. Vad tror ni? borde man springa så långt man kan ifrån en sådan här båt, eller är det värt att flyga och titta på den, samt anlita en besiktningsman? Prisbilden är ca 25 000 euro. Och vad jag förstått så landar priset oftast betydligt högre på en i Sverige, även om teaken inte är utbytt, dock har den inte utsatts för tropiskt klimat ett par år.....
  9. Malö 40 h kan du lägga till på listan, jag missade ett par i våras som såldes för under 200k sek då jag helt enkelt inte hade fått tummen ur. Nu letar jag precis som er efter en "flytande sommarstuga" som man kan segla långt om man vill. Ni har inte funderat på en Bavaria? dock behöver ni nog gå upp ett par pinnhål i prisklass då. Maxi 95 egentliga värde ligger runt 100k, och alla som läggs ut för det blir sålda.... Hade de inte varit så extremt fula så hade jag gärna haft en, har varit o kikat på flera, men kan inte riktigt förlika mig med utseendet. Känns som att det kommer sluta med att jag betalar onödigt mycket mer för en trängre men mer estetiskt tilltalande båt.....(HR 352... ;-))
  10. pogona

    sjösäker?

    Hej! Vet inte riktigt om det här är rätt plats att ställa frågan på, men hur blir en båt sjösäker? Jag funderar på att bygga en liten motordriven katamaran. Och jag har två kriterier, den ska vara säker, och den ska vara så lättdriven som möjligt. Att den ska vara säker menas att man ska kunna åka med den, även om det går lite sjö, och med lättdriven så vill jag att den ska gå så snålt som möjligt,(låg fart gör mig inget!) Det ska alltså inte vara någon racer, utan den ska mer kunna puttra omkring i ett par knop. Jag har tittat på de här pontonerna: http://www.blocket.se/stockholm/Nyhet_flytpontoner_42777798.htm?ca=18&w=3 Och om ni tittar på bilderna så har de byggt som en katamaran/flotte Hur säker är den modellen, krävs det plattvatten för att man ska kunna köra, eller är den säker tror ni? mvh ps. Storleken på bygget kanske avgör något, jag hade tänkt mig 4-5 meter långt och ca 2-2,5 meter brett.
  11. Det var tyvärr nedslående nyheter jag fick!:-) Finns det någon möjlighet att en större elmotor skulle gå att använda? Är det någon som har en elutombordare till sin segelbåt som kan komma med erfarenheter?:-)
  12. Hej Maringuiden! Jag funderar på att köpa en Hurley 22, till den ingår en utombordare.. perfekt vid motvind, när man har bråttom och dyl. Men in och ut ur hamnen skulle jag vilja ha en liten elutombordare, frågan är bara ifall ni tror att det skulle fungera? Motor ska alltså vara tillräckligt stark för lättare hamnmanövrering tror ni biltemas elmotor skulle fungera för det till Hurlyn? Eller är den för vek? Med vänliga häslningar, Simon Heimdahl
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy