Jump to content
Saturday 06 March 2021

pogona

Medlemmar
  • Content Count

    17
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

2 Neutral

About pogona

  • Rank
    Kadett

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Haha, nu antar jag att du driver med mig 😜 Men det går inte att komma ifrån, allt annat lika så är malön på blocket ~100% för dyr just nu. Hehe, och vart tog värdet på båtarna vägen? Nu är det givetvis så att de flesta skriver på ett forum för sitt eget nöjes skull, men det går inte att komma ifrån att om någon googlar på "värde på malö 40h" eller dyl så är din åsikt om en båts värde mindre värd än statistik från marknaden Men givetvis- vill jag köpa en malö 40 IDAG och endast har blocket att tillgå, då behöver jag komma överens med säljaren som vill ha 360 000 för sin båt. Har jag däremot tänkt mig att köpa en malö 40h i ÅR så är det direkt dumdristigt att åka och köpa den för 360 000 bara för att det är den enda som finns att tillgå på marknaden just nu Ja det tog ett tag innan min far insåg att värdet på hans båt bara sjönk, han förlorade tyvärr ett par 100 000 när han avvisade ett par bud i början av säljprocessen som drog ut på ett par år för att de var "orimligt" låga.......... 🤪
  2. Hehe, Nu menade jag inte att jämföra båtarna.. Den ena är en vacker dam, medan det andra är ett "åbäke" som dock är fantastiskt rymligt. bara ett exempel för att ge en fingervisning på hur spridd prissättningen är på båtar. Hehe, man kan nästan tro att du vill snacka upp priset lite med tanke på att du blundar för det faktum att ett flertal har sålts för ca halva priset under förra sommaren Men jag håller med, en vacker båt och om jag hade tänkt vara ensam större delen av tiden hade en malö 40h fungerat alldeles utmärkt för bara mig. Nu hoppas jag dock på en del sällskap under en ev långsegling... Och då skulle jag vilja ha något mer rymligt. Men vem vet, till rätt pris så.. Absolut oftast är det bäst att dra öronen åt sig men inte alltid! Jag skulle tro att det riktiga priset på båtar är någonstans mellan fantasipriserna som vissa begär, och kapen som läggs ut. Dock har marknaden alltid rätt till slut, så folk får justera ned sina priser om de vill få de sålda/höja priset genom budgivning om det skulle vara för lågt...
  3. Tror du verkligen det? den har legat ute i lite drygt 2 månader i en annan annons innan. Jag lutar mig fortfarande på att 3 st i södra Sverige såldes för under 200 000 förra året, och då känns 360 000 som mycket. Även om den säkert är jättefin(jag hade absolut kunnat tänka mig en malö 40h, till rätt pris ) En annan båtmodell som är intressant är ju maxi 95. 2 ute för ~150 000 kr nu, vilket troligtvis är något högt. O andra sidan så är priset väldigt rimligt då det dyker upp en då och då som ska ha 300 000 för sin maxi.. För ett par år sen försökte en familjemedlem köpa en maxi 95 av en gubbe som hade haft båten på land i 5 år, Gubben talade om att hans fina båt som var helt i original var minsann värd 400 000, men att han kunde dra av 10 000 för att dynorna var sunkiga(original) Av ganska självklara skäl blev det ingen affär, men I somras såldes båten av dödsboet för 65 000. Kul att äntligen få se den i sjön, men lite synd att gubben aldrig fick uppleva det då han vägrade inse att värdet på en båt inte är vad det en gång var..... Nu står jag på köparnas sida, så en viss bias i vad jag tycker om båtpriserna finns såklart....:)
  4. Skakar liv i den här tråden, nu börjar det ju hända lite saker på blocket. Men det här med prisbilden som folk har på sina båtar är verkligen hysteriskt roligt(tragiskt?) att sitt och kolla på. Var det tex någon som hann se Hallberg rassy 37an som såldes för ~600 000? Den var inte på blocket mer än någon timme innan en lycklig köpare hade lyckats göra alla tiders fynd. Verkligen synd att jag inte ens hann ringa då jag letar båt.. och en HR 37 trodde jag verkligen inte skulle rymts inom min budget 😜 Svårare verkar det vara för herrn som vill sälja en malö 40h från 81 för 360 000, Den ser jättefin ut på bilderna givetvis, men med tanke på att det förra året såldes ett par 3 st under 200 000 så känns det som att han kommer att få svårt att sälja. då en av de också hade bytt motor, och en annan hade bytt rigg.
  5. Time Left: 9 months and 14 days

    • Köpes
    • Used

    Hejsan! Jag söker just nu en båt som skall fungera att utrusta för en längre segling i framtiden. Båtar jag är intresserad av är äldre orustbåtar i stil med: Malö 40h Malö 38 Malö 106 Najad 343 najad 34 Najad 360 Hallberg rassy 312 Hallberg rassy 352 Hallberg rassy 34 Stor spridning på vad båtarna är värda, och hur bra/moderna de är. Men just nu väger jag mellan en äldre orustbåt och en nyare fransk båt och vill kolla om det finns något till salu som inte hittat ut på marknaden än, då blocket verkar tvärdött nu under vintern. Pris beroende på skick och utrustning, men jag är inte intresserad av en HR 352 med original motor, dålig rigg och läckande teakdäck för 800 000, då har ni tyvärr fel uppfattning om vad båten är värd. Så har ni någon av båtarna och funderar på att säljas får ni gärna höra av er! Ett projekt kan också vara av intresse! Bild från en av mina resor då det krävdes för uppladdning......

    NO VALUE SPECIFIED

  6. https://torqeedo.se/products/product/cruise-fixed-pod/ En annan installation som helt klart ser intressant ut är den här! Jag hade helt missat att torqeedo hade utvecklat en pod-motor, nu finns det också en hel del tillverkare som gör motsvarande billigare motorer, men vad tror folket om en sån här? Den ser onekligen enkel att installera ut. Nackdelen är väl att det gäller att båten har en modernare undervattenskropp för att kunna installeras(Långkölat går bort?) OBS för att priset ska kunna vara någorlunda konkurrenskraftigt så får man utgår från 4.0 versionen, vilket gör att man inte har någon "extrakraft" att tala om.
  7. Sedär! Det börjar helt klart bli billigare än för ett par år sen! Med tanke på hur de flesta i Sverige använder sina segelbåtar så känns det som att en elektriskmotor, med en liten batteribank + ett litet elverk för nöd/om man behöver gå för motor en hel dag borde vara högaktuellt vid ett motorbyte! Som vanligt så är det troligtvis skepsisen till ny teknik(Och att de flesta båtägare är i det äldre spannet? 😉 ) Som gör att man går på det trygga alternativet diesel. För handen på hjärtat, hur ofta går du för motor en hel dag- Om du har en segelbåt? Både jag och Dava har ju visat att små trollingmotorer uppenbart fungerar på mindre segelbåtar, även i praktiken. Trots att standard rekommendationen av det "gamla gardet" brukar vara 4-9,9 hk hängande på akterspegeln för att ha lite extra kräm vid behov.
  8. Vad är det för elmotorer på 10 kW du har hittat som är prisvärda och med gott renommé? Jag letar också båt i 35 fots klassen och skulle inte backa för att köpa en utan motor/med originalmotor(bara priset avspeglas så klart...) för att sedan konvertera till eldrift och anpassa min segling efter det. Oz marine, nuvarande greenstar marine skall väl ha ca 60 000 för ett paket utan batterier. finns det några skapligt kompletta paket ute i marknaden? All info mottages tacksamt!
  9. Hehe, Jo kork alternativet finns ju också, däremot gillar jag varken utseendet eller känslan av korken jag sett. Nu blir det inte ett problem på just den här båten, då den blev såld innan jag hade möjlighet att åka ner och titta på den. tyvärr, men då kan ju åtminstone båtletandet fortsätta....... För de som är på gång att köpa båt så uppstår det en hel del fyndlägen just nu(tack vare Corona?) då många försöker sälja sina båtar, men möjligheterna att röra sig fritt är kraftigt begränsade. Det gör ju som i mitt fall också att jag missade möjligheten att kika på båten... Men det går fler tåg så att säga
  10. I somras köpte jag en 54lbs Watersanke till farsans segelbåt(Campus 6,3) då jag tröttnade på den lilla bensindrivna hondan. Campusen är en liten lätt båt, och vi använde den bara för nöjessegling i närområdet och seglade enbart när det var bra väder. In och ut ur hamn är en elmotor helt förträfflig, tyst, startar utan att du behöver rycka i ett snöre, kraften kommer med en gång osv. På en mindre båt skulle jag absolut överväga en elutombordare då det är en billig och enkel lösning. Kompletterat med en någorlunda stor batteribank och solceller så tycker jag till och med att lösningen är utmärkt. Själva hade vi ett 20 ah litiumbatteri som vi tog hem och laddade, hade jag gjort om det igen på den båten(såld) så hade jag skaffat ett lite större batteri och monterat en solcell.
  11. Ja, att ta hjälp av ett varv för att lägga om ett teakdäck på en sådan här båt är absolut inte aktuellt för mig. Skillnad om man hittat båten "som man ska ha för livet", då hade det varit en annan femma Fördelen med najaden är att det åtminstone är dynacell och inte balsa som distansmaterial, så om man bara kan torka det, så är det åtminstone inte ruttet om det skulle gått fukt i däcket. Haha japp, tid och tumme mitt i handen har man, men ger man sig bara fasen på att det ska gå så brukar man kunna lära sig vad som helst... Bra tips om att kika på tanken om det blir att åka ner och kika på den dock! Ja, de har sina fördelar de där gamla båtarna, det är synd att du måste upp så mycket i storlek(och pris) för att ha samma boende komfort som en nyare båt!
  12. Och har ni allmänna åsikter om en najad 343 så får ni gärna hojta till! Kan vara allt ifrån hur ni anser att de är som bobåtar, till hur de seglar..
  13. Lyfter en gammal tråd, då jag bara skulle vilja bolla lite allmänt om en Najad 343. Har redan skrivit lite med Gaidin, men det kan ju vara någon annan som har vettig info att komma med Jag letar efter en "bobåt" med långfärdspotential. Mitt hjärta klappar helt klart lite extra för de äldre Orustbåtarna då de är otroligt vackra i linjerna. Samtidigt så är det ju väldigt murrigt och trångt i en båt från 80-talet om man jämför med en Bavaria/bennetau/jeannau från den här sidan 2000-talet.... Oftast så är ju priserna samma, om inte högre på en äldre Orustbåt, än motsvarande storlek ny båt. Men jag har lyckats hitta en Najad 343 nere i medelhavet, som ligger skapligt till i pris(väldigt bra pris om man jämför med svenska priser) +Riggen är utbytt någon gång sista 7 åren. +Den är redan anpassad för långsegling med säkerhetsutrustning livflotte, satelitdelefon osv. - Teakdäcket är original och har varit med om minst en långsegling, samt några år i medelhavet. -Motorn är utbytt och i "bra skick" enligt mäklaren, men som alltid en äldre motor en 10 år bör man nog ta höjd på att behöva byta ut..... -Det är en äldre båt som är använt och har en del "slitage"(långvarig användning, inget särskilt) på trädetaljerna inuti. Enligt mäklaren är teaken ful, men funktionell, men kommer troligtvis behöva åtgärdas, inom en (snar) framtid. Efter lite bollande med Gaidin så finns det 4 allternativ med teaken så länge det ej är några fuktskador: 1 Åtgärda ställen där nåten släppt, plocka de skruvar som försöker försvinna och plugga igen. Och skjuta upp funderingen på vad man ska göra med däcket något/några år..... 2 skruva loss skruvarna, fylla hållen med epoxi. Nåta om och Njuta av teakdäcket så längde det inte ser förfärligt ut. 3 Försöka plocka plankorna 1 och 1 och sedan, borra ur hålen och fylla med epoxi. Efter det hyvla teaken och limma fast den med epoxi igen. Troligtvis en HEL DEL jobb, men tid är något jag har gott om , speciellt av tider som corona när man sitter fast på ett ställe...... 4 rycka teaken, plasta och måla däcket. Vad tror ni? borde man springa så långt man kan ifrån en sådan här båt, eller är det värt att flyga och titta på den, samt anlita en besiktningsman? Prisbilden är ca 25 000 euro. Och vad jag förstått så landar priset oftast betydligt högre på en i Sverige, även om teaken inte är utbytt, dock har den inte utsatts för tropiskt klimat ett par år.....
  14. Malö 40 h kan du lägga till på listan, jag missade ett par i våras som såldes för under 200k sek då jag helt enkelt inte hade fått tummen ur. Nu letar jag precis som er efter en "flytande sommarstuga" som man kan segla långt om man vill. Ni har inte funderat på en Bavaria? dock behöver ni nog gå upp ett par pinnhål i prisklass då. Maxi 95 egentliga värde ligger runt 100k, och alla som läggs ut för det blir sålda.... Hade de inte varit så extremt fula så hade jag gärna haft en, har varit o kikat på flera, men kan inte riktigt förlika mig med utseendet. Känns som att det kommer sluta med att jag betalar onödigt mycket mer för en trängre men mer estetiskt tilltalande båt.....(HR 352... ;-))
  15. pogona

    sjösäker?

    Hej! Vet inte riktigt om det här är rätt plats att ställa frågan på, men hur blir en båt sjösäker? Jag funderar på att bygga en liten motordriven katamaran. Och jag har två kriterier, den ska vara säker, och den ska vara så lättdriven som möjligt. Att den ska vara säker menas att man ska kunna åka med den, även om det går lite sjö, och med lättdriven så vill jag att den ska gå så snålt som möjligt,(låg fart gör mig inget!) Det ska alltså inte vara någon racer, utan den ska mer kunna puttra omkring i ett par knop. Jag har tittat på de här pontonerna: http://www.blocket.se/stockholm/Nyhet_flytpontoner_42777798.htm?ca=18&w=3 Och om ni tittar på bilderna så har de byggt som en katamaran/flotte Hur säker är den modellen, krävs det plattvatten för att man ska kunna köra, eller är den säker tror ni? mvh ps. Storleken på bygget kanske avgör något, jag hade tänkt mig 4-5 meter långt och ca 2-2,5 meter brett.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy