

jan_af_lisoe
Medlemmar-
Innehålls Antal
2 061 -
Gick med
-
Besökte senast
-
Dagar Vunna
3
jan_af_lisoe senast vann den dag 27 Januari 2023
jan_af_lisoe hade det mest gillade innehållet!
Anseende bland gemenskapen
190 ExpertOm jan_af_lisoe
-
Placering
Amiral
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Är det inte dubbla bränslefilter i serie ??? Så var det på min 3 liters från 2006. Kolla gärna även om gasvajern funkar som den skall, inte sitter löst eller fel i någon ände. Bra att börja med enkla kontroller man kan göra själv. Funkar bränsletankventilation som den skall ?
-
Jag skulle börja med det enklaste och följa Georgs råd, dvs dra åt anslutningar till de grova kablarna: 1. Vid batteriet 2. Till/från huvudströmbrytaren 3. Anslutning till motorn (svart kabel) 4. Anslutning till startmotorn (röd kabeln). Nästa steg: Anslutningar till startlåset (mindre sannolikt då instrumenten går normalt inte genom startlåset). Sen blir det mer komplicerat men det finns tips från flera skribenter.....
- 43 svar
-
- 2
-
-
Hej Mercury_44XS Du skriver "Mercury Optimax/DFI har mycket låg "inblandningsprocent" olja på låga varvtal och kan leda till ev. motorskador i längden. Fast det hade varit betydligt värre om du gjort samma sak men en 4-taktare, Mercury Optimax/DFI klarar sig bättre men man bör inte köra allt för länge på låg tomgång" Jag trodde att fyrtaktsmotorer, speciellt med bensininsprutning, funkade väl till långa trollingsturer på låga varv, skulle uppskatta om du kunde vidareutveckla ditt påstående. Jag har antagit att "sak men" skall vara "sak med".
-
Sen kan man ju alltid diskutera om 4an är en strypt 5a eller om 5an är en uppskrämd 4, man måste kolla varvtalsområde......
-
Man frågar efter kvitton på all service som har gjorts, vilket också ökar motorns värde. Sen försöker man reda ut om motorn har använts i insjöar, på västkusten eller däremellan
-
Jag hade RYDS 18 GTS, så jag antar att det var samma drev och samma styrning, det var väldigt lätt att vrida på ratten. Det var lika lätt att styra i hamnfart som att parkera en bil med styrservo. Mitt problem var glapp i styrningen som jag inte lyckades fixa, hjälpte inte ens att byta styrväxel. Var jobbigt att styra i hamnfart eller att få båten att gå rakt i trånga, långa passage, vågade aldrig köra genom Dragets Kanal.... Din beskrivning tyder att det är INTE styrväxel eller friktion mellan kabeln och kabelhöljet som är problem, för då skulle det alltid gå trögt. Jag hade en verkstadshandbok till Mercruiser på engelska, vet inte om de säljs fortfarande, bra hjälp vid felsökning.
-
Du måste väl veta om det är strul med servo eller med kabeln alternativt styrväxeln. Kan du lossa kabeln från servo och kolla om det går lätt eller tungt ? Då vet du var du skall fortsätta felsöka.
-
Tack, det missade jag helt
-
Läste på nätet (hittar tyvärr artikeln) att en kvinna blev dömd till nästan 10 000 i dagsböter för att olovligt har kört en vattenskoter. Men jag har inte fattat vad som var olovligt, man behöver väl inget körkort för en vattenskoter ? Kört på fel plats ??? Någon som vet ???
-
Jag använde 1/2 " rensplugg, funkade utmärkt och mycket lättare att skruva på/ta loss än den normala skruven. Min dyvika var inte konisk så det funkade med rensplugg. Kostade kring 15 sek.....
-
Borde väl räcka med en ny styrväxel och kanske styrkabel, ratten kan normalt lossas med en avdragare. Om du nu inte vill ha en ny, häftig ratt, förstås 😀
-
Rostar inte bromsskivorna ganska snabbt ? Lite tips om förtöjningsgods hittar du i Atlanticas Säkerhetsguide Det finns också 'vanliga ankare' som fastnar jättebra i dyn vilket kan vara ett alternativ om inte platsen är väldigt utsatt för vind och vågor.
-
Se till att området under avgaskröken syns (där satt värmeväxlare på min RYDS 18)
-
Kolla i motorrummet om det finns någon värmeväxlare, en rund burk kanske 15 cm i diameter och ca 50 cm lång med grova gummislangar anslutna. Kan inte ta miste på