Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
ABergstom

Oljesmörjning eller inte.

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag letar efter en ny båt på blocket just nu ibland höstens klipp.

Letar efter en styrpulpet med 40-50hk. Yamaha 2takt 3 cyl med separat oljesmörjning har jag hört e det man ska ha om man letar motor kring 90talet.

 

Det jag har uppmärksammat kring de båtar som varit intressanta för mig i min prisklass osv är att alla har oljesmörjningen bortkopplad. Varför ha det på en Yamaha med mekanisk pump?
Förstår att man inte har det på OMC motorer då ryktet att VROn rasar finns men Yamaha?

 

Är det så att motorerna börjar bli så pass gamla så att man litar inte på Yamahas autolube längre eller är det så att det troligtvis är pumpen som har pajat och istället för att byta så plockar man bara bort det?

Tecken på att motorn skurit och nu är renoverad men utan autolube?

 

Som jag fattar det så är just den separata oljesmörjningen det man vill ha kvar om man som jag vill köra långsamt osv, så den inte sotar igen. Eller ska jag bara hänga på en elmotor på båten och gasar med 50hk motorn, köra långsamt med elmotor.

 

Vad tänker ni?

Har kollat på följande annonser och oljesmörjningen är bortplockad på båda.

http://www.blocket.se/orebro/Styrpulpet_4_50_Yamaha_40_55769281.htm?sa=1

http://www.blocket.se/sodermanland/Styrpulpet_Finnspeed_430_Yamaha_50hk__92_55446702.htm?sa=1

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom rasade pumparna på OMC har fått folk att tro att alla separatoljesystem är dåliga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men ska man oroa sig om man köper en yamaha utan oljesmörjning att den då vart med om något, typ skurit och renoverats eller liknande?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju omöjligt att säga något om, fråga varför dom tog bort den, kanske har dom bara hört alla flummiga rykten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...