Munther 0 Postad 9 November , 2007 Ny på sajten och dessutom förstagångsägare av en planande båt. Efter 15 år med träbåt och dunk-dunk gav jag upp denna sommar då det varit skadegörelse vid vår marina och gamla bettan 74 år gammal blev inlöst av försäkringsbolaget (All heder till dom, svenska sjö har ställt upp förträffligt). Med sorg i hjärtat naturligtvis, men om samma sak händer igen (kablarna till nivåvakten klipptes av) är oddsen större att en plastbåt flyter längre under de 5-6 dagar det tar mellan vi tittar till båten under sommaren. Jag har mycket att dela med mig av, så jag hoppas jag kan bli en tillgång för sajten. Mycket duktig på motorer och snickerier, men kommer att behöva hjälp med sånt som är nytt för mig. typ plastlagningar, trimplan, hydraulik mm.Som ni kanske förstår är jag en sån som gillar att jobba med båten under vintern så min första fråga gäller reparation.Vi har köpt en äldre fjord -21. Skrovet är mkt bra och en ny VP AQ 130 är installerad 2005. Vi har ett VP 100 drev. Men golvet i sitt brunnen sviktar (delaminering) och jag har tänkt kapa ur typ 40x 50 cm, dels för att få en permanent inspektionslucka till kölsvinet men också för att kunna komma åt distansmaterialet och få bort fukten.Frågor:1. Kommer urkapningen att påverka skrovets stabilitet?2 Ska jag kapa ur hela golvet för att vara säker på att få bort all fukt och lägga i nytt golv med nytt distansmaterial? Eller kan jag gröpa ur det skadade distansmaterialet genom min lucka och fylla utrymmet med tup Bostik care seal eller polyuretanskum efter genomtorkning.3 Har även en liten kölskada som ska repareras och mina största tveksamheter är ifall jag skall använda epoxi eller något annat??? Har hört att försäkringsbolagen inte accepterar lagningar med epoxi!!Tacksam för lite hjälp såhär i början och hoppas jag kan bidra med något i andra frågor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
draco 2 Postad 9 November , 2007 Hej jag har haft en fjord 21 olympic. det är bara att kapa upp, det gjorde jag och gjorde stuvfack.men botten är fylld så du vet,det blir en massa skum att skära bort. varför har dom satt i en b20 -05?även fast dom är renoverade är blocken inte mycket att ha iom att dom är sjövattenkylda har dom oftast gjort sittt, vilken modell på fjorden har du? om det är en Olympic kommer den gå tungt i vattnet,den är tung för sin storlek. Själv gjorde jag ordning en 350 med ca 300hk den gick fint då. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Briggen 1 Postad 10 November , 2007 Tråkigt att behöva säga, men är också lite frågande till om VP 130 är riktigt rätt. Beror i o f s lite på vilken VP AQ 130 det är. 130-serien gjordes mellan 1968 och 1977. 130A med 130 hk, 130B med 115 hk, 130C med 130 hk och 130D med 110 hk. Varvtalen varierar mellan 5100 och 5500. Hade själv, en gång i tiden, en Ockelbo 21 med en VP 140A, 125 hk (B21a). Det var inte riktigt bra, den hade tungt, särskilt med last och fler personer. Trimplan hjälpte visserligen. Många har satt in sexor i dem, vet jag. Men det går väl att borra upp B20n den till en B21a och få mer kräm förstås. 150-serien eller 170-serien skulle kanske vara lämpligt på en sådan så pass tung båt som det ändå handlar om, görs ju lättare båtar numera. Givetvis är V8 också ett annat alternativ. De är ju inte heller så dyra. Det var bara lite funderingar. MVH Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
draco 2 Postad 10 November , 2007 absolut ingen 170 det är den absolut sämsta båtomor genom tiderna.dom drar mer en en bra v8:a ockelbon väger nästan ingenting jämfört med fjorden beroende på modell.dessutom är ockelbon väldigt lättplanande. det ska vara aq151:an i sånt fallmed den kommer inte gå speciellt bra,men det beroro på vad man är ute efter. och framför allt med en 8:a så blir delar billigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Munther 0 Postad 10 November , 2007 Tack för tipset om urkapningen av golvet. Visste inte att kölsvinet var fyllt, men det får vi lösa. Hur stor tank fick du plats med där? Såg din bild och tyckte om iden. Vi har 2 tankar a 50 liter. En på var sida, under stolarna. Skulle tjäna utrymme om jag kunde föytta ner dem i kölsvinet. Ok att motorn kan vara underdimensionerad, men dels har den varit sötvattenkyld, så blocket borde ha klarat sig bra. Tycker inte att den gått så tungt heller. Vi köpte den i sjön och körde hem den förra helgen från karlbergs kanal till gustavsberg. Låg ständigt mellan 15-17 knop och hade en mycket rimlig soppaförbrukning. Knappt en liter/distans.Fortfarande är min fråga i första hand plastreparationen. Ska jag använda epoxi eller??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
draco 2 Postad 10 November , 2007 Tanken är septitank och bara på 24 liter och är den ligger i föruffen,men räcker en helg utan problem.jag kapade även upp i sittbrunn den är betydligt större Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser