Gå till innehåll
lördag 17 maj 2025
gustafspappa

Kikare ombord - igen: FixFocus eller manuell inställning

Rekommendera Poster

Har upptäckt att det inte räcker med en liten fickkikare ombord... Har även en gammal goding (8x60) som suttit på ett riktstativ ombord på flottans fartyg, men den väger ju ca 6 kg så den är inte att tänka på att ha ombord, utan får stanna på stativet i stugan. Dock är den optiska kvalitén oslagbar!

Står nu i begrepp att inhandla en ny kikare och har givit mig in i den jungeln med allt vad det innebär.

Att det skall vara en vattentät kikare, 7x50 är inte mycket att diskutera, men sedan är det resten! Har tittat på en mängd siter och förvirringen har tilltagit. Emellertid och emedan...

På Maringuidens MedlemsButik har jag funnit 2 alternativ, dels Silvas ETERNA Navigator 7x50, dels Konica Minolta Activa 7x50WP FP. Det som skiljer - förutom priset - är att Eterna Navigator har inbygg pejlkompass och fixfocus. Allt detta tilltalar mig, men den kostar ca 900:- mer än Konica Minoltakikaren. Prismässigt är MedlemsButiken klart konkurrenskraftiga och max 2000:- är jag beredd att lägga på kikare (i år i alla fall).

Så... Har ni några erfarenheter av främst ovannämnda kikare att dela med er av?

//Lars

PS Bilden tagen 7 juli 2005 på Säljö, vid den 1992 nedlagda radaranläggningen Gåsen. Ytterligare en fantastisk sommarkväll i Blekinge!

post-8904-1394234425,8874_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte på mässan en Oxi kikare. Den är exakt lik Silvas. Har kommit på att den säljs under flera namn och prislägen. Hjertmans - Bushnell 2990:- Oxi 1895:- Watski 2004 - Lotus Mariner 2250:- Har sett den på Clas Olsson. Skalen ser exakt lika ut men det kan ju skilja i kompass och prisma kvalite. Jag uppskattar pejlkompassen eftersom jag slipper först titta i kikare och sedan syfta i en liten kompass, numera blir graderna mer exakta. Bilden i kikaren är tydlig. Enda nackdel är att den måste hållas undan från kompassen i båten. Man glömmer att den inehåller en kompass och gör som man alltid gjort. Det finns en höjd skale indikator inbyggd i kikaren. men om man har ögonen tätt i hop så lutar stapeln åt vänster och åt höger om man har bredare ögon avstånd. Kompenseras med att kikaren lutas 1-5 grader, eller så bryr man sig inte. Använder man sig inte av den så ser man den inte. Jag köpte den eftersom jag ville ha en med pejlkompass. Jag gillar att navigera efter enslinjer och bäringar. Det fanns några som var billigare men där kompassen var känsligare och måste hållas exakt i nivå för att fungera. Som gamla skolkompasser man skulle orientera med, hängde sig om man inte såg till att nivåbubblan var i mitten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stort tack för dina synpunkter! Var på Clas O och kollade, men de hade ingen marinkinare just nu. Så det blev Medlemsbutikens Eternakikare! Hoppas kunna hämta den på posten på fredag!! //Lars

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

7x50 är ju klart bäst på sjön! Jag kikade åxå på en kikare med pejl men dom e ju fasligt dyra. Blev i stället en budgetvariant från biltema (!?). Det roliga är att jag är sjukt nöjd med den! Den är mycket ljusstarkare än min gamla kikare, som nog var dubbelt så dyr för 10 år sen... Dessutom är den vattentät och gasfylld. Allt detta för knppt 600 spänn är ett klart godkänt budgetalternativ tycker jag. Kan kanske vara ett bra backupalternativ åxå? /Erik Klinga, Golif 615

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sven-olof

Vore kul med en bild eller beskrivning på din flottans 8x60. Jag samlar på militära kikare. mvh sven-olof

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Lennart

Det finns också billiga kikare på Jula. En som ser exact lika ut som den Bilteam kikare som tidigare rekommenderat. Den är 100kr billigare och är tyngre vilket kanske tyder på att det inte är samma kikare!?! Jula har också kikare med inbyggd kompass för 1295kr. Har någon testat dessa ?? Mvh ///Lelle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bild kommer på klenoden! Nästa gång jag är i stugan skall jag fotografera den! Dröjer någon vecka... MVH Lars

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sven-olof

Hej avvaktar med intresse mvh sven-olof

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Robert Forslund

Hej! Jag kan inte öppna din bild men det later intressant. Den bästa marinkikare som finns är Zeiss 7x50B ,som svenska flottan har dem. Jag har en som är som ny och är villig att använda den som bytesobjekt om det är aktuellt. Om det verkligen är en gammal 8x60 är jag villig att lägga kontanter därtill. Hälsningar Robert Forslund

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...