Gå till innehåll
tisdag 03 mars 2026
Crosswave

Max varv på Yamaha 50hk?

Rekommendera Poster

Tja! Vi har nyss köp en ny Buster Crosswave (L) med en 50hk Yamaha på. Den är skit snygg och går hur bra som helst. Men i instruktions boken så står det att den ska gå i 32-33 knop men vi lyckas bara att få upp den i ca 29 och då varvar den på 5400. Vad är max varvet på en sån motor? Kan vi ha fel propeller? Tack på förhand Ps. inte engen bild

post-8997-1394234423,9539_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du provat trimma upp motorn rejält? typ tills den börjar suga luft och varvtalet ökar.. Det normala brukar vara att en båtmotor varvar runt 5500 upp till 6000 på vissa motorer.. Min Yamaha 130 skall varva upp till 6000 men jag gissar att de mindre motorerna inte skall varva mer än 5500.. Är en kanske för högt eller lågt monterad?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Max varvtal på min Yamaha 50 4-takt från -00 är 6000 rpm. Min når inte dit men ca 5800. Har i och för sig ingen Buster... I Yamaha's körfakta för 2005 står det att en Buster L med Yamaha F50 ska göra 31,2 knop som maxfart och då vid 5600 rpm. Kom ihåg att detta är vid helt optimala förhållanden och tvåpersoner i båten utan annan utrustning. Vad man kan göra är att placera all utrustning i aktern och trimma ut motorn så mycket som möjligt utan att den suger luft. Självfalet ska man mäta med laser eller GPS. Funkar inte detta bör du då kontakta återförsäljaren och fråga vad han säger. Det kan vara så att motorn är felmonterad eller har fel propeller. Proppen i testet var en 11 1/8 x 13 -G. Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ojj där kom det mycket intressnat info, trimmat har jag gjort en massa ända tills den suger luft då varvar den 5400. Vi har mätt farten med Gps..hmm får väll prata med återförsäljaren då.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...